יום ראשון, 22 ביוני 2014

נדיר: פרה אדומה כשרה נולדה בארה"ב, צפו



היא בת חצי שנה והשעון הביולוגי כבר מתקתק: בתוך שנתיים וחצי לכל המאוחר צפויה הפרה האדומה הנדירה להיפסל - מה שמביא את הרב חיים ריצ'מן מהמחלקה הבינלאומית של מכון המקדש לקרוא לנו להזדרז

פרה אדומה כשרה נולדה בימים האחרונים בארה''ב. מדובר ביצור נדיר שנדרש על פי ההלכה היהודית לצורך טהרה מטומאת מת. מעט אפר שלה פוזר על גבי חביות של מי מעיין, וכמה טיפות מהם הוזו על גבי אדם, בגדים או כלים שנטמאו במגע או בשהות עם אדם מת ביום השלישי וביום השביעי לטומאתם – ולאחר מכן האדם היה רשאי להיכנס למקדש ולאכול מבשר הקרבנות. גם בכלים ובבגדים היה אפשר להשתמש לאחר ההזאה בעת הכניסה אל הקודש

על הפרה המדוברת להיות אדומה-תמימה, כלומר אדומה לגמרי שאין על גופה אפילו שתי שערות שאינן אדומות הצומחות ממקור צמיחה אחד. שתי שערות כאלו פוסלות אותה באופן סופי מהתפקיד המיועד. גם הנחת עול על צווארה במטרה לחרוש בה את השדה פוסלת אותה מלשמש כתכשיר הטהרה המדובר. העגלה שנולדה לזוג האמריקנים המדובר עונה במלואה לדרישות הללו. מדובר על משפחה אמריקנית שזהותה ואזור מגוריה נשמרים לעת עתה בחשאיות רבה מחשש להתנכלות של גורמים איסלמיים בארה"ב המתנגדים לפעילות היהודית הזו.

מבחינת בעליה ניתן למסור אותה כבר כעת לידי העם היהודי, אולם הרב חיים ריצ'מן, מנהל המחלקה הבינלאומית במכון המקדש העומד בקשר עם הבעלים, נמנע עדיין מלהטיסה לארץ הקודש. הסיבה היא כספית בעיקר – עלות של מאות אלפי דולרים לתהליך העברתה. אך ההתמהמהות נובעת גם מסיבות מהותיות: לצורך מימוש המהלך המהפכני הזה יש לאתר כהנים שלא נטמאו מעולם בטומאת מת – והדבר דורש בירור שטרם נערך, וגם התגייסות משמעותית של ציבור

רחב למאמצים הללו. ואולם, יהודה עציון, מהפעילים הבולטים והותיקים למען המקדש והר הבית, אומר כי ניתן למצוא פתרון גם לסוגיה הזו ולנסות ולאתר כהנים שלא נולדו בבית חולים מסודר ולא נטמאו למתים עד כה.

בסך הכל, כך על-פי המשנה, נשחטו לאורך כל ההיסטוריה היהודית רק תשע פרות אדומות. מקום השחיטה הוא 'אל נוכח פני אוהל מועד', כך על-פי ספר 'במדבר', כלומר בדיוק מזרחית לפתח היכל המקדש ובאותו קו גובה שלו, אתר המזוהה כיום בחצר כנסיית 'דומינוס פלוויט' בהר הזיתים, בגובה 745 מ' מעל פני הים.



פרה אדומה צילום מסך

והזמן דוחק. בערך בגיל שנה, כך על פי הרב ריצ'מן, צומחות בדרך כלל על פרות מעין זו שבארצות הברית שערות חדשות שבחלקן אינן אדומות. ברגע שזה יקרה יהיה צורך לחפש פרה חדשה. אחרי שתגיע הפרה לגיל שלוש, יש לציין, היא תיפסל סופית – כך שהזמן לצורך מימוש המטרה היהודית הזו קצוב בהחלט. יש לציין שגם ההליך השוטף של שימורה בכשרותה מצריך הון רב ומאמץ גדול. הוא כולל מעקב צמוד אחר הפרה במטרה לוודא שלא יוטל בה מום וכן יישמרו שאר הדרישות ההלכתיות הקפדניות.

גם אם הפרה הזו ספציפית לא תזכה להישחט בהר הזיתים ולשמש בתהליך הטהרה, הרב ריצ'מן וצוותו שמחים על האפשרות לעורר באמצעותה את המודעות למצווה היהודית הנשכחת ולחדש בהזדמנות חגיגית זו את המיומנות הנדרשת לצורכה.
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה