יום ראשון, 29 ביוני 2014

104 נרצחים יהודים ומאות פצועים • בירוגרפיה של משפחות החוטפים

פיגועי התאבדות בחיפה, ירושלים ובאר שבע. קרבות של ירי עם כוחות הביטחון ופיגועים נוספים, כולם יצאו ממשפחתם של שני הערבים שביצעו את החטיפה ושמותיהם הותרו אמש (ה) לפרסום. חמולת קוואסמה אחראית לרצח 104 יהודים ולפציעתם של מאות


מרואן קוואסמה ועאמר אבו עישה – חוטפי הנערים (שב"כ)

חמשה עשר ימים חלפו מאז נחטפו הנערים אייל יפרח, גיל-עד שער ונפתלי פרנקל, ואמש (חמישי) הותר לפרסום מה שנודע כבר יום לאחר החטיפה. שני החושדים העיקריים בחטיפה הם מרואן קוואסמה ועאמר אבו עישה מחברון.

קוואסמה, כבן 29, היה מוכר לשירותי הביטחון הכללי לאחר שהודה בחקירתו בפעילותו בארגון הטרור חמאס. יחד איתו, גם אבו עיישה, כבן 33, הודה בפעילותו הענפה בארגון.

במוקד הצלה יו"ש סיפקו לנו נתונים המעלים תהיות על התנהלותה של מערכת הביטחון כנגד הטרור הערבי.


זירת פיגוע בחברון (הצלה יו"ש)

תשתית הטרור בחברון נבנתה על ידי משפחת קוואסמה

חמולת קוואסמה הייתה ידועה בחברון כמי שבנתה בעיר תשתית טרור של ארגון החמאס. כך במשך כשנה וחצי בלבד, בין השנים ה'תשס"ד ל-ה'תשס"ה, הוציאה חמולת קוואסמה לפועל 16 פיגועים גדולים. במהלכם נרצחו 104 יהודים ומאות נפצעו.

גם את נושא "פיגוע חטיפה" לא הביא מרואן למשפחתו. לפני כשש שנים הוגש כתב אישום כנגד פארס עווד עפתאח קוואסמה בגין מעורבותו בתכנון חטיפת יהודי ורציחתו. יחד עם גורמי חמאס בעזה, יהודה ושומרון, וערבי בעל תעודת זהות כחולה, תכנן קוואסמה לחטוף יהודי ביום ייסודו של ארגון הטרור חמאס. מטרת הפיגוע היתה לחטוף יהודי, להרוג אותו, ובמקביל לנהל משא ומתן בנוגע לשחרור מחבלים תמורתו.

דודו של החוטף – מפקד הזורע הצבאית של החמאס בחברון

אז זוהי משפחת קוואסמה. נתחיל מדודו של מרואן, אח של אביו. עבדאללה קוואסמה. לראשונה הוא נעצר בשנת ה'תשמ"ח לאחר שהיה מעורב באירוע טרור, ובשנת ה'תשנ"ב הוא גורש יחד עם 400 מחבלים נוספים ללבנון. מאוחר יותר חזר עבדאללה ארצה וכאן נכלא. בה'תשנ"ד שוחרר עבדללה, ובאופן די "מפתיע", חזר לעסוק בפעילות טרור ואף נחשב למפקד גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של החאמס, בחברון.

בשב"כ ייחוסו לעבדאללה את הפיגועים באדורה בו נרצחו 4 יהודים ו-7 נפצעו, בכרמי צור נרצחו 3 ונפצעו 5. בפיגוע באוטובוס בפסגת זאב בו נהרגו 9 יהודים. וכן פיגועים נוספים. בשבת קודש, כ"א סיוון ה'תשס"ג, כאשר פעל צה"ל לחיסול תשתית הטרור של חמולת קוואסמה, חוסל גם עבדאללה.

מחמוד עמדאן קוואסמה, בן השפחה, חג חגורת נפץ ועלה בראש חודש אדר ב' ה'תשס"ג על אוטובוס קו 37 בחיפה. שם התפוצץ קוואסמה ורצח 17 יהודים הי"ד, שניים מתוכם סבלו קודם לכן מפצעים, ונפטרו מאוחר יותר בבית החולים. בפיגוע נפצעו עשרות יהודים.


מקורבנות משפחת קוואסמה. נתי עוזרי הי"ד

בסאל קוואסמה אחראי על רצח נתי עוזי הי"ד, ועל פיגועים בירושלים ובחיפה

בסאל קוואסמה, גם הוא ממשפחת הטרור קוואסמה, היה מעורב בפיגועים קשים, בין היתר שלח בסאל, בסיוע בני משפחתו, את ג'מאל תכרורי, אז סטודנט שנה ג' בפולטיכנקום בחברון, לפיגוע גבעה הצרפתית בירושלים. בפיגוע נרצחו 7 יהודים ונפצעו עשרות. תכרורי הוחזק במעצר מנהלי אך שוחרר מאוחר יותר.

לצומת א-רם שלח בסאל את מג'אהד עבד אל פתח ג'אברי כשהוא חמוש בחגורת נפץ. ברוך ה' הפיגוע לא הצליח והערבי התפוצץ, ואיש מלבדו לא נפגע. גם על פיגוע בחיפה ובאוטובוס קו 2 בירושלים היה אחראי בסאל קוואסמה.

בשליחותו של בסאל, רצח חמאזה קוואסמה את נתי עוזרי הי"ד בביתו שבגבעה 26 סמוך לקרית ארבע. חמאזה מת במקום. ראדד מיסק קוואסמה, ביצע את פיגוע ההתאבדות בקו 2 בירושלים. בפיגוע נרצחו 23 יהודים ולמעלה מ-130 נפצעו. גם הוא ביצע זאת בשליחותו של בסאל.

בכ"ה אלול התשס"ג, ניהל בסאל קרב יריות עם כוחות צה"ל מתוך בית סמוך לצומת חרוז. דחפור של צה"ל הרס את הבית ושם נמצאה גופתו של בסאל כשעליה אקדח ותת מקלע מסוג קרל גוסטב.


לא חיסלו את כל משפחת קוואסמה. חיילי צה"ל פעילות (דובר צה"ל)

מקורבנות משפחת קוואסמה: גדי ודינה לוי הי"ד

פואד אל-קוואסמה משכונת המוסקביה בחברון, רצח בפיגוע התאבדות סמוך לכיכר גרוס בחברון, את גדי ודינה לוי הי"ד.

עימד קוואסמה שלח בי"ד אלול ה'תשס"ד, ערבי לפיגוע התאבדות בבאר שבע. בפיגוע נרצחו 16 יהודים וכ-100 נפצעו. כחודש וחצי לאחר מכן, נצער עימד בבית בוואדי זריז. יחד עם זאת, היה עימד אחראי למספר פיגועים נוספים.

מועד קוואסמה, יחד עם שני מחבלים נוספים שגייסה המשפחה לטרור, ניהלו בי"ב כסלו ה'תשס"ה קרב יריות מתמשך עם כוחות דובדבן וימ"מ כשהם מתבצרים במבנה בשכונת עין שרה בחברון. הכוחות ירו לעבר המבנה מספר טילים ובאמצעות D9 הרס צה"ל את המבנה. למחרת בבוקר, במהלך חיפושים, ירו המחבלים לעבר הכוחות מתוך בור שהיה ברצפת הבית. הכוחות השיבו בירי וקוואסמה חברו עומר איימוני הרגו במקום. המחבל השלישי נפצע קשה.

מוחסן קוואסמה ביצע פיגוע ירי בישוב נגוהות שבהר חברון, ועימאד קוואסמה ואיוב אל-קוואסמה נחשבו לבכירים בארגון החמאס ונעצרו על ידי כוחות צה"ל.

בני משפחת קוואסמה שלחו את עבד אל מוועטי שבאנה לבצע פיגוע התאבדות באוטובוס קו 14 בירושלים. ובדרך לפיגוע התאבדות בקפה קפית נתפס מחבל שנשלח על ידי משפחת קוואסמה. בקרית ארבע חוסל חזאם קוואסמה לעבר שביצע פיגוע ירי בישוב. בסוף ה'תשס"ד פעלו בצה"ל כדי לחסל את משפחת קוואסמה אך העדיפו להמנע מפגיעה בכאלו שהגדירו כ"חפים מפשע". כך למשל נשאר מראוון קאווסמה בחיים.


שלושת החטופים

מרואן עצמו הודה בעבר בפעילותו בחמאס

גם מרוואן עצמו, אגב, לא היה תמים עד לרגע הפיגוע. כפי שפורסם בקול היהודי, קוואסמה נעצר בפעם הראשונה בגיל 18 ונשפט לעשרה חודשי מאסר. מאז הספיק כבר להשתחרר ולהיעצר עוד ארבעה פעמים נוספות, חלקם בצו מעצר מנהלי השמור למחבלים בחזקת "פצצות מתקתקות".

בחקירתו האחרונה, הודה קוואסמה כי פעל בארגון הטרור חמאס והיה מעורב באימונים צבאיים במערות באזור חברון. יחד עם זאת, פעל קוואסמה להשגת חומרי-גלם לצרוך ייצור חומר נפץ וסייע לחאמס בגיוס ערבים נוספים לפעילות. לפני שנתיים שוחרר קוואסמה ממאסר, ולפני כשבועיים ביצע את החטיפה.


פיגוע באוטובוס (מד"א)

משפחתו של אבו עיישה – אחיו נהרג ממטען שניסה להשליך על כוח צה"ל

זאת הייתה משפחת קוואסמה, משפחתו של אחד מהערבים מעורבים, כך על פי פרסום השב"כ, בחטיפתם של הנערים. ובמעבר חד נספר מעט על משפחת אבו עייש, משפחתו של עמאר אבו עיישה, המעורב השני בחטיפה.

אבו עיישה ואביו נחקרו מספר פעמים על מעורבותם באירועי טרור ושוחררו. בפעם הראשונה נעצר עמאר לפני כתשע שנים, נחקר והועבר לאחר מכן למעצר מנהלי למשך מספר חודשים. כעבור כשנה נעצר בשנית לתקופה קצרה.

אביו נעצר מספר פעמים בשל פעילותו בטרור, ואילו אחיו,זייד עומר עבד אל-קאדר אבו עיישה, נהרג בט"ז חשוון ה'תשס"ז, זאת כאשר ניסה להשליך מטען חבלה לעבר כוח צה"ל, אך הוא התפוצץ בידיו. כוח צה"ל במקום הבחין בגופתו כשהיא מוטלת בצידי הכביש.

במוקד הצלה יו"ש שבאדיבותם ספקו את הנתונים, מוסיפים כי זהו רק חלק קטן מפעילותם של משפחות המחבלים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה