יום שישי, 8 באוגוסט 2014

4 שעות לפני תום הפסקת האש: שתי רקטות שוגרו לאשכול

דקות אחרי השעה 4:00 נשמעה אזעקה ביישוב במועצת אשכול, אחרי שכוחות הביטחון זיהו שיגורים מרצועת עזה. ככל הנראה שתי רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים, איש לא נפגע. בקהיר ממשיכים לדון על רגיעה
אילנה קוריאל

תושבי עוטף עזה קיוו שהשקט יימשך לפחות עד השעה 8:00 הבוקר (יום ו') אולם כבר הלילה, ארבע שעות לפני מועד תום הרגיעה, התעוררו תושבי יישוב במועצה האזורית אשכול עם הישמע אזעקת "צבע אדום". כוחות הביטחון זיהו שיגורים לעבר היישוב ולפי דיווחים ראשוניים, שתי רקטות התפוצצו כנראה בשטחים פתוחים במועצה. איש לא נפגע ולא דווח על נזק.

מוקדם יותר הלילה פורסמו קטעים מראיונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לרשת "פוקס" האמריקנית, שבו אמר כי "אני לא בטוח שהקרב הסתיים". בראיון אישר נתניהו כי ברשות חמאס נותרו מנהרות התקפיות שחוצות את גבול לשטח ישראל אך הדגיש: "אני חושב שפגענו ביכולות של חמאס במידה ניכרת. הכול תלוי באם הם רוצים להמשיך את הלחימה".




במאמץ האחרון כדי למנוע את חידוש הלחימה, נפגשו אתמול בקהיר נציגי המשלחת הפלסטינית - שבה חברים גם אנשי חמאס - וראש המודיעין המצרי, אולם טרם נמסר אם הושגה פריצת דרך. עוד דווח כי המשלחת הישראלית, ששבה אמש מקהיר לישראל, יצאה בחזרה למצרים. מוקדם יותר אמר דובר הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם: "לא להארכת הפסקת אש עד לקבלת תנאינו כולל נמל ימי". לאחר ההצהרה אמר ראש משלחת חמאס לשיחות בקהיר, עיזת א-רישק: "המסר של גדודי עז א-דין אל-קסאם הגיע למשלחת הפלסטינית בקהיר".

עם זאת, אבו עוביידה הבהיר כי הם נותנים צ'אנס למשלחת בקהיר. "הענקנו להנהגה המדינית שלנו את האפשרות לנהל משא ומתן כדי להשיג את הדרישות של העם הפלסטיני, אבל אם זה לא יקרה, אז נפעל". גם הג'יהאד האיסלאמי הצהירה כי "המו"מ בקהיר עדיין נמשך והדלת שתוביל להסכם טרם נסגרה".



המשלחת הפלסטינית לקהיר. משמאל לימין: עיזת א-רישק, ראש משלחת חמאס, מאג'ד פרג', ראש המודיעין הפלסטיני, עזאם אל-אחמד, ראש המשלחת הפלסטינית ומוסא אבו מרזוק סגנו של משעל


(צילום: AFP)

גם נתניהו הבהיר בראיון שערך כי "אני חושב שעלינו למצוא פתרון של שלום, אם נוכל". הוא הדגיש עוד כי "לישראל אין שום דבר נגד העם בעזה. למעשה אנחנו רוצים לעזור לעזתים שסובלים מהשלטון הרודני של חמאס". בהתייחסו למספרם הרב של האזרחים הלא מעורבים שנהרגו בתקיפות צה"ל, אמר נתניהו כי "האבדות האלו אכזריות, אך היו לא מכוונות".

"ישראל פועלת בצורה כזו - היא תוקפת חמושים, ובשגגה פוגעת בלא חמושים - אבל כשמדובר במחבלים, הם פועלים בדיוק בצורה ההפוכה", הוא הסביר. נתניהו גם הבהיר את האמריקנים כי "המאבק בקיצונים איסלאמים מגיע בקרוב לבתי הקולנוע באזורכם, וחובה עלינו לעצור אותו כעת".

חבר הזרוע הצבאית של עז א-דין אל-קסאם, שהתראיין באחרונה לעיתון בריטי, הבהיר כי לארגון עדיין יש מצבורי נשק רבים למקרה שדיוני הפסקת האש בקהיר ייכשלו. "אנחנו התכוננו ללחימה ממושכת ואנחנו יכולים להגיע גם לערים שאפילו לא הגענו אליהן במהלך המלחמה. יש לנו מספיק רקטות, יותר ממה

שהאויב יכול לדמיין". הוא גם הצהיר כי ישראל לא השמידה את כל המנהרות חוצות הגדר, ודבריו מקבלים חיזוק מסרטונים נוספים שמפרסמת רשת "אל-ג'זירה".

אמש שידרה הרשת הקטארית את סיפורם של פעילי חמאס מהזרוע הצבאית, עז א-דין אל-קסאם, שהתחפרו להם במנהרה בעיירה אל-קרארה שבגבול המזרחי של אזור חאן יונס, שם אירעו קרבות עזים בין צה"ל לבין מחבלים. סיפרו כבר כונה ברשתות החברתיות "נס", שכן הם היו נצורים ללא אספקה לא פחות מ-21 יום. מתוך 29 מחבלים שהיו במנהרה במהלך המבצע שרדו עד כיום 23, שהצליחו להישאר בתוך המנהרה אף שחלקים ממנה, על פי הטענות, הופצצו על ידי ישראל.

אחד מהפעילים מהיחידה המובחרת של אל-קסאם סיפר כי אחרי כמה ימים שבהם היו שם נצורים ללא קשר לעולם, "לא האמנו...מצאנו מקור מים בבטן האדמה ", הוא סיפר בהתלהבות. אז הם החלו, לטענתו, לנסות לאגור אותו באמצעיהם הדלים במנהרה. הוא הראה לכתב הרשת את שאריות התמרים שנשארו להם וסיפר כי הם היו מחלקים את התמרים לשניים כדי שיספיקו להם במהלך ימי צום הרמדאן: "התמר הזה היה ליומיים". לדברי הפעיל מאל-קסאם, במשך 21 יום הם לא איבדו את התקווה כי הם עוד ילחמו וכי יהיו עוד סבבים עם ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה