יום שבת, 28 ביוני 2014

ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן: רבים מהבחורים בישיבה מכורים לספורט

כידוע לכולנו שאחת הסיבות שקוראים לעיסוקי הגוף ספורט זה על שם העיר היוונית ספרטה, שבהם החשמונאים נאבקו במסירות נפש. מתברר כי ישיבת 'חברון' מתמודדת לאחרונה עם תופעה הצוברת תאוצה גם בישיבות רבות אחרות, כאשר התלמידים עוקבים בהתעניינות רבה אחר ההתפתחויות בתחום הספורט, וממלאים את קרנות הזווית במרכז העיר ירושלים בזמני משחקי הספורט 'החשובים'.


ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן יחד עם הגראי"ל שטיינמן
ראש ישיבת חברון הגר"ד כהן, מנסה מזה שנים רבות לשנות את צביון ישיבתו מישיבה 'פתוחה' לישיבה בסגנון ה'פרום', ואחד המיזמים הבולטים שלו בתחום זה ידוע בשם 'המוסדות', אך נראה שללא תועלת רבה.

לפני מספר שבועות אירע מקרה שגרם לו לתקוף בחריפות רבה את בחורי הישיבה המתעניינים בספורט. משחק מכריע של קבוצת הכדורסל מכבי ת"א שוחק בשבת באיטליה במסגרת אליפות אירופה בכדורסל, כמה מהבחורים המכורים לספורט, האזינו למכשיר הרדיו אשר השאירוהו פועל מערב השבת. כשמכבי ת"א ניצחה הבחורים הללו לא הצליחו להתאפק ושאגו שאגות שמחה וכך נודע לבחורי הישיבה ההמומים על ביזוי קדושת השבת, לא עלינו.

אירוע זה גרם לראש הישיבה הגר"ד כהן לתקוף בחריפות בשיחתו בסעודה השלישית באותה שבת את בחורי הישיבה האדוקים בהתעניינותם בספורט, ואף הגדיר זאת כהתמכרות. חשוב לציין שלא היה חילול שבת בישיבה באירוע הזה, היות שאותם בחורים 'טרחו מערב שבת' והדליקו את מכשיר הרדיו טרם כניסת השבת.

בישיבה מנסים גם להיאבק ובינתיים ללא הועיל נגד התרוקנות בית המדרש של הישיבה בזמן משחקי המונדיאל אשר מתקיימים פעם בארבע שנים למשך כחודש ומתרחשים בימים אלו. הבחורים הולכים לכל מיני קיוסקים ובתי מרזח לצפות במשחקים הללו על צגי הטלווזיה ולפעמים כל בית המרזח מלא בבחורי ישיבות והדבר מהווה חילול ה' גדול.

במסגרת המאבק של ראש הישיבה בהתחלנות ההווי הישיבתי של הישיבה הוא גם השליך לפני ימים מספר מעל חצי תריסר בחורים מהישיבה עקב כך שסירבו להישמע להוראת מרנן ורבנן להשתמש רק בטלפון כשר, ובחציפות נוראה החזיקו בסלולרים 'טרפים'. יש לציין שכעת הוא זמן הרישום לשיבות הגדולות לקראת השנה הבאה, ואולי לכן הישיבה הגיבה בחריפות כדי ליצור רושם שמדובר בישיבה המגיבה ביד קשה בעניינים אלו.



בחורי הישיבה חוגגים את ניצחון מכבי
בהקלטה שהגיעה לידי מערכת 'חדשות אברכים' נשמע אברך מודאג ששקל לשלוח את בנו לישיבה ודרש לדבר עם ראש הישיבה הגר"ד כהן, ועימת אותו עם הסיפורים הנוראים. בשיחה נשמע הגר"ד מתחנן ומתנצל על הימצאותם של בחורים מופקרים בישיבתו ומסביר מדוע בסעודה השלישית רק דיבר נגד הנושא של הספורט ולא על על המקרה התמוה של ביזוי השבת.

ראש הישיבה טען שהספורט גרם למופקרים הללו להיות להוטים אחרי העיסוק בנושא וכך לבזות את השבת. כמו כן הוסיף הגר"ד שמדובר רק בשלושה בחורים אשר הם אינם נחשבים בחורי ישיבה, אולם לגבי חולי ההתמכרות לספורט ישנם בחורים רבים בישיבה המתעניינים בזה, והם עדיין כן נחשבים כבחורי ישיבה ועל כך שייך לדבר.

התמליל המלא של השיחה:

הגר"ד כהן: "על זה יצאתי בחרב ובחנית, אם יודעים מי הבחורים יש צד שיחזיקו אותם בישיבה רגע אחד?"
אבא: "לי סיפרו שבעצם השאירו את זה מערב שבת, רדיו דולק לשבת"
הגר"ד כהן: "יכול להיות, הכל יכול להיות, זה מה ששמעתי גם כן, אבל איך אני יכול לדעת את זה? הבחורים יסתירו את זה. אני לא יודע מי הבחורים שעשו את זה"
אבא: "אבל הראש ישיבה יכול..."
הגר"ד כהן: "כל הישיבה הזדעזעה מזה, היה זעזוע גדול בישיבה, היה זעזוע ענק בישיבה"
אבא: "אני יגיד לראש ישיבה את האמת, אני בעיקרון הייתי שולח לחדרה אבל עכשיו זה נגד ר' אהרון לייב, לכן..."
הגר"ד כהן: "זה לא קשור אלי"
אבא: "אני שואל אם יש משהו בישיבה שיכול לקחת אחריות אישית על העניין הזה"
הגר"ד כהן: "באף ישיבה אי אפשר לקחת אחריות אישית על דבר שלא קיים, באף ישיבה אי אפשר לקחת אחריות, לכל אחד יש בחירה, אתה יכול לקחת אחריות? מה שאני יכול לקחת אחריות שאני ילחם בזה בכל כוחי"
אבא: "כמה פור-סטרס יש בכל האלף שלש מאות בחורים?"
הגר"ד כהן: "אתם יכולים לבדוק, בשיעור א' ובשיעור ב', כמה שוליים יש. יש שיעורים קרוב למאתיים, אני לא חושב שתגיעו ליותר משניים-שלשה בכל שיעור, תבדקו זה לא מסובך"
אבא: "טוב"
הגר"ד כהן: "תבדקו את זה. תבדקו בשיעור א' ושיעור ב', עכשיו אני נלחם במסירות נפש בכל בחור בכל שמץ של פתיחות, בכל שמץ של נטייה אחורה, אני נלחם בכל הכוח"
אבא: "רדיו בליל שבת זה דבר שלא היה, אם זה נכון"
הגר"ד כהן: "בסדר. מה אני יכול לעשות, עוד פעם בציבור כזה.....??? הישיבה הקיאה את זה, הישיבה הזדעזעה מזה"
אבא: "אני חשבתי שישיבה הקיאה סתם שמדברים על כדורגל"

הגר"ד כהן משוחח עם הורה מודאג
הגר"ד כהן: "אני בכוונה לא דיברתי על ליל שבת. מדוע? כי ליל שבת זה מקסימום שלשה בחורים. שמדובר על הנושא של הספורט זה יכול להגיע למספר יותר גבוה.

"הפשט שאתה מדבר, הפשט הוא שזה לא שייך לכלל הציבור, אף אחד לא חשוד על כזה דבר. כל הציבור היה מזועזע מזה וכולם הוקיעו את זה בצורה חריפה, אבל אני רוצה לדבר למעשה, לכן לא דיברתי על זה, זה הכול, לא ש'שבת' חשוב לי פחות, אבל זה החשבון שלי, אני התחלתי על שורש הדברים ולכן יצאתי חריף בנושא של הספורט, הלהיטות על הספורט יכול להביא בן אדם אל מחזות כאלה.

"אני לא יכול לדבר בפני כל הציבור של הישיבה על שלשה בחורים שמופקעים לגמרי ובכלל לא 'ישיבע-בוחרים', מה, מה אני צריך לדבר על זה, שבן תורה לא שייך לספורט זה הסיבה שדיברתי על זה, אבל אתם יכולים לבדוק את המצב בשיעור א' וב' תבדקו את המצב".

אבא: "יש מישהו בישיבה שכן יכול לקחת אחריות שאני יכול לבוא אליו לקחת אחריות אישית אני..."
הגר"ד כהן: "תדברו עם המשגיח, עם ר' חיים.. הוא ממונה על שיעור א'"
אבא: "טוב אני יכנס אליו"
הגר"ד כהן: "תדברו עם ר' חיים, הוא בן אדם שאין כמותו, הוא מבין ענין ומכיר מצב של כל בחור. אין בחור בשיעור א' שהוא לא מכיר אתו, תכנסו אליו תדברו אתו"
אבא: "יישר כח"

בשולי הדברים, יצויין שכתבה בנושא שעלתה אתמול באתר החדשות 'כיכר השבת' הוסרה לאחר כמה שעות, ככה"נ לאחר מסע לחצים מצידה של הישיבה הנמצאת בימים אלו במהלך הרישום לשנת הלימודים הבאה.
בגוגל זה לא נמחק

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה