יום רביעי, 25 ביוני 2014

בני ברק: הגביר הגוראי החליט להשתלט על בית הכנסת הסמוך לביתו, הליטאים מסרבים להתפנות


עימותים אלימים סביב בית כנסת: זו כבר לא הפעם הראשונה שבני ברק רווית בתי הכנסיות (והמריבות ..) מנפיקה כזאת כותרת. שתי קבוצות שמתקוטטות על זכות שימוש בבית כנסת, זה כבר לא חדש.



בית הכנסת 'ימין צדק' (צילום: google maps)
נטישתה של האוכלוסיה הוותיקה המזוהה עם פא"י את העיר בני ברק נהפך כבר לדבר מקובל, הזקנים לא מרגישים נוח בעיר שנצבעה בשחור והם נוטשים לערים הסמוכות גבעת שמואל ורמת גן. תהליך זה מייתר את הצורך בבתי הכנסיות היעודיים לאוכלוסיה זאת, כשהנוהג המקובל הוא שבשיתוף עם הבודדים מהאוכלוסיה המבוגרת שעדיין נמצאים במקום, נכנסים להתפלל אברכים צעירים שרכשו את הדירות מהאוכלוסיה המתבגרת באיזור.

גם בית הכנסת 'ימין צדק' הממוקם ברח' רוזובסקי בבני ברק עבר את אותו תהליך לפני יותר מעשור, כשהאוכלוסיה הותיקה כבר נהפכה למיעוט נכנסו האברכים הצעירים להתפלל בבית הכנסת, כשהם חולקים את הכבוד לאותם בודדים שנשארו במקום.

כאמור, דיווחים על אלימות שהתרחשה שם במהלך השבת האחרונה ובימים שלאחר מכן, צצו ברחבי הרשת. יצאנו לבדוק מה בדיוק קורה שם.

הצעירים הליטאים מתערים בבית הכנסת
לפני עשר שנים לערך כשהחלה נטישת אותם ותיקים, החלו להתפלל בבית הכנסת אברכים צעירים הנמנים על בוגרי הישיבות הליטאיות. בתחילה כשעדיין נשארו בבית הכנסת מתפללים מהאוכלוסיה הותיקה, דאגו לשמור גם על הנוסח המקובל בבית הכנסת.

בעקבות החשש משינויים בנוסח התפילה וכדו', החליטו הותיקים להחתים את האברכים על מסמך שבו יהיה ברור לצדדים מי הבעל בית, (מסמך זה נחתם בשנת 2005, את המסמך הזה בחלקו העביר לכלי התקשורת כניסיון אסמכתא, עוה"ד אלקנה בישיץ המייצג את אחד הניצים בפרשה. י.ק.)

עם השנים, הצעירים הליטאים התערו עוד ועוד ומנגד גם הבודדים שנשארו נטשו, כך שלותיקים לא היה אכפת אף מנוסח התפילה ושאר הנהגות בית הכנסת, ולעומת זאת כבר לא היה בכוחם להמשיך ולדאוג לתפעול בית הכנסת. לפני כ-4 שנים, הוחלט בהסכמת חברי העמותה למנות כמה מתפללים צעירים לבעלי תפקידים בבית הכנסת, שיוכלו הם להחליט לבדם על התפעול וההנהגות של בית הכנסת.


ממנים כמה מהצעירים לאחראים על תפעול בית הכנסת

מאז בית הכנסת פועל בצורה ישיבתית ליטאית מלאה, כשגם המאורעות האחרונים העוברים על הציבור הליטאי פסחו על בית הכנסת, כשהגבאים השייכים לשני הצדדים במפלגות הליטאיות, השאירו את ויכוחי ההשקפה מחוץ לבית הכנסת.



הגביר הגוראי מעוניין בשטיבל קרוב לבית


איש נדל"ן מוכר, אברהם מנחם שטיינברג
דניאל רייכברד, יהלומן גוראי בשנות ה-50 לחייו, מתגורר בדירת פאר ברח' מלצר 38 בבני ברק, הולך מידי שבת את כל הדרך עד לשטיבל הממוקם בשיכון ה' בעיר. בטח אתם מתעניינים מדוע הוא הולך עד לשם .. ? אז נלמד אותכם משהו שלא כ"כ ידעתם על חסידות גור הענפה. השטיבלאך של החסידים מחולקים לפי חתך גילאים - בן ה-22 לא מתפלל באותו השטיבל עם בן ה-60 .. כל גיל והשטיבל שלו (ישנה אגדה הטוענת שהרב'ה זצ"ל היה מעוניין שיראו הרבה חסידי גור ברחובות בני ברק, וזו הסיבה לחלוקה הזאת, הוא מתפלל כאן וההוא שם .. י.ק.). לרייכברד המתבגר כבר קשה ללכת עד לשיכון ה' המרוחק מביתו.

את הפרטים אנחנו מקבלים מכמה וכמה מחסידי גור שלא כ"כ אוהבים את המהלכים האחרונים, לטענתם הרבה מבני גילו של רייכברד כבר רכשו דירות בשיכון ה', על מנת שבגילם המתבגר יוכלו להתגורר בסמיכות לשטיבל. וכעת רייכברד מעוניין להעתיק את השטיבל משיכון ה' ולהעבירו למקום הסמוך לביתו.

מבנה בית הכנסת 'ימין צדק' קורץ לו לרייכברד, והוא מחליט לרכוש אותו מחברי העמותה, לצורך העניין הוא משתף איתו את אברהם מנחם שטיינברג איש נדל"ן מוכר בחסידות גור, על מנת שיבצע עבורו את החלק הטכני של הרכישה - מהו הסכם המכירה המדויק עדיין אינו ברור לנו דיו - לא כל חברי העמותה מסכימים למכירה, מי מחברי העמותה שפעילים בעניין הם משה פריינוביץ ושמואל ליבוביץ. המו"מ בין הצדדים נערך תקופה ארוכה, בר"ח ניסן הוציא בד"צ חניכי הישיבות צו מניעה על המכירה, לאחר פניה של חברים אחרים כנגד המכירה.



צו המניעה שהוצא על ידי בית הדין


חוקיות המכירה, ואם היא בכלל אפשרית אמורה כמובן להתדיין בבית הדין או לחילופין בבית המשפט, אולם אצה לו הדרך לרייכברד, בער"ש האחרונה בשעה מוקדמת, כמאה צעירים מחסידי גור נכנסים לבית הכנסת ועושים בו כמשלהם, המתפללים הקבועים מגיעים גם הם, הנוהל הקבוע במקרים שכאלו כמובן מתרחש - תיגרה כאן, תיגרה שם, שני בעלי תפילות. הסיפור חוזר על עצמו גם בבוקר יום השבת והלאה בימי החול.

יצויין, שבשיחות שערכנו עם כמה מהצעירים שנתפסו מצולמים במהלך התיגרה, אמרו לנו כמשיחים לפי תומם שהם אינם פועלים חינמית, ורייכברד הוא זה שמממן את פעילותם.







שוטרים בבית הכנסת (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

ניסינו לקבל את תגובתו של רייכברד, אולם הנ"ל סירב להגיב לדברים, גם גבאי בית הכנסת הליטאים של בית הכנסת העדיפו שלא להגיב לנו. כמה מהאברכים הליטאים ממתפללי בית הכנסת ששוחחנו עימם, אמרו לנו שאין בכוונתם לעזוב את בית הכנסת בו הם מתפללים למעלה מעשור שנים, ללא כל ספק בכל אמצעי שיפוטי הסכם המכירה אינו חוקתי, ניסיון ההשתלטות על המקום בכח לא יצלח, מבחינתם טוב יהיה אם הדיון בעניין יהיה בבית דין ולא בבית הכנסת, ביטול התורה הרב שנגרם, יזקף לחובתם של אותם אנשי דמים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה