יום שני, 23 ביוני 2014

גדודי חללי אל-אקצה טוענים שלחנו מסר מהחטופים – בישראל מכחישים כי קיבלו



למרות שבישראל סימנו את חמאס חברון כעומד מאחורי פעולת חטיפת הנערים בגוש עציון, יש סימנים הרומזים על כך שהקשר בין המבצעים לחמאס אולי אינו ישיר, וכי החטיפה בוצעה בידי ארגון או קבוצה הפועלים ברוח חמאס. מתווה זה דומה לפעולה בעת חטיפת גלעד שליט, שהוזמנה על ידי החמאס אך בוצעה בחלקו הראשון על ידי קבלני הביצוע שלו בעזה – “ועדות ההתנגדות העממית” ואנשי “צבא האסלאם”, שפרסמו הודעה ב-26 ביוני 2006 (יממה לאחר חטיפתו של שליט).

ביהודה ושומרון החלו להתגבש לאחרונה התאגדויות טרור בחסות “קבוצות ההתנגדות הפלסטיניות”, שחרטו על דגלן לבצע פיגועי מיקוח לצורך שחרור אסירים. אלו פרסמו לפני כיומיים הצהרה משותפת באתר ‘גדודי לוחמי הקודש’, ארגון האם של ההתאגדויות. הם הביעו תמיכה במבצע, אותו השוו למבצע “האשליה המתנפצת” (שם קוד לחטיפת שליט), וחיזקו את ידי המשפחות הלוחמות של חברון. לצד “גדודי לוחמי הקודש”, חתומים על ההצהרה גם “גדודי עז א-דין אלקסאם” ו”גדודי חללי אל אקצה”.

ארגון “גדודי לוחמי הקודש” (כתאאב אל-מוג’אהידין) הינו פלג קיצוני שהתפצל מגדודי חללי אל-אקצה של הפתח וחבר לחמאס. מזכ”ל הארגון, אסעד אבו שריעה (אבו שייח’) פועל מעזה בחסות חמאס ובידיעתו, ואף מקבל ממנו מימון, אמצעי לחימה, הדרכה וסיוע מקצועי לצורך ביצוע פיגועי חטיפה.

“גדודי חללי אל-אקצה” ממנו פרשו פעילי הפלג, הוא גם הארגון החתום על כרוז לקיחת אחריות לחטיפת שלושת הנערים שפורסם ימים ספורים לאחר החטיפה, ובו נפרסו לראשונה דרישות החוטפים לכאורה ומידע בסיסי על החטופים.

כך נכתב בכרוז: “אנחנו נוכיח לציונים שהשלושה נמצאים בידיים בטוחות ומחוץ לאזור חברון, וממשלת ישראל לא תקבל אותם ולא תמצא אותם, אלא רק על ידי שחרור אלפי אסירים ובמיוחד אסירות. צבא הכיבוש מסתובב לחינם באזור חברון ומבצע מעצרים. לא נשחרר את שלושת הילדים, אלא רק על ידי שחרור אלפי האסירים. אנחנו יחד, כל הפלגים, עד שנשחרר את כל האסירים ונמשיך בכל האמצעים כנגד הכיבוש”.

האם היה כאן מסר ראשון שפורש לא נכון אצל גורמי המודיעין? כזכור, עד עתה טענה מערכת הביטחון כי טרם התקבלה הודעה של לקיחת אחריות מאף ארגון. מצד אחד, הכרוז יכול לאפשר לחוטפים לרמוז על זהות המבצעים (פורשי חללי אל אקצה שפועלים בחסות החמאס), ומאידך להצביע על גדודי חללי אל- אקצה של הפתח כדי לסבך את צה”ל או לטשטש את עקבותיהם. זאת בדומה לשלבי לקיחת האחריות בעת חטיפת שליט: פעילי “צבא האסלאם” פרסמו הודעת לקיחת אחריות על החטיפה ב-26 ביוני 2006, יממה אחרי החטיפה, והעבירו בהמשך את האחריות על החייל החטוף לידי החמאס.

בשב”כ העריכו לאחרונה כי החמאס משתמש בארגון ‘גדודי לוחמי הקודש’ כדי להרחיב את זירת הפעילות שלו לאזור יהודה ושומרון, תוך מראית עין של שמירה לכאורה על ההבנות להפסקת האש שהובילו לסיום מבצע עמוד ענן. גורמים ביטחוניים ציינו לאחרונה שחמאס מנסה להקים בגדה תשתית טרור שתתמקד בפיגועים כנגד ישראל והרשות כדי להבעיר את השטח, עד לפתיחת אינתיפאדה שלישית ולהפלת שלטון אבו מאזן. לדברי אותם גורמים, החמאס משקיע כספים ומאמצים רבים לבצע פיגועים מתוך שטחי יהודה ושומרון והגדה המערבית, כולל תכניות לחטוף חיילים ואזרחים.

חלק מתוכניות החטיפה של “גדודי לוחמי הקודש” נחשפו ממש לאחרונה (ינואר 2014), כשפעיל הארגון מוחמד אל בול, תושב הרצועה בן ה־24 שכלוא כחמש שנים באגף האסירים הביטחוניים בכלא אשל, פעל יחד עם האסיר עלי חרוב (סוחר אמצעי לחימה מחברון) מהכפר דורא שבאזור חברון, והאסיר רג’ב אלדין, פעיל לשעבר בחזית העממית, כדי לחטוף אזרח ישראלי מיהודה ושומרון ולהשתמש בו כקלף מיקוח לשחרור אסירים פלסטינים כבדים הכלואים בישראל. אלו יצרו קשר עם עאמר מצטפא ח’ליל קאסם (אבו עוביידה) מרצועת עזה, האחראי על תיק האסירים מטעם “גדודי לוחמי הקודש” הפועל בחסות החמאס בעזה, ובאמצעותו תכננו לבצע את זממם.

אם אכן מדובר באותה התארגנות שמאחוריה מסתתר חמאס, הרי שהדברים שנשא אבו מאזן מעל במת כנס שרי החוץ הערביים בג’דה שבסעודיה, בה יצא נחרצות כנגד העומדים מאחורי החטיפה של שלושת הנערים והאשים אותם בניסיון להרוס את הרשות ולעורר אינתיפאדה שלישית, תואמים במדויק להערכות המודיעין שבידי ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה