יום חמישי, 28 באוגוסט 2014

לראשונה בישראל: כליה הושתלה מתורם שליבו הפסיק לפעום

פריצת דרך רפואית
לראשונה בישראל: כליה הושתלה מתורם שליבו הפסיק לפעום

הכליות שנלקחו מצעיר שנפטר מדום לב הצילו שני חולים. עד כה התאפשר לקבל איברים רק מתורמים שעברו מוות מוחי
עמית תומר
השתלת כליה ניסיונית בישראל עברה בהצלחה: חייהם של שני חולים כרוניים ניצלו בזכות תרומת כליות מצעיר (30) שנפטר מדום לב פתאומי בבית חולים רמב"ם בחיפה לפני כחודש, וזאת במסגרת פיילוט ניסיוני של שימוש באיבר מתורם ללא דופק.

השיטה, המכונה DCD (תרומה מתורם ללא לב פועם), נהוגה בכמה מדינות בעולם, ובהן ספרד, ארה"ב, הולנד וצרפת. לפני כחצי שנה החל פיילוט של תרומות מסוג זה בארבעה בתי חולים בישראל, וזוהי הפעם הראשונה שההשתלה נוסתה בהצלחה.

פרופ' יונתן כהן, סגן מנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים בילינסון בפתח תקווה והאחראי לפרויקט: "במקרה של מוות מדום לב, אספקת הדם נפסקת, ולא מגיע חמצן אל האיברים. לכן החדרנו צנתרים במטרה לקרר את הכליות ולשמור על תפקודן. במצב זה הכליות יכולות להישאר עד שלוש שעות בתוך הגוף בלי להיפגע. את הצלחת ההשתלה אפשר להעריך רק כמה שבועות אחרי ההליך, אבל כיום, יותר מחודש אחרי הניתוחים, אנחנו כבר יכולים לקבוע שהאיברים נקלטו בהצלחה".

יונטייב, הכליה הושתלה בו בהצלחה. "מי יודע כמה זמן יכולתי לחכות". צילום: ליאור צור

הכליות הושתלו בשני חולים - בוריס יונטייב (57), שעבר את ההליך בבית החולים איכילוב בתל אביב; ושרה אברהם (52), שעברה את הניתוח בבית החולים בילינסון. "חיכיתי לכליה במשך חמש שנים, ובמהלכן נאלצתי להגיע לטיפולי דיאליזה כל יומיים, זה לא חיים", מספרת שרה, "היד שלי כבר מעוותת לגמרי מרוב דקירות של מחטים, נאלצתי לעזוב את העבודה ולעצור לגמרי את שגרת החיים שלי ובמשך שנים להתמקד רק בטיפול".

"ביום שלפני ההשתלה חזרתי כרגיל הביתה מהדיאליזה, ובעשר בלילה התקשרה הרופאה שלי ואמרה לבעלי להביא אותי מהר לבילינסון, כי יש תרומה. הוא לקח אותי כמו שאני, בפיג'מה, זו הייתה התרגשות מטורפת. עכשיו אני מגיעה רק פעם בשבוע לבית חולים למעקב, ובקרוב החיים שלי יחזרו לעצמם, זה מדהים, אני המומה שזה הצליח".

יונטייב, שהמתין להשתלה במשך שש שנים, מוסיף: "כל כך חיכיתי שסוף סוף יודיעו לי שיש תרומה. כשהזמינו אותי לעבור את הניתוח, סיפרו לי שזו הפעם ראשונה שמנסים דבר כזה בישראל, ופחדתי שמשהו ישתבש משום שלא עשו את זה קודם, אבל החלטתי לסמוך על הרופאים וזה עבד. כולם אומרים לי שזה מזל גדול, מי יודע כמה זמן עוד יכולתי לחכות".

נכון לינואר 2014, ממתינים בישראל 762 אנשים להשתלת כליה. במקביל, בכל שנה מתים מאות אנשים מדום לב, ולכן הצלחת הפרויקט יכולה לקצר באופן ניכר את התור להשתלה. בכמה מקומות בעולם הצליחו להשתיל בהצלחה גם כבד שנלקח מתורם שמת מדום לב, אבל לדברי פרופסור כהן, התוכנית בארץ תוגבל כרגע לכליות בלבד, משום שהצלת הכבד דורשת הליך רפואי מסובך יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה