יום ראשון, 29 ביוני 2014

שר הפנים קבע: מרכולים לא יפעלו בשבת בת”א, למעט במספר מתחמים

שר הפנים גדעון סער פסל סעיפים בחוק העזר של עיריית תל אביב-יפו שהיו אמורים לעגן בחוק את פתיחת המרכולים בסוף השבוע • “חוק זה פוגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיון המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה”, כתב סער • עם זאת התיר סער למספר מתחמים מובילים בעיר לפעול כרגיל במהלך סוף השבוע

אורי זילברמן | 15:45 | א׳ בתמוז תשע״ד



סער נגד המרכולים הפתוחים בשבת בתל אביב.

שר הפנים גדעון סער פסל היום (א’) סעיפים בחוק העזר של עיריית תל אביב-יפו והכריע כי מרכולים שאינם באחד מארבעה מתחמים מוגדרים לא יוכלו לפעול בשבת.

שר הפנים פסל ניסיון של העירייה לעגן בחוק את פתיחת המרכולים בשבת, זאת לאחר שבית המשפט העליון קבע כי הפעלת המרכולים היא בניגוד לחוק. העירייה ביקשה למנוע את המצב בו העסקים פועלים בניגוד לחוק ולעגן את פעילותם בחוק עזר, אך כעת סער פסל את המהלך.

הוא אישר סעיפים בחוק העזר בנוגע לפעילות המתחמים המסחריים בנמל תל אביב, נמל יפו ומתחם התחנה – בנווה צדק וחנויות הנוחות הצמודות לתחנות הדלק בשבת.

“חוק זה פגע בצורה לא מידתית בערך השבת כיום המנוחה הכללי במדינת ישראל וחורג מן הכלל בדבר איסור מסחר בשבת בצורה בלתי סבירה”, נאמר בהחלטת השר גדעון סער. “השמירה על צביון השבת אינה עניין דתי בלבד, אלא לא פחות מכך עניין תרבותי, לאומי וחברתי חשוב במעלה”, עוד נאמר.

יצויין כי הנושא עלה לסדר היום לאחר שמספר בעלי חנויות עתרו לבית המשפט בשנת 2007, בטענה שהעירייה “עוצמת עיניים” כלפי עמיתיהם שמפרים את החוק. בשנה שעברה החליט בית המשפט העליון כי העירייה אינה משיגה את תכלית החוק ופסק כי עליה לפעול לאכיפתו או לשנותו בהקדם. בתגובה לכך הוחלט בעירייה לשנות את חוק העזר העירוני על מנת שעסקים יוכלו לפעול גם בשבת.

השר קבע – המרכולים ייסגרו

לאחר שינוי חוק העזר העירוני לפני כשלושה חודשים, הבהירו בעיריית תל אביב כי החוק שחוקק לפני למעלה מלפני שלושה עשורים אינו תואם את מציאות החיים בעיר כיום. “בית המשפט העליון שלח אותנו לתהליך מורכב של בחינה מחודשת של חוק העזר העירוני, אשר נחקק לפני 34 שנים, זאת במטרה להתאימו למציאות החיים בתל-אביב-יפו של היום”, אמר אז ראש העיר רון חולדאי.

מנכ”ל תנועת “ישראל חופשית”, מיקי גיצין, תקף את החלטתו של סער ומסר בתגובה: “חבל שהשר גדעון סער מתעלם מההחלטה הברורה והמדודה שהתקבלה במועצת העיר ת”א ותאמה את רוח קביעתו של בית המשפט. השר סער בחר ליצור קרע מיותר בעיר ת”א-יפו ולעורר סערה במקום בו כבר נוצרה הבנה וקבלה שתאמה את אופיה של העיר”.

תגובה 1: