יום חמישי, 7 באוגוסט 2014

"גם אם תפנה לראש הממשלה - לא תוכל לרכוש קבר אחרי המוות"

תקרית "הקבר הנעלם"

זאב שרגא
בני משפחה שביקשו לעלות בסוף השבעה לקבר של אחיהם בכפ"ס התקשו במציאת הקבר הטרי. "45 דק' חיפשנו את הקבר," אומרת אחותו של הנפטר, "45 דק' של סיוט מתמשך"
בני משפחתו של צ.א. (השם המלא שמור במערכת) לא חשבו שייאלצו להתמודד עם סיוט בלהות שכזה, דווקא ביום השבעה לאחיהם שהלך לעולמו בטרם עת. האבלים הגיעו לבית העלמין "פרדס חיים" בכפר סבא ולתדהמתם גילו כי אין באפשרותם למצוא את הקבר הטרי של אחיהם, זאת לאור העובדה כי קברים טריים במקום, לא סומנו לכאורה בשמות הנפטרים, כך לדבריהם.

"אני לא יודעת מאיפה להתחיל לתאר את מה שהרגשנו באותו יום," אומרת א', אחותו של הנפטר, "הגענו לבית העלמין ביום שבו קמנו מהשבעה ולא הצלחנו למצוא את הקבר של אחי. במקום היו מספר קברים טריים, ללא כל סימן זיהוי ולמרות שחשבנו שנוכל להסתמך על הזיכרון, לא הצלחנו. התקשרנו למנהל החברה קדישא, הרב מרדכי אלבוים. הוא הטיח בנו שהוא המנהל ושאל למה בכלל התקשרנו אליו? אלבוים הפנה אותנו לאחד הקברנים וגם הוא, לא ידע לומר לנו היכן הקבר".

"אני מודה שכולנו היינו בסערת רגשות," אומרת א', "רק שבמהלך חילופי הדברים הקברן עצמו החל לצעוק עלינו ואיים, שאם לא נירגע הוא יעזוב את המקום ולא יסייע לנו לאתר את הקבר. אבל איך אפשר להירגע במצב כזה?".

א' ממשיכה לתאר את שעבר על המשפחה: "הסיוט הזה נמשך מעל 45 דק' בהן חיפשנו בדאגה את הקבר. חשבנו למצוא אותו על פי הזרים אבל גילינו שגם הם הוזזו לקבר אחר, חלקם בכלל הונחו על הקרקע, בצד. בסופו של דבר הקברן נאות להציץ בתכניות הקבורה ושלח אותנו לספור עשרה קברים וכך בעצם למצוא את הקבר שלי אחי. השאלה היא האם זה היחס לו זוכים בני משפחה אבלים בימיהם הקשים ביותר?".

א' מעלה טענות גם בנוגע לרכישת קבר עבור אחיה: "ביקשנו לרכוש את הקבר לאחי בצמוד לקברים של הוריי, בבית העלמין הישן. אולם אלבוים מסר לנו שיכולנו לרכוש קבר כזה רק לפני מותו של אחי. ציינו שאנחנו מוכנים לשלם כל סכום שצריך, אפילו יותר ממה שזה עולה בדרך כלל אבל הרב אלבוים ענה שגם אם נפנה לראש הממשלה, לא נוכל לרכוש קבר אחרי המוות, אלא רק לפני. אני לא מצליחה להבין למה משפחה אופטימית שמלווה את אחיה החולה, מקווה להחלמתו ותומכת בכל דרך, אמורה לרכוש קבר בעוד האח בחיים?".

מנכ"ל החברה קדישא, הרב מרדכי אלבוים, מסר בתגובה: "צר לי על הרגשתם של בני המשפחה שבסערת הרגשות הבינה את דבריי בצורה שכביכול פגעה בהם. אציין כי מספר הטלפון האישי שלי מפורסם בציבור וניתן ליצור עמי קשר בכל שעה ובכל נושא הקשור לתחום אחריותי. בתשובתי לבני המשפחה הסברתי שאיני נמצא במקום ועל כן, בכדי לקבל סיוע מיידי, הפניתי אותם לקברן בבית העלמין.

"לנושא התלונה, בבית העלמין 'פרדס חיים' אנו נוקטים בשיטה חדשה ולפיה קברים טריים מכוסים בכיסוי מיוחד, זאת בכדי לשמור על אסתטיות עד להתקנת מצבה. על הכיסויים שנרכשו על ידינו באלפי שקלים, ישנו שלט בראש הכיסוי, על פיו מזהים את הנפטר. עם זאת, לאחר קבלת התלונה הוריתי לבדוק האם ייתכן כי השלט הוזז, שלא בכוונה, על ידי אנשי מקצוע או כל גורם אחר.

"בנושא רכישת הקבר בבית העלמין נורדאו, הרי שעל פי חוק, ניתן להגיש בקשה חריגה לרכישת קבר בבית עלמין רק כל עוד הרוכש נמצא בחיים. ישנה וועדה מיוחדת שבודקת את הבקשות וברובן המוחץ הן מאושרות, זאת בכפוף לתשלום סכום של כ - 12,000 ש"ח. לצערי, אין לנו אפילו את היכולת לדון בבקשה כזו, גם לא דקה אחת לאחר שנקבע המוות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה