יום חמישי, 26 ביוני 2014

אז מי בדיוק הצית השריפה?

כיוון החקירה המרכזי מתבסס על עדי ראייה שראו קבוצת צעירים נמלטת מאזור עין כרם, וממצאים שאותרו במקום של מדורה ושאריות שהותירו למטיילים. עם זאת, החשד להצתה על רקע לאומני טרם נשלל

החשד לרשלנות גובר: צוות חקירה של שירותי הכבאות, יחד עם חוקרים של משטרת ישראל, פתח הבוקר (ה‘) בחקירת זירת השריפה הגדולה, שפרצה אתמול בעין כרם שבירושלים. בשלב זה, החשד המרכזי שנבחן בשטח הוא כי השריפה נגרמה בשל רשלנות, ככל הנראה על ידי מספר מטיילים קטינים שהדליקו מדורה סמוך למעיין בדרך היורדת אל עין כרם.

החוקרים מצאו סמוך למקום הנקרא "מעיין צוף", מתחת הר הרצל ויד ושם, עדויות לכך שבמקום שהו מטיילים. בין היתר נמצאו מחצלת, נרות נשמה, שאריות של תפוחי אדמה במדורה ואשפה. כעת נבדק החדש לרשלנות מצד המטיילים.

עדי ראייה סיפרו כי ראו את הצעירים בורחים מהמקום, לאחר שהבינו שהאש שהדליקו התפשטה ויצאה משליטה. עם זאת, גורמי החקירה עדיין לא שוללים אפשרות כי מדובר בהצתה מכוונת, אולי על רקע לאומני. אמש, פתחו חוקרי המשטרה בבדיקת ממצאים מהדליקה, כשהחשד עם תחילת החקירה היה כי מדובר בהצתה.
חוקרים בשטח

מאות דונמים של חורש עלו בלהבות, וריח עשן כבד עדיין אופף את זירת האירוע. כשמביטים אל מוקד האירוע מרחוב שמריהו לוין שבשכונת קריית יובל, מבחינים בהרס רב. ברחוב זה, וברחוב בלומנפלד, ניזוקו 15 בתים מהשריפה. חמישה בתים ניזוקו באופן קשה. בשמריהו לוין עבדו משעות הבוקר טכנאים של חברת החשמל, כדי להסדיר את קווי המתח שניזוקו בחלקם במהלך השריפה אתמול. 

בשירותי הכבאות החליטו להעלות את רמת הכוננות של שירותי הכיבוי בבירה, זאת בשל מזג האוויר החם הצפוי היום ובסוף השבוע, נוסף על הרוחות החזקות באזור. במכבי האש ביטלו חופשות לכבאים ותגברו את המשמרות לאורך סוף השבוע. 

מוקדם יותר הגיעו תושבי שכונת קריית יובל שפונו מבתיהם לאמוד את הנזקים. מלבד הבתים שנפגעו, חדר העשן הסמיך חדר לבתים רבים נוספים. העירייה פתחה אמש מוקד חירום במתנ"ס פיליפ ליאון לתושבים שזקוקים לפתרונות לינה, אך מעטים פנו אליו ונעזרו בחברים ובני משפחה. 
מאות דונם נשרפו

דן חיימוביץ', הוא תושב רחוב שמריהו לוין בו נפגעו כעשרה בתים. בשעה שפרצה השריפה בני המשפחה לא היו בבית, ושחיימוביץ' שמע עליה הוא הגיע במהירות כדי לאסוף חפצים, אך האש כבר הגיעה לרחוב. "הלהבות היו בגובה של 5 מטר והתקדמו במהירות. מהחום הגבוה הרבה חפצים מפלסטיק נמסו".

למרבה המזל, איש לא נפגע והפגיעה ברכוש לא היתה גדולה מידי, אך הבית מנותק מחשמל וממים וככל הנראה לא יהיה כשיר לשימוש בעשרה ימים הקרובים. תיקון הנזקים לדירה יעלה כ-20 אלף שקל. את הלילה העבירה המשפחה בדירת הוריו של חיימוביץ', שבע נפשות ב 45 מ"ר.

"העיריה הציעה עזרה אך יש לנו מספיק הצעות מחברים ומשפחה". חיימוביץ' משבח את ההתארגנות האזרחית, שעוד לפני שהגיעו כוחות ההצלה מתנדבים עברו בית בית לוודא שאיש לא נותר מאחור. "זה לא מקרה שכמעט ולא היו נפגעים כי היתה התארגנות אזרחית טובה. גם בשלג היו מתנדבים וזה הוכיח את עצמו גם עכשיו". עם כל הצער על הדירה, הוא מבקש להסתכל על האירוע בפרופורציות המתאימות. "זו אמנם עונת המלפפונים, אבל מה שקורה עכשיו בעיראק יותר חשוב".

אמש, לאחר שהושגה שליטה על האש, נמסר מהמשטרה כי חוקרי דליקות יבחנו את השטח במטרה לבדוק האם השריפה פרצה כתוצאה מהצתה. עם ההשתלטות על האש אמר המפכ"ל כי "אין לנו עדיין אינדיקציה לגורם השריפה. בחלק מהשריפות שהיו בזמן האחרון אנו חושדים שמדובר בהצתות. גם עתה נבדוק אם מדובר היה בהצתות".

השר אורי אריאל התייחס לחשדות כי ייתכן ומדובר בהצתה. לדבריו, "אני מקווה מאוד שיתברר שלא מדובר בהצתה מכוונות. אך אם יתברר שכן, הרי שמדובר בתג מחיר לא פחות חמור - ואולי יותר - מריסוס גרפיטי על קירות". השר, שכתב את הדברים בעמוד הפייסבוק שלו, הוסיף: "אם יתברר שמדובר בהצתות מכוונות, על המשטרה תהיה מוטלת החובה למצות את הדין העבריינים ולא לתת לתג המחיר הזה להימשך".

בתים ניזוקו קשות 
השבוע עצרה המשטרה שני חשודים ערבים-ישראלים בחשד להצתת השריפה בשבוע שעבר בין מעלה החמישה לאבו גוש. המשטרה חושדת כי ההצתה מכוונת ונעשתה

על רקע לאומני, בתגובה למעצרי צה"ל ביהודה ושומרון. בית משפט השלום בירושלים החליט להאריך את מעצרו של אחד החשודים. מעצרו של חשוד נוסף הוארך רק היום ביומיים נוספים, עד להשלמת החקירה בנושא. עם זאת, בדיון בבית המשפט נחשף כי המשטרה התרשלה בבדיקת הממצאים, שיכלו להביא לקשירת החשוד במעורבות בהצתה, או להביא לשחרורו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה