יום שלישי, 3 ביוני 2014

מלך בדימוס: מלך ספרד המליך את בנו

המלך הפורש עם מרן הגר"ש עמאר

מלך ספרד הודיע במפתיע על פרישה מתפקידו

בנאום לאזרחי ספרד אמר חואן קרלוס הראשון כי הוא מוותר על הכס לטובת בנו, הנסיך פליפה. המלך היה אהוד במשך שנים רבות, אך לאחרונה הפופולריות שלו בירידה


מלך ספרד, חואן קרלוס הראשון, הודיע היום (שני) כי הוא מוותר על המלכות לטובת בנו הפופולרי ממנו, הנסיך פליפה. "דור חדש דורש, בצדק, לקחת את התפקיד הראשי", אמר חואן קרלוס בטלוויזיה לאזרחי ספרד, שעות אחרי שראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, הודיע על ההתפטרות המפתיעה.



המלך והמלכה בהופעה רשמית


"היום, לדור החדש מגיע להתקדם לחזית, ולהנהיג את הרפורמות שהזמן הנוכחי דורש", אמר המלך בנאומו לאומה. "לנסיך מאסטוריה יש את הבגרות, ההכנה, וחוש האחריות הנחוצים לתפקיד ראש המדינה, בתמיכתה התמידית של הנסיכה לטיסיה".

מוקדם יותר היום אמר רוחי כי קיבל מהמלך חואן קרלוס, בן 76, את ההודעה הרשמית על החלטתו לוותר על כס המלוכה. חואן קרלוס מולך במדינה כמעט 40 שנה. סוכנות הידיעות הספרדית דיווחה כי המלך קיבל את ההחלטה כבר בינואר, וכי בריאותו הרופפת לא הייתה המניע לה, אלא "סיבות אחרות". 



המלך חואן קרלוס עלה לשלטון בשנת 1975, יומיים לאחר מותו של הדיקטטור פרנסיסקו פרנקו. הוא קנה את עולמו בקרב אזרחי ספרד בעיקר כשדיכא את ניסיון ההפיכה הצבאי של תומכי פרנקו סמדינה ב-1981. הוא שיחק תפקיד משמעותי בצעדיה הראשונים של ספרד כדמוקרטיה, כשטייל ברחבי העולם כשגרירה. "הוא היה לוחם בלתי נלאה של האינטרסים שלנו", אמר היום רחוי.


נשיא ומלך היום שאחרי


במשך רוב תקופת שלטונו, חואן קרלוס נתפס כאחד מבני המלוכה הפופלאריים בעולם. עם זאת, בתקופה האחרונה ספרדים רבים איבדו את אמונם בו, בעיקר בשל מספר שערויות בהן הייתה מעורבת משפחת המלוכה הספרדית.

ב-2012, שיאו של המשבר הכלכלי בספרד, המלך נפל ושבר את מפרק הירך במהלך מסע ציד פילים בבוצואנה. המסע הראוותני שמומן באופן פרטי נשמר בסוד עד לתאונה, והתגלה בתקופה של גזרות כואבות לעם הספרדי.

תדמיתו של חואן קרלוס נפגעה קשות גם בעקבות הגילויים בחקירת השחיתות של בתו ובעלה אינקי אורדנגרין, דווקא בשנים שבהן סובלת ספרד ממיתון עמוק ומאבטלה בממדים גדולים מאוד. אורדנגרין הואשם בהונאה בכספי ציבור בהיקף של 6 מיליון אירו. גם הוא וגם רעייתו מכחישים כל קשר למעשים. צפו באירועים מתקופת מלכותו של חואן קרלוס הראשון:
מסקר שנערך בספרד בינואר השנה לכבוד יום הולדתו ה-76 של המלך, עולה כי כמעט שני שלישים מהספרדים (62%) סבורים כי על המלך לוותר על כסאו ולהעביר את השרביט לבנו פיליפה. עם זאת פליפה, שייקרא מעתה פליפה השישי, זוכה לשיעורי אהדה גבוהים בספרד.

חואן קרלוס מצטרף בהתפטרותו לעמיתו אלברט השני, מלך בלגיה, שהודיע בחודש יולי בשנה שעברה כי יפרוש מהמלוכה ויעביר את הכתר לבנו. לדבריו, הוא חש שהוא מבוגר מכדי למלא את תפקידו כיאות. “אני מבין שגילי ובריאותי אינם מאפשרים לי יותר לבצע את תפקידי כפי שהייתי רוצה לבצעו”, אמר המלך אלברט השני בן ה-79 בנאום ששודר אז בטלוויזיה, והוסיף כי הגיעה השעה “להעביר את הלפיד לדור הבא”.
חצי שנה קודם לכן, הודיעה ביאטריקס מלכת הולנד כי היא מוותרת על הכתר לטובת בנה. ביאטריקס, שישבה על כס המלוכה 33 שנה, יותר מכל שליט אחר בהיסטוריה של הולנד, פרסמה הודעתה בלי התראה מראש, שלושה ימים לפני יום הולדתה ה-75.

למרות שפרישת המלך מעוגנת בחוקת ספרד, חקיקה בנושא מעולם לא אושרה בפרלמנט. כעת, המחוקקים הספרדים יאלצו לנסח סעיפים מיוחדים בנושא, וראש ממשלת ספרד קרא להקים וועדת שרים שתטפל בסוגיה. "אני מקווה שהפרלמנט יכריז על הנסיך כמלך החדש בקרוב", אמר רחוי.

משפחת המלוכה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה