יום ראשון, 22 ביוני 2014

לקחי החטיפה: מצלמה בכל טרמפיאדה בשטחים



אבטחת צומת גוש-עציון [צילום: פלאש 90]

אבטחת הצמתים עובתה בעזרת פטרולים של לוחמים, מעקה בטון ותאורה מסתמן: הטרמפיאדות ירושתו במצלמות והתחבורה הציבורית תוגדל גם בלילה

אבטחת הטרמפיאדות באזור יהודה והשומרון תעובה, על-רקע חטיפת שלושת הצעירים. כל טרמפיאדה תחויב במצלמה, בתאורה ובמעקה בטון, למניעת פיגוע דריסה. לדברי הקצינים נבחנת האפשרות לשפר גם את איכות המצלמות ולא רק את כמותן.

סגן מפקד החטיבה המרחבית יהודה שבגזרת חברון, סא"ל שמעון פרץ, אמר כי בעקבות השינוי "ניצור נוכחות צבאית נרחבת אף יותר בטרמפיאדות, והרתעה מחטיפות עתידיות". "החטיפה היוותה תמריץ רעיוני ותקציבי להחלת התוכנית", סיפר קצין ההגנה המרחבית (הגמ"ר) של חטיבת יהודה.

תאורה בטרמפיאדות חשוכות

בצה"ל אומרים כי מערך אבטחה ייעודי, הכולל קצינים, נגדים וחיילים לוחמים לצד שוטרים, מפטרל כעת בצמתים. בנוסף, תוכנית ראשונה מסוגה לשיפור התחבורה הציבורית בשטחי איו"ש אושרה על-ידי הממשלה וצה"ל, והיא תיכנס לתוקפה בהקדם.

ביום ובלילה מתבצעים סיורים, בידי אנשי צבא ומשטרה, שתכליתם למנוע מעשי חטיפה בתחנות האיסוף. "בימים אלו אני כבר מכין את רשימת החיילים שיהיו חלק ממערך האבטחה וישתתפו בסיורים", אמר הסמח"ט. "לדעתי מדובר בפעם הראשונה שדבר כזה נראה בגזרה".

מתפקידם יהיה לשים לב אם הונחו חפצים חשודים בטרמפיאדות והאם יש כלי רכב חשודים בקרבתן האוספים מודיעין לפני חטיפה. כמו-כן, כלי הרכב שינועו בצירים יתדרכו את הממתינים לטרמפים ויסבירו כיצד לתפוס טרמפים נכון. "אחרי הכל, הם לא יכולים לאסור עליהם לעשות זאת - אבל הם יכולים להגביר את תחושת הביטחון שלהם", הוסיף קצין ההגמ"ר הפיקודי, סא"ל צחי לוגסי.

בתחנות החשוכות והנידחות תותקן תאורה, במטרה להרתיע את החוטפים וכדי להקשות עליהם בביצוע. למעשה, הגורמים הצבאיים אומרים כי במקומות בהם יש מצלמה ותאורה, אין חטיפות.

קווי לילה

תוכנית נוספת בה עוסקים נציגי צה"ל בימים אלו מול משרד התחבורה היא הגברת כמות קווי האוטובוס באיו"ש. "נקבע מול משרדי הממשלה שאפילו ביישובים הנידחים ביותר יעבור קו אוטובוס פעם בשעה לכל היותר", סיפר סא"ל לוגסי. "פעילות הקווים תוארך עד סביבות חצות, כשלפני השינוי מרבית הקווים פסקו בשעה עשר לכל המאוחר".

בנוסף, באזורים שבהם נוהגים התושבים לצאת לבלות עד מאוחר, יתחילו לנסוע קווי לילה. כמו-כן, יופעלו הסעות לתלמידי ישיבות ומכינות קדם צבאיות. "אנחנו היינו מעורבים בתוכנית משום שאנחנו קובעים את רמת המיגון הנדרשים בכל ציר, ואת סטנדרט המיגון לתחבורה ציבורית", הסביר לוגסי. "העקרונות שנקבעו יחולו בינתיים באזורים בהם אין צורך באוטובוסים ממוגנים". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה