יום ראשון, 29 ביוני 2014

משרדי הממשלה יחויבו ל"תקציב לנשים" ו "תקציב לגברים"

כל משרדי הממשלה יחויבו לנתח את תקציביהם ניתוח מגדרי ולהגיש את הניתוח לכנסת עם הצעת התקציב

תקציב 2015 עליו שוקדים בימים אלה במשרד האוצר, מתוכנן תוך בחינה מגדרית, כך דיווחה היום יעל מבורך, סגנית בכירה לממונה על אגף התקציבים ויו"ר הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בראשות ח"כ עליזה לביא. הוועדה הוקמה ביוזמת ח"כ לביא, שפנתה לשר האוצר יאיר לפיד בעניין לפני כשנה. "לשמחתי שר האוצר הודיע שהניתוח המגדרי הוא כלי הכרחי בהתוויית מדיניות חלוקת המשאבים", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא, "הוועדה לבחינת תקציב המדינה בהיבט מגדרי היא פריצת דרך להשגת השוויון בחלוקת המשאבים ובסדרי העדיפויות. המציאות של אי השוויון המונצחת בישראל מחייבת בחינה מחודשת של שורשי החסמים והעיוותים. רק ניעור של המערכת וחלוקה מחדש יובלו לשינוי. לא עוד פלסטרים ותחבושות אלא ניתוח ייסודי שיבריא וישקם. הניתוח של התקציב יצמצם ויפרק את כל מה שהורגלנו אליו. חסרות לנו אלפי שנים ואנחנו חייבות להדביק את הפערים עצומים. המלצות הוועדה יובאו לממשלה ויאומצו על ידה".

פרופ' חנה הרצוג: "הטמעת חשיבה מגדרית באה אמנם ממבט של נשים, אבל היא לא עוסקת בנשים אלא בשינוי חברתי. זה לטובת החברה כולה ולא רק לטובת הנשים. חשוב מאד שמשרד האוצר, בשיתוף הרשות לקידום מעמד האישה וגופים ציבוריים, יהיה אחראי על הבקרה. האחריות עוברת למשרדים. צריך גם שתהיה ועדה בינמשרדית רבת פנים, שתעסוק בתכנון".

יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא: "הנכון ביותר היה שהמעקב על בניית התקציב יהיה בוועדת הכספים, אבל בתוך עמי אני יושבת, ואנו רק בתחילת תהליך. כדי להחדיר את החשיבה, המעקב יהיה כאן בוועדה, וכל השרים יגיעו לכאן לדווח על הבחינה המגדרית של תקציביהם".

יעל מבורך, סגנית בכירה לממונה על אגף התקציבים באוצר ויו"ר הוועדה לבחינה מגדרית של תקציב המדינה: "כל משרד וכל שר אחראי על בחינה מגדרית של התקציב שלו. קובע המדיניות צריך לרדת לפרטים. בסיסי הנתונים הם הדרך לראות אם אנו עומדים ביעדים. הסמנכ"ל שאחראי על תחבורה ציבורית יעשה ניתוח בתחום אחריותו. סמנכ"לי התקציב והכלכלנים במשרד האוצר יסייעו. הממצאים יפורסמו בשני מועדים – סיכום משרדי יוגש לכל שר באפריל. על בסיס הנתונים תגובש מדיניות. דוח שני יוגש לכנסת במסגרת ההסבר לחוק התקציב, בספטמבר".

ח"כ מרב מיכאלי: "השאלה היא איך נצליח לעשות שימוש בניתוחים שיוגשו הודות ליוזמה החשובה הזו. איך זה ישנה את המדיניות. התפיסה שהניתוחים ייעשו בתוך המשרדים נכונה. חשוב שהולכים לבדוק גם את ההיבט המגדרי של הרכש, כי גם לשולחנות יש היבט מגדרי. מי מגלגל את הכסף? מי מקבל שולחן באיזה גודל ואיזו איכות?"
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה