יום שני, 4 באוגוסט 2014

"משפחה" ו"בקהילה" נפלו ב-"שמועת וואטסאפ"

לא נפל בעריכה: הווטסאפ הפיל את השבועונים החרדים עם "הנס בתל אביב"
מפת נפגעי הוואטסאפ מתרחבת: סיפור מופרך על נס שהתרחש לכאורה בסוללת כיפת ברזל שהופץ בעיקר בוואטסאפ הצליח להפיל גם את השבועונים החרדים המובילים "משפחה" ו"בקהילה" שפרסמו אותו בעיתוני החדשות שלהם. גורמים ביטחוניים ל"כיכר השבת": "הסיפור מופרך ואין לו אחיזה במציאות" (ברנז'ה, עיתונות)
חיים אבני 


בנייני עזריאלי לצד לוגו וואטסאפ והידיעה ב"משפחה" (צילום: פלאש 90)

רבים מצביעים כבר תקופה ארוכה על חסרונות הווטסאפ, שמלבד הפרסומים המוקדמים באפליקציה הגורמים לעוגמת נפש רבה במקרים שונים, גם הפך כר פורה להפצת ידיעות כוזבות ומופרכות, שלצערנו מופצות בעיקר על ידי צעירים חרדים. אך כעת מתברר, שהידיעות הכוזבות שרצו בעיקר בווטסאפ הצליחו להפיל גם את השבועונים החרדים הגדולים, "משפחה" ו"בקהילה".

ראשיתו של הסיפור כשפעיל תנועות החזרה בתשובה, הרב אוהד שקד, פרסם בעלון לשבת סיפור שהגיע ממי שהיה תלמידו. שם סיפר הרב, כי תלמידו המשרת בחיל האוויר בסוללת כיפת ברזל יצר קשר עמו, וסיפר על טיל שאמור היה ליפול בתל אביב, ובנס הסיטה אותו הרוח.

בעלון של הרב אוהד שקד פורסם הציטוט הבא. "טיל יצא מעזה. כיפת ברזל מיוחדת בחישובים המדויקים שלה. אנחנו יודעים איפה הטיל עומד ליפול ברמה של רדיוס של 200 מ'. הטיל הזה עומד לנחות במגדלי עזריאלי, בקריה או על פסי הרכבת. איך שלא נסתכל על זה, מאות יכולים לשלם בחייהם!".



"אנחנו שולחים כיפה ראשונה, מחטיאה. כיפה שנייה, מחטיאה, כיפה שלישית – מחטיאה. זה נדיר מאוד. עד היום רק היה שני מקרים כאלו. הייתי בשוק. יש לנו 4 שניות עד שאין דרך חזרה והטיל נופל. הודענו כבר לשירותי החירום – מד"א משטרה ומכבי-אש להגיע למקום. הופעל נוהל חירום של פיגוע חבלה המוני".

הסיפור שהחל מאז להתפשט ברשתות החברתיות בכלל, ובווטסאפ בפרט, הגיע לעשרות קבוצות חדשות. בסוף השבוע האחרון מצאה לנכון גם כתבת השבועון "משפחה" מיכל איש שלום, לפרסם את האגדה האורבנית כסיפור חדשותי. אמנם, בתוספת הבהרה כי המקור הגיע מהרב אוהד פרח. גם בשבועון בקהילה, הכניס הרב צבי יעקבזון את הסיפור בטורו בעיתון החדשות.

אלא שהסיפור הנ"ל לא היה במציאות, ואף לא היה יכול להיות. משיחה עם גורמים רשמיים הוברר כי מערכת כיפת ברזל הינה אוטונומית לחלוטין. ויד אדם אינה מעורבת בשליחת טילי היירוט לעבר המטרות בשום צורה. ברגע שכיפת ברזל מזהה איום על מטרה שהוגדרה אצלה כמטרה מוגנת, המערכת תשלח את טיל הטמיר ליירט את הרקטה או האיום שמאיים על השטח המוגן, וכל זאת באופן אוטונומי לחלוטין.

כמו כן, הדרך בה פועלת המערכת סותרת את הסיפור לחלוטין, ושומטת את הקרקע המופרכת עליה מבוסס הסיפור השקרי. ניכר גם שמי שהמציא את הסיפור חסר הבנה בסיסית במערכת כיפת ברזל. במערכת הביטחון אמנם לא יכלו להכחיש לנו את הסיפור הספציפי, מהסיבה הפשוטה שלא נטען מתי היה לכאורה הסיפור. אך יכלו לאשר לנו שמקרה כזה לא נתמך בשום עובדה בשטח, כמו גם לא תואם כלל וכלל את אופן פעולתה של מערכת כיפת ברזל.

גם הנהלים הצבאיים אינם תואמים. גורמים רשמיים דאגו להבהיר לנו כי האחראיים היחידים על ההתרעות מפני נפילת טילים, הם אנשי פיקוד העורף. וכי אין הדבר תחת אחריות מפעילי מערכת כיפת ברזל כלל וכלל.



למרות כל האמור, ולמרות שכל אדם עם הבנה בסיסית בדברים האמורים, אמור להבין כי מדובר בבדותה המצוצה מן האצבע. בחרו ב"משפחה" וב"בקהילה" לפרסם את הדברים. אמנם רק ציטטו את הכותב המקורי, אך בבדיקה פשוטה מול הגורמים הרלוונטיים, יכלו למנוע את הפרסום המביך.

משיחה עם המפרסם המקורי עולה כי אמינות הסיפור מוטלת בספק, וכי לא כיוון לכך שהדברים יפורסמו בעיתונות החרדית. לדבריו, לא היה בכוונתו לספק אייטם חדשותי לעיתונות, אלא לעורר את העם ללימוד תורה.

מ"משפחה" ו"בקהילה" לא נמסרה תגובה עד לפרסום כתבה זו.

מקור: כיכר השבת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה