יום רביעי, 3 בספטמבר 2014

דאעש: נערף ראשו של סטיבן סוטלוף - עתונאי יהודי

זעזוע מתיעוד עריפת ראש העיתונאי; חבר לשבי: הוא צם ביום כיפור והסתיר את יהדותו

לאחר פרסום סרטון הרצח של העיתונאי האמריקני-יהודי, בעולם עוקבים, מגנים ומאיימים. קמרון כינה את הסרטון "מבחיל" ומחוקקים בארה"ב דרשו מאובמה לגבש תוכנית נגד דאעש. סוטלוף נכדם של שני ניצולי שואה, בן ערובה ששהה עמו בשבי סיפר ל"ידיעות אחרונות": "הוא התפלל באופן חבוי לכיוון ירושלים"

סרטון עריפת הראש של העיתונאי האמריקני-יהודי סטיבן סוטלוף מעורר תגובות חריפות ברחבי העולם. מחוקקים בארצות הברית דורשים שהנשיא ברק אובמה יגבש תוכנית להבסת דאעש, זאת לאחר שאובמה הודה בסוף השבוע כי אין לוושינגטון אסטרטגיה נגד ארגון הטרור הקיצוני. בן ערובה ששהה עם סוטלוף בשבי ושוחרר סיפר אמש (יום ג') ל"ידיעות אחרונות" כי בשנה שעברה הצליח סוטלוף לצום ביום כיפור מבלי שהדבר יתגלה לשובים, שלא ידעו דבר על יהדותו.

"הוא אמר להם שהוא חולה ואינו רוצה לאכול, למרות שבאותו היום הגישו לנו ביצים", סיפר חברו של סוטלוף לשבי. לדבריו, "היה נראה שהוא התפלל באופן חבוי לכיוון ירושלים. הוא הסתכל לאן המוסלמים מתפללים ושינה קצת את הכיוון". מפרטים נוספים על סוטלוף, שפורסמו ב"דיילי מייל" הבריטי, עולה כי הוא נכדם של שני ניצולי שואה שהיגרו לפלורידה.



סטיבן סוטלוף. בן 31, גדל בפלורידה (צילום: רויטרס)


סוטלוף במסגרת עבודתו כעיתונאי (צילום: Getty Images )

אחרי פרסום התיעוד של מותו ככל הנראה, אמר יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים אד רויס כי מזכיר המדינה ג'ון קרי יזומן בקרוב לשימוע בנושא בבית הנבחרים. "כולם מאמינים שהממשל זקוק לאסטרטגיה ושהנשיא חייב להסביר לאמריקנים ולקונגרס איך הוא יילחם באיום הזה", אמר רויס לכתבים. "הנהגה אמריקנית היא חיונית פה. זה לא אומר שצריך לשלוח כוחות קרקעיים, אבל המדיניות של תקיפות אוויריות ומל"טים והרבה דיפלומטיה ממשיכה להיכשל".

מנהיג הדמוקרטים בבית הנבחרים אליוט אנגל הוסיף כי "אנחנו לא יכולים להשתהות, אנחנו צריכים לפעול ולפעול מהר". בתוך כך, דוברת המועצה לביטחון לאומי הודיעה כי "הקהילה המודיעינית עובדת במהירות האפשרית כדי לקבוע את האותנטיות של הסרטון. אם הוא אמיתי, אנחנו מזועזעים מהרצח הברוטלי של עיתונאי אמריקני חף מפשע ואנחנו מביעים את תנחומינו העמוקים ביותר למשפחתו וחבריו. אנחנו נספק מידע נוסף כשיהיה בהישג יד".

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה כי המודיעין האמריקני "יעבוד מהר ככל האפשר כדי לבדוק את אמינות הסרטון". היא הוסיפה: "אם הסרטון הזה אמיתי אנחנו נגעלים מהברוטליות ולקיחת חייו של אזרח אמריקני נוסף חף מפשע. הלב שלנו יוצא למשפחתו של סוטלוף". גורם אמריקני שמתמצא בנושא אמר כי נראה שהסרטון אמיתי.


(צילום: EPA)


(צילום: EPA)

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הצטרף לגל הגינויים: "זוהי הוצאה להורג מזעזעת ומעשה ברברי שרק ממחיש כמה אכזרי ארגון דאעש", תקף הולנד. "הארגון האיסלאמי הקיצוני הזה יודע רק טרור. אני מבקש להביע את תנחומיי למשפחה. צריך להילחם בכל התקיפות והמחויבות נגד דאעש".

שר החוץ הצרפתי לורן פביוס התייחס לווידאו שבו נראית הוצאתו להורג של עיתונאי אמריקני על ידי דאעש ואמר כי מדובר ב"הוכחה נוספת לברבריות חסרת הגבולות של דאעש. יש להילחם בה בנחישות".

דיוויד קמרון, ראש הממשלה הבריטי, אמר בתגובה ראשונה כי מדובר בסרטון "מבחיל". דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, התייחס לדיווח על הסרטון החדש ואמר לעיתונאים בבית הלבן כי אם סרטון כזה אכן קיים, האמריקנים ינתחו אותו בזהירות רבה.

"עיתונאי חכם ומחויב שידע לספר סיפור"

סוטלוף, תושב פלורידה, הועסק ככתב פרילאנס בשבועון "טיים", ב"פוריין פוליסי" ובכלי תקשורת אחרים, והיה מודע לסכנה ביציאה לסיקור מוקדי לחימה במזרח התיכון. הוא אהב לסקר את האזור ושלט היטב בשפה הערבית, לכן כתב כמה שנים מתימן, מלוב ומסוריה.




ממשפחת סוטלוף נמסר כי הם מודעים לסרטון החדש שבו נטען כי ראשו נערף. ברק ברפי, דובר המשפחה: "הם מכירים את הטרגדיה המחרידה ומתאבלים בפרטיות", אמר ברפי והוסיף כי המשפחה לא בטוחה לגבי מהימנותו של הסרטון.

בני משפחתו החלו לאחרונה לשחרר פרטים על אודותיו. פרנק קסטל, חבר של אחותו של סוטלוף, כתב עצומה בפייסבוק לשחרורו: "החברה שלי לוריין סוטלוף היא אחותו של סטיבן סוטלוף שנלקח בשבי של דאעש ב-4 באוגוסט 2013. עד שלב זה הכול היה מוסתר. אנשים תחתמו על העצומה, העבירו את זה הלאה והתפללו לחזרתו בשלום הביתה".
סוריה הפכה למדינה המסוכנת בעולם לעיתונאים מערביים. מאז החל העימות שם נהרגו 70 עיתונאים לפחות ו-80 נחטפו. עקבותיו של סוטלוף נעלמו לפני שנה בעיר חאלב, קרוב לגבול הטורקי. כמה ימים קודם לכן הוא צייץ בטוויטר ששוטרים בדרום טורקיה שיגרו לעברו גז מדמיע.

ג'נין ג'יובאני מהשבועון ניוזוויק, שעבדה לצד סוטלוף, תיארה אותו כעיתונאי חכם ומחויב שיודע לספר סיפור: "הוא היה צעיר ומצחיק וחצוף. הוא חי בבנגזי והיה אחד הבודדים שחש צורך לחיות שם כדי לסקר את המתרחש בעיר הלובית".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה