יום ראשון, 1 ביוני 2014

מהמייל: המחלוקת הליטאית ומה שבינהם. למה איבדו שם את השפיות? נקודה למחשבה!

מרנן ראשי הישיבות הגראי"ל שטינמן והגר"ש אוירבאך שליט"א
לפני עשרות שנים היה מורה אמריקאי שעשה ניסוי מעניין בבית ספר. הוא יצר סוג של תנועה בעלת סמלים וגינונים אשר סחפה את התלמידים בצורה חסרת אחריות עד כדי רדיפה של מי שלא השתתף באותה תנועה. אחרי שהעסק הפך לחסר שליטה כמעט וסחף אחריו את רוב התלמידים הוא הוכיח להם כי ניתן לייצר סחף חברתי מסוכן אשר בלי משים יכול לגרום לרדיפה אכזרית ומסוכנת של כל מי שלא הולך בתלם. הניסוי הראה שכל אלו אשר היו חלשים ומנודים חברתית מצאו דרך להשתלב באותה תנועה אשר החזירה להם את הביטחון העצמי והשתמשו בסחף החברתי כדי לרדוף עד חרמה את מי שלא רצו בטובתם. בדרך זו הצליח להסביר בצורה יוצאת מן הכלל את הצטרפותם של מליונים לתנועות היסטוריות מסוכנות שרמסו ודכאו קבוצות.

האם אין בסחף חסר המעצורים המתרחש לאחרונה בציבור הליטאי סוג של התרחשות דומה?
בהתחלה זה היה נראה כמו משהו נקודתי אבל עם הזמן נוצר נחשול עכור הגורם למעשים נוראיים שלא העלה איש על דעתו אי פעם. אנשים שפויים לחלוטין מתנהגים פתאום כמו אחוזי תזזית. שנאה בלתי הגיונית ומוסברת הפכה פתאום לדבר שבשגרה. מוסדות מתפרקים ומשפחות נחצות. זה נראה כמו משהו מעולם הדמיון שלא יכול היה להתרחש מעולם.

קשה להאמין שויכוח בדרכי ההתגוננות נגד חוק הגיוס הפך למלחמה עכורה ומלוכלכת בתוך הבית פנימה. לא הגיוני ששתי מחנות שדרכם דומה כמעט לחלוטין הופכים ביום אחד לשונאים מרים עד כדי רדיפה חולנית האחד את השני והכל כמובן באיצטלה של כבוד גדולי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה