יום ראשון, 3 באוגוסט 2014

כך הרב הצבאי קבע את מותו של הדר גולדין



ההחלטה התקבלה אמש, עם צאת השבת, בשעה 23:25 בדיוק. שעות ספורות קודם לכן, כינס הרב הצבאי הראשי, תא“ל הרב רפי פרץ, בית דין מיוחד ומזורז בו היו חברים שני רבנים נוספים. האחריות ההלכתית לקביעת מותו של סגן הדר גולדין, הוטלה על כתפיו של ראש מחלקת הרבנות, אל“מ הרב אייל קרים, מי שמהווה סמכות הלכתית עליונה בצה“ל בעשור האחרון, בעל רקע תורני עשיר ועבר קרבי בסיירות מובחרות.

הנתונים היו מעטים אך ברורים: בפני בית הדין עמד פרופיל DNA שהורכב מממצאים שנתפסו בזירת חטיפתו של גולדין, שהובאו באומץ לב על ידי מפקד שחתר למגע ורדף אחר המחבלים אל תוך המנהרה. שם נמצאו ציוד צבאי שהיה על גולדין, כתמי דם מגופו וחלקים שהועברו לקבורה. כל אלו הועברו לצוות זיהוי של הרבנות הצבאית, שם חיברו במהלך השבת את פרטי הפאזל, אימתו את הממצאים וקבעו לבסוף כי מבחינה פתולוגית ישנה וודאות גבוהה כי גולדין אינו בין החיים.

”מהבחינה ההלכתית“, אומר גורם ברבנות הצבאית, ”ההחלטה על קביעת מותו של גולדין איננה מורכבת למדיי, היות והוא היה רווק. במידה ומדובר בלוחם נשוי, יש צורך באימות מוחלט יותר, אחרת אשתו מוגדרת עגונה“. במקרים של לוחמים נשואים, כמו למשל במקרה של חללי אסון התרסקות מסוק חיל האוויר ברומניה, קיימו ברבנות התייעצות הלכתית מורחבת, אליה זומן גם הרב הראשי דאז, הרב שלמה עמאר. ”הפעם הרב עמאר ורבנים בכירים נוספים לא היו שותפים להחלטה, לא במקרה של גולדין ולא במקרה של אורון שאול ז“ל, שכן בשני המקרים הסוגיה ההלכתית לא הייתה מורכבת“, הסביר הגורם.

גורם בכיר אחר במערכת העיד כי הרב הצבאי הראשי הנוכחי, תא“ל הרב פרץ, בהוראת הרמטכ“ל גנץ והדרג המדיני, פועל במבצע ”צוק איתן“ כדי ”לקבל החלטות בנוגע לקביעת מוות מהר ככל האפשר“. הודעת דובר צה“ל שהופצה הלילה רמזה כי החלטת הרב הצבאי הראשי ”התקבלה על פי ממצאים שהובאו משטח הלחימה ותוך התחשבות בשיקולים רפואיים, הלכתיים ושיקולים רלוונטיים אחרים“. תחת הקטגוריה ”שיקולים רלוונטיים אחרים“ נכללת לא רק תמונת המודיעין שאישרה כי גולדין, כמו אורון שאול, נהרגו בשדה הקרב, אלא גם ככל הנראה הצורך האסטרטגי בקבלת החלטות מהירה שלא תאפשר לחמאס להחזיק בידיהם ”קלף אסטרטגי“, אשר עשוי היה לשנות את המערכה.

”במלחמות קודמות לא ראינו קבלת החלטות על קביעת מוות בתוך פחות מיממה, וכולנו מכירים את הנעדרים – אפילו מקרב סולטן יעקב – שלמרות כל המידע והמודיעין עדיין מוגדרים כנעדרים“, סיפר הגורם, ”הפעם הבינו בצבא כי את הפאזל יש להשלים באופן מיידי, וכי נוסף לשיקולים הפתולוגיים וההלכתיים יש צורך להתחשב גם בשיקולים האסטרטגיים“.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה