יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

הדסה: רבנים ינסו לשכנע לתרום איברים

בבית החולים מנסים לעודד משפחות לתרום את איברי יקיריהן. פרויקט חדש מגייס למשימה גם אנשי דת
משה הלר

בית החולים "הדסה" יצא לאחרונה בפיילוט שבמסגרתו יוכשרו רבנים ואנשי דת ללוות משפחות שומרות מצוות ולעזור להן להגיע להחלטה הקשה על תרומת האיברים. במפגש בין רופאים ואנשי דת שנערך השבוע, ניסו הצדדים לגבש פתרונות שיאפשרו את הפעלת הפרויקט. 

בשנים האחרונות עורך משרד הבריאות קמפיין הסברה נרחב כדי לשכנע משפחות נפטרים לתרום איברים להשתלות וכך להציל חיי אדם. פרט למחסום הפסיכולוגי שאיתו מתמודדים כולם, רבים נתקלים גם במחסום הלכתי הקשור לשתי סוגיות. הראשונה היא שחלק מפוסקי ההלכה לא מכירים במוות מוחי כמוות ולכן מתייחסים להוצאת איברים מגופו של הנפטר כרצח. הבעיה השנייה היא חשיבות קבירת הגוף כולו באדמה.
כדי לשכנע את המשפחות לתרום החליטו לאחרונה בהדסה לפתוח תוכנית להכשרת רבנים ופוסקי הלכה כדי שילוו את המשפחות בזמן קביעת המוות המוחי. יחד הם יסייעו למצוא פתרונות הלכתיים וישכנעו את בני המשפחה לתרום את איברי יקיריהם.

לכבוד הפרויקט התכנסו כחמישים רבנים בבית החולים במטרה לגבש הבנות בין עולם הרפואה להלכה ולמצוא פתרונות שיתקבלו על כל הצדדים.

בדיון השתתפו גם רופאים מבית החולים וסגן מנהל יחידת הטיפול הנמרץ בבית החולים בילינסון, פרופ' יונתן כהן. הרופאים נתנו סקירה רפואית עדכנית של תפקודי המוח והלב והשינויים שחלים במערכות בעת מותו של אדם.

רב המרכז הרפואי משה קליין סיפר שהרצון בפרויקט נולד כשהתעוררה בו ההבנה שאין מענה אמיתי לדילמות שהמשפחות מתמודדות איתן. "צריך לומר את האמת, רוב הרבנים בבתי החולים עובדים כמשגיחי כשרות אבל לא עוסקים בחיבור בין רפואה להלכה בשביל לתת פתרונות הלכתיים".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה