יום שבת, 31 במאי 2014

מהמייל: הנשיא ברק אובמה הודיע כי החייל האמריקני בו ברגדאל, שנפל בשבי לפני חמש שנים באפגניסטן, חוזר הביתה.

ארצות הברית נושמת לרווחה: אחרי חמש שנים בשבי, הודיע הערב (שבת) הבית הלבן על שחרורו של החייל השבוי בו ברגדאל. תמורתו ישוחררו חמישה אסירים אנשי טליבאן מכלא גוואנטנמו. "בשם העם האמריקני, היה לי הכבוד להתקשר להוריו ולהביע את האושר שלנו על כך שישוב חזרה בריא ושלם", מסר הנשיא ברק אובמה והביע הערכה לאומץ ולהקרבה של משפחתו לאורך התקופה הארוכה. גורם בבית הלבן אמר לרשת NBC האמריקנית כי ברגדאל במצב טוב ויכול ללכת.

גורם ביטחוני בכיר סיפר לעיתון "וושינגטון פוסט" כי בעת שהועלה למסוק ביקש ברגדאל פתק וכתב עליו "SF"? (הכוונה ל-Special Forces). אחד מאנשי הצוות המיוחד ענה לו בחיוב ואמר לו: "חיפשנו אותך הרבה זמן". על פי הגורם, באותו רגע פרץ ברגדאל בבכי. בהודעה שפרסמו הוריו של ברגדאל, בוב וג'אמי, כתבו: "היינו כה שמחים וחשנו הקלה כאשר הנשיא אובמה התקשר אלינו להודיע שבו חוזר הביתה סוף סוף". ההורים, תושבי היילי שבאיידהו, היו במקרה בוושינגטון כאשר קיבלו את הבשורה: "אנחנו רוצים להודות לתומכים הרבים של בו באיידהו, בארצות הברית וברחבי העולם. אנו מודים לאמיר של קטאר על מאמציו. וכמובן שאנו רוצים לנצל את ההזדמנות ולהודות לכל אלו במוסדות הממשל האמריקני שמעולם לא הרימו ידיים. אנחנו נרגשים".


החייל מיד לאחר שחרורו


רק בחודש פברואר דווח כי ההצעה הנוכחית של האמריקנים לשחרר את כל החמישה מיד בתמורה לחייל האמריקני היא הצעה משופרת לעומת ההצעה הקודמת שהייתה על השולחן בשנתיים האחרונות. עד כה היו האמריקנים מוכנים לשחרר את עצורי הטליבאן בנפרד ולאורך זמן, כדי לא לקשור את שחרורם ישירות לשחרור של ברגדל ולהבטיח שהם לא חוזרים לטרור.

בהודעת הלבן לא נמסרו פרטים לגבי הדרך שבה שוחרר ברגדאל, אך גורמים אמריקנים סיפרו כי הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב אספו את החייל השבוי במזרח אפגניסטן, שם ביצעו את החלפת האסירים. הגורמים ציינו כי בחודשים האחרונים התקיימו שיחות לא ישירות בין ארה"ב לטליבאן בחסות קטאר, שסייעה בהשגת הסכם חילופי האסירים. על פי הגורמים, חמשת אנשי הטליבאן ישהו בכלא בקטאר במשך שנה. אובמה הודה בהודעתו לאמיר קטאר, השייח חמים בן חמד אל-תאני, בהוצאתו של הסכם חילופי האסירים לפועל. "המחויבות האישית של האמיר למאמצים לשחרר את החייל שלנו הן הוכחה לשיתוף הפעולה בין ארה"ב לקטאר. ארה"ב גם מודה לממשלת אפגניסטן שסייעה בשמירה על השקט במהלך חילופי האסירים".

שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל בירך על שחרורו של החייל החטוף. "ניתן לו את כל התמיכה שהוא יצטרך כדי להתאושש מהחוויה הקשה שעבר. אנו שמחים שבקרוב הוא יתאחד עם משפחתו", אמר הייגל. מזכיר המדינה ג'ון קרי אמר כי "קשה לאמוד את המחיר ששילמו ברגדאל ומשפחתו בשנות השבי". בין המברכים היה גם ראש המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי. "זה במסגרת המדיניות שלנו לא להשאיר חייל מאחור. ברוך הבא הביתה סמל ברגדאל".

מאוחר יותר פרסמה סוכנות הידיעות AP את רשימת אנשי הטליבאן ששוחררו בעסקה, הבכיר שבהם חיוראללה חאיווראה, ששימש בתפקידים בכירים בטליבאן והחזיר בקשרים קרובים עם מנהיג הארגון מולא עומר ועם מנהיג ארגון אל-קאעידה בעבר אוסמה בן לאדן.

שאר האסירים הם עבד אל-חאק וואסיק ששימש כסגן השר לענייני מודיעין בטליבאן, מולא נוראללה נורי שהיה מפקד בכיר בטליבאן בצפון אפגניסטן, מוחמד נאבי שהיה ראש שירותי הביטחון הכללי בארגון ומוחמד פאזי, שאחראי לרצח המוני של מוסלמים שיעים באפגניסטן בשנים 2001-2000.התאסלם, שינה שמו לעבדאללה וניסה להימלט

ברגדאל היה חייל רגלי בצבא מיחידה שהוצבה באלסקה וממנה יצאה למשימה באפגניסטן. הוא נפל בשבי לאחר שהחליט על דעת עצמו לצאת לבדו מהבסיס. הטליבאן הצהירו שברגדל בידיהם ודרשו מיליון דולרים ו-21 אסירים בתמורה לשחרורו. אבל זו לא הייתה אפילו נקודת פתיחה לניהול מו"מ.

החייל בימי שביו


במקביל חיפשו אנשי הפנטגון דרך לנהל מו"מ ישיר עם רשת חקאני, שכמה מלוחמיה מצויים בשבי האמריקני באפגניסטן, אבל לא התנהל שום מו"מ. גם המאמצים לאתר את המקום שבו מוחזק החייל לא העלו דבר וגם אופציית חילוץ לא עמדה על הפרק.

כשנה לאחר החטיפה דווח מפי גורמים בטליבאן כי ברגדאל התאסלם ולימד את אנשי הארגון שמחזיק בו איך לייצר פצצות ואיך להכין מארבים. לטענת הגורמים, החייל אף שינה את שמו לעבדאללה.

עוד שנה עברה והאתר "דיילי ביסט" דיווח כי ברגדל ניסה לברוח משוביו, אך נתפס. על פי הדיווח, החייל האמריקני ניצל את חוסר הערנות של שומריו והצליח להימלט. שלושה ימים הסתובב ברגדל ביערות ולבסוף הוא נלכד.

בתחילת שנת 2012 דיווחה רשת אל-ג'זירה כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם הארגון שמחזיק בברגדל ולפיו ישוחררו שלושה אנשי טליבאן מכלא גוונטנאמו תמורת החייל. הדיווח הזה קיבל אישוש ארבעה חודשים מאוחר יותר כשהוריו של ברגדל, בובי וג'ני, חשפו כי הממשל האמריקני אכן דן עם הטליבאן בשחרור אסירים תמורת בנם.

תגובה 1:

  1. http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4525760,00.html מקור

    השבמחק