יום שני, 11 באוגוסט 2014

עיריית ת"א רוצה לפתוח "רק" 164 עסקים בשבת

עיריית ת"א תדון הערב בהצעה לפתוח בשבת כמחצית מבתי העסק
בעקבות סירובו של שר הפנים סער לאשר את חוק העזר העירוני המאפשר פתיחת מרכולים בשבת, מנסים בעירייה להעביר נוסח מרוכך של החוק

אילן ליאור
מועצת העיר תל אביב צפויה לדון הערב (ראשון) בהצעת הפשרה לתוכנית לפתיחת בתי עסק בעיר בשבתות. זאת בעקבות סירובו של שר הפנים גדעון סער לאשר את חוק העזר העירוני, המאפשר פתיחה של כ-300 בתי עסק בשבתות ובחגים ומעגן את המצב הקיים היום. בהצעת הפשרה מציעה כעת העירייה לצמצם ל-164 את מספר המרכוליםוהקיוסקים שיקבלו היתר לפעול בימי המנוחה, תוך מתן עדיפות לעסקים בצירים ראשיים ובאזורים בעלי אוכלוסייה צעירה וחילונית. כמו כן, כוללת ההצעה החדשה מתן היתרים לפתיחה בשבת לבתי עסק בשלושה מתחמים - נמל יפו, התחנה ונמל תל אביב - היתרים שכבר זכו לאישורו של שר הפנים.

בחוק העזר הקודם, שנפסל על ידי סער, נקבע כי מרכולים וקיוסקים ששטחם עד 800 מ"ר יוכלו לקבל היתר לפתיחה בשבת, ואילו בהצעה הנוכחית צומצם השטח ל-500 מ"ר. ההיתרים, אישיים ובלתי ניתנים להעברה, יהיו תקפים לשנתיים ויינתנו לפי מכסה אזורית. כך למשל, מוצע כי 45 היתרים יינתנו לבתי עסק בצפון הישן ו-42 במרכז העיר, לעומת 13 לעסקים במזרח העיר, 12 ביפו ו-11 בצפון החדש. ההיתריים יינתנו מדי שנתיים במרוכז, אחרי שתינתן אפשרות לבעלי העסקים להגיש בקשות. בכל אזור יינתנו רבע מההיתרים למרכולים ששטחם עולה על 150 מ"ר ומגוון המוצרים בהם גדול יותר.

אם יעלה הביקוש על המכסה שנקבעה באזור מסוים, תיערך הגרלה בין המבקשים. לחלופין, אם רוב מבקשי ההיתרים ייתמכו בכך, תיקבע תורנות. בהגרלה תינתן עדיפות לעסקים בצירים המרכזיים של העיר, הכוללים את אבן גבירול, אלנבי, בן יהודה, דיזנגוף, הירקון ושדרות ירושלים. עדיפות שנייה תינתן לבעלי עסקים ברחובות מסחריים ראשיים ולמרכזים מסחריים בשכונות. ראש העיר או מי שיסמיך לכך יקבע את נוהל ההגרלה ויערוך אותה. תיקון נוסף שהוכנס להצעה החדשה קובע כי ראש העיר יוכל לפסול בקשה, אם המרכול או הקיוסק המבקש היתר לפעול בשבת סמוך לבית כנסת או ממוקם בשכונה בעלת צביון דתי.

בדברי ההסבר לחוק העזר נכתב כי גובש בעקבות הערותיו של שר הפנים. "הצעת חוק העזר נועדה לשמר את אופיים המיוחד של השבת ומועדי ישראל כימי מנוחה ובילוי", נכתב. "המכסות מבוססות על נקודת מוצא, שלפיה המכסה האזורית הבסיסית לפתיחה בשבת תעמוד על 15% מתוך מספר היחידות המשמשות למסחר במזון באותו אזור בכל ימות השבוע". עוד מדגישה העירייה כי "מדובר במספר נמוך של מרכולים שאינם יוצרים מטרד או תכונה רבה ברחוב" - עד 164 מרכולים וקיוסקים מתוך 53,600 בתי עסק הפועלים בתל אביב. "ייחודה של השבת מתבטא גם במיקומם של המרכולים", נכתב בדברי ההסבר, "המרכולים ייפתחו בעיקר בצירים המרכזיים והראשיים ביותר של העיר הכוללים חזיתות מסחריות והמצוים בקרבה למוקדי בילוי ובתי עינוגים הפתוחים ממילא, ותוך הותרת יתר הרחובות בעיר שקטים יחסית". כמו כן מציינת העירייה כי הגבלת גודלם של המרכולים ל-500 מ"ר נועדה להגביל את היקף המסחר בשבת.

חבר מועצת העיר תל אביב, מיקי גיצין, המשמש גם מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אומר כי "זו הצעה טובה מאוד, היא מאוזנת, מצמצמת באופן יחסית משמעותי את כמות העסקים שפתוחים בשבת בעיר תל אביב ובכך מונעת ממנו להיות יום ככל הימים. מצד שני היא כן נותנת מענה מספיק טוב לתושבי העיר שזקוקים לבקבוק מים או חלב או כל דבר אחר בשבת. בניגוד להצעת החוק הקודמת היא מבוססת קריטריונים, כך שבעצם אנחנו מדברים פה גם על התחשבות דמוגרפית ודתית ועל שיקולים אורבניים - באזורים שבהם יש יותר הליכה ברגל יהיו יותר מקומות פתוחים בשבת, בעוד שבאזורים שגם ככה נעשה בהם יותר שימוש ברכב יהיו פחות. אם הדברים ענייניים אז יש פה מענה טוב להסתייגויות של שר הפנים מחוק העזר העירוני הקודם. אני מקווה שהוא יאשר את זה - אם לא, לא יהיה מנוס מפנייה לערכאות משפטיות".

בסוף יוני 2013, בעקבות עתירה של בעלי מכולות ופיצוציות, מתח בית המשפט העליון ביקורת על מדיניות עיריית תל אביב בשל העובדה שהעירייה הסתפקה במתן קנסות לעסקים שפעלו בשבת, אך לא עשתה שימוש בכלים העומדים לרשותה בניסיון למנוע את פתיחתם. רשתות השיווק הגדולות ספגו את הקנסות והמשיכו לפעול, בעוד בעלי מכולות וקיוסקים נאלצו לסגור את העסק בימי המנוחה. השופט אליקים רובינשטיין כינה בפסק הדין את מדיניות העיריייה "ישראבלוף". בעקבות פסק הדין גיבשה העירייה חוק עזר חדש ומועצת העיר אישרה אותו. שר הפנים סער, תושב תל אביב, פסל את החוק בסוף יוני האחרון. "חוק העזר המוצע פוגע באיזונים העדינים בדבר הפעילות העסקית המקובלת בשבת", נימק אז.

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות נמסר בתגובה: "חולדאי הפך את "הישראבלוף" לאידאולוגיה. זוהי החלטה הזויה, המתבססת על נתונים מגוחכים וכוללת הגרלה מופרכת, שלא קיימת בשום מקום אחר בארץ. ההצעה שיסגרו רק את מחצית מסניפי טיב טעם ו- am-pm, מתעלמת מחוקי המנוחה והעבודה בישראל. זהו ניסיון נוסף להונות ולמסמס את החלטות בית המשפט העליון ושר הפנים. חוק העזר יאפשר לטייקוני העיר להמשיך לעשוק את עובדיהם ולהמשיך לפגוע בעסקים הקטנים ולמנוע מהם את יום המנוחה. בעלי המכולות בעד עיר חופשית בשבת ובעד תחרות הוגנת, כאשר הציבור מבין את מניעי הטייקונים ודוחה את הניסיון הציני של התאגידים הגדולים להפוך זאת למאבק דתי".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה