יום שלישי, 20 במאי 2014

ערוץ 10 בסדרה חדשה: "האוטונומיה החרדית" !

כיצד הצליחה החברה החרדית לשגשג דווקא בתוך ישראל החילונית, שממנה היא מתבדלת?
פרסום ראשון: כ' באייר תשע"ד, 20/05/14 10:53

במהדורה המרכזית של חדשות 10 משודרת סדרת כתבות חדשה "האוטונומיה החרדית", שערך אבישי בן-חיים, הפרשן לענייני חרדים.

הסדרה עוסקת בשאלה – כיצד הצליחה החברה החרדית לשגשג דווקא בתוך ישראל החילונית, שממנה היא מתבדלת?

מאז המאה ה-18 חוו החרדים תהליך של "אובדן דמוגרפי" – על בימת ההיסטוריה התגבשה והלכה "המדינה הריכוזית", שביטלה את האוטונומיה של הקהילות היהודיות, והאמנציפציה, שהתקבלה כאויב על ידי ההוגים החרדים, אפשרה במידה רבה את החילוניות. ואז דווקא עם הקמת מדינת ישראל והתנהלות החרדים בתוכה, החלה פריחה מחודשת של החרדיות.

"בהחלט שאנחנו גזרנו על עצמינו פה בארץ ישראל גטו מרצון'', אומר המחנך החרדי וראש משמרת הקודש והחינוך הרב מוטק'ה בלוי, ''אנחנו גרים בשכנות שלנו, אוכלים את הכשרות שלנו, מדברים בטלפונים שלנו, הכל שלנו''. איך החרדים עשו את זה?

הפרק הראשון יעסוק בשאלה כיצד בעצם החרדים מסתדרים? עם שיעור נמוך של השתתפות בשוק העבודה הכללי והרבה יותר ילדים בכל משפחה, איך ייתכן שהחרדים מתסדרים כלכלית, כיצד הם קונים דירות? איך מוצרי היסוד אצלם במרכול ובוודאי במכולת השכונתית זולים יותר מבמרכולים "של החילוניים"? ומה פשר תופעת הגמ''חים המספקים חינם כמעט כל מוצר אפשרי?

הפרק השני יעסוק בשאלה האם החילונים אכן מממנים את החרדים? השר לשעבר, הרב שלמה בניזרי, כתב ספר שלם בנושא וגם חבורת הצעירים והצעירות החרדים מפרויקט "דוסים" משוכנעים: "לא החילונים מממנים את החרדים, אלא שהחרדים מממנים את הצריכה המוגזמת של החילונים''. לעומתם, הכלכלנים פרופ' אבי שמחון והפרופ' עומר מואב מסכימים שמדובר בנס שהחילונים מסכימים להמשיך ולממן את החרדים.

הפרק השלישי יאפשר הצצה נדירה את תוככי מערכת החינוך החרדית: איך נראה בית ספר חרדי מבפנים? מדוע ראשי מערכת החינוך החרדית מתנגדים ללימודי ליבה? והאם הם מסוגלים באמת בזכות ההתעמקות בגמרא להשלים את הלימודים החילוניים בתוך תקופה קצרה?

הפרק הרביעי יעסוק ב"שלטון המרנים'': בפרק זה ינסה בן-חיים להסביר כיצד החליפו החרדים את האוטונומיה שהעניק בעבר השלטון בגולה לקהילות היהודיות בשלל מנגנוני פיקוח ושליטה – החל מחינוך טוטאלי לציות לגדולי הרבנים (ה"מרנים") שדעתם ''דעת תורה'' ועד רתימת חברות מסחריות להנחלת ערכים חרדיים מחמירים על החברה החרדית כולה, כמו המכשירים הסלולריים הכשרים וההפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים.

"האוטונומיה החרדית'' עם אבישי בן-חיים בכל ערב במהדורה המרכזית בחדשות 10





מקור: http://www.inn.co.il/News/News.aspx/276544

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה