יום שלישי, 26 באוגוסט 2014

הפסקת אש בין ישראל לחמאס

בירושלים קיבלו את המתווה המצרי להפסקת אש ארוכת טווח. שרי הקבינט עודכנו על ההסכם אך לא נערכה הצבעה. השרים ליברמן, בנט, אהרונוביץ' וארדן התנגדו. גורם מדיני: "זו המהלומה הצבאית הקשה ביותר שחמאס חטף". חמאס: "שברנו את כוח ההרתעה של ישראל". לפני נצירת האש, הרוג ושני פצועים קשה מפצמ"ר בעוטף עזה

אטילה שומפלבי, רועי קייס ויואב זיתון
אחרי 50 ימים, מלחמת ההתשה מול חמאס הסתיימה: ישראל והפלגים הפלסטיניים הסכימו להפסקת אש שנכנסה הערב (ג') לתוקף בשעה 19:00, לפי מתווה מצרי שעליו הסכימו הצדדים. דקות אחרי המועד שהוסכם דווח על ירי לכיוון עוטף עזה, ללא נפגעים. ראש הממשלה נמנע מהעלאת ההסכם להצבעה בקבינט, והסתפק בעדכון בלבד, על רקע התנגדות ארבעה מהשרים. במקביל להודעה הרשמית מירושלים, ברמאללה הכריז על הפסקת אש נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. דובר חמאס אבו זוהרי טען כי ארגונו מסיים את המערכה בניצחון: "שברנו את כוח ההרתעה של ישראל וניפצנו את מיתוס הצבא הבלתי מובס".

לקראת הפסקת האש גבר הירי מרצועת עזה לישראל. אדם אחד נהרג ושניים נפצעו קשה מפגיעת פצצת מרגמה במועצה האזורית אשכול. בסביבות 17:00 נורו מטחי רקטות לאזור אשדוד, אשקלון, אופקים, קריית מלאכי ובאר שבע. במקביל המשיך ללא הפסקה ירי הפצמ"רים ליישובי עוטף עזה. דווח על יירוטים בשמי אשדוד וקריית מלאכי, ופיצוץ של רקטה בשטח פתוח בגוש דן.


פינוי פצועים ממקום נפילת הרקטה הקטלנית הערב במועצת אשכול (צילום: עידו ארז )

לפי ההבנות שגובשו, תוך חודש יחלו הצדדים לדון בסוגיות המרכזיות - בהן פירוז והקמת נמל ימי ואווירי. עד אז התחייבה ישראל לפתוח את המעברים לרצועה ולאפשר הכנסת ציוד הומניטרי וציוד לשיקום עזה, תחת פיקוח ישראלי כבד. כמו כן, יורחב אזור הדיג מעבר לשלושה מיילים. גורמים מדיניים בירושלים סיכמו את "צוק איתן" בהצלחה. לפיהם, "מבחינה צבאית, זו המהלומה הקשה ביותר שחמאס חטף. כל תמונות הניצחון שבנה חמאס, ממנהרות ודרך יכולת קרטית, דרך פיגועי איכות, חטיפת חייל חי ועוד - סוכלו על ידי צה"ל והשב"כ".

בלשכת ראש הממשלה טענו כי לא היה צורך בהצבעה בקבינט, זאת על סמך חוות דעת משפטית שהתקבלה. בכל מקרה, לא הסתמן רוב בקבינט כיוון שארבעה מתוך שמונת החברים בפורום הביעו התנגדות. השרים שהתנגדו הם בנט, ליברמן, ארדן ואהרונוביץ'.


תקיפת צה"ל היום ברצועת עזה (צילום: AFP )

לפני הפסקת האש: יירוט מוצלח בעוטף עזה (צילום: יואב זיתון)


גן הילדים באשדוד שנפגע בצהריים מרקטה (צילום: אבי רוקח)


אשקלון הבוקר, נפגעים והרס רב מפיצוץ רקטה בלב שכונת מגורים (צילום: AFP)

בישראל הדגישו כי במבצע הותקפו 5,200 מטרות, בהן 2,000 מוקדי ירי ו-30 תשתיות טרור. לפי הצבא כאלף מחבלים נפגעו במהלך ימי הלחימה. גורמים מדיניים בירושלים הוסיפו כי "לישראל ניתנה לגיטימציה בינלאומית, בזכות העובדה שישראל ענתה ל-11 הפסקות".

הפלסטינים היו הראשונים להדליף על פריצת דרך במגעים להפסקת אש.

בהודעות נפרדות מטעם חמאס והרשות הפלסטינית נמסר כי הושגו הסכמות בקהיר על הפסקת אש ארוכת טווח. לפי המידע שהחל לזרום מגורמים פלסטיניים, המתווה שגובש דומה להבנות "עמוד ענן" לפיהן ייפתחו המעברים לרצועת עזה ויורחב שטח הדיג המותר לפלסטינים. סוגיות מרכזיות נוספות יעלו לשולחן הדיונים רק בעתיד - בסבב משא ומתן נוסף שיתקיים עוד חודש במצרים.

במהלך 50 ימי מבצע "צוק איתן"נהרגו 69 ישראלים, ויותר מ-2,000 פלסטינים. לפי טענות ברצועה, תקיפות צה"ל החריבו או גרמו נזק משמעותי ליותר מ-17 אלף בתי פלסטינים. הערכות של האו"ם עומדות על לפחות 100 אלף מחוסרי בית בעזה בעקבות המבצע. הערב עמד מספר ההרוגים הפלסטינים על לפחות 2,138, ו-11 אלף פצועים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה