יום חמישי, 11 בספטמבר 2014

האשכנזים של ימינו: צאצאים של 350 איש - ולא בדיוק אשכנזים

חוקרים מצאו כי מקורם של היהודים האשכנזים הוא בקבוצה יהודית קטנה ממוצא אירופי ומזרח תיכוני, שחיה בתקופת ימי הביניים לפני כ-800 שנה

עידו אפרתי
ל"כור ההיתוך" התרבותי שהונהג בישראל של שנות ה–50 קדם כור היתוך גנטי לא פחות משמעותי, שאיחד את יהדות המזרח ויהדות המערב. מחקר חדש, שפורסם השבוע בכתב העת Nature Communications, קובע כי מקורם של היהודים האשכנזים של ימינו הוא בקבוצה יהודית קטנה ממוצא אירופי ומזרח תיכוני, שחיה בתקופת ימי הביניים.

המחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים בינלאומי, שבראשו פרופ' איציק פאר וד"ר שי כרמי מאוניברסיטת קולומביה, התבסס על בדיקת רצפים גנטיים מלאים של 128 יהודים אשכנזים בריאים. לטענת החוקרים, ניתוח הממצאים אפשר להם להתחקות אחר השורשים הגנטיים של האשכנזים בני זמננו, עד לקבוצת המייסדים הגנטית שלה. לפי המחקר, אוכלוסיית היהודים האשכנזית בעולם, המונה כעשרה מיליון בני אדם, מקורה בקבוצה קטנה ושולית שמנתה 250–420 בני אדם בלבד.

"קבוצת המייסדים" מבחינה גנטית חיה לפני 600-800 שנה (25–32 דורות לערך). באותה תקופה חל שינוי דרמטי בנוכחות הגנטית של אותה קבוצה באוכלוסייה היהודית, והיא הפכה לדומיננטית במיוחד, כשקצב הגידול שלה נע בין 16% ל–53% בדור. יש לציין כי הקבוצה הקטנה אליה מתייחס המחקר מייצגת מטען גנטי מסוים, שאפיין חלק קטן מהיהודים באירופה של אז. על כן, אין פירוש הדבר שהקבוצה הזו חיה כקהילה, או שנבדלה מיתר היהודים בסממנים חיצוניים, תרבותיים, חברתיים או אחרים.

"לפני בערך 800 שנה נוצר 'צוואר בקבוק גנטי'. מקורות גנטיים של המון צאצאים יהודים הגיעו אל סופם, ולעומתם, אותה קבוצה גנטית שאפיינה עד אז רק כ–350 יהודים בערך, 'השתלטה' מבחינה גנטית על ההתפתחות של כל האוכלוסייה היהודית באירופה. כיום, מקורם הגנטי של הרוב המוחלט של היהודים האשכנזים הוא באותה קבוצה", הסביר ד"ר ארז לבנון מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן.

למרות קשריהם ההדוקים של יהודי אשכנז עם אירופה, לפי המחקר, רק 50% מהדנ"א שלהם לכל היותר מקורו באמת באירופה, ואילו השאר מקורו באבות מייסדים מהמזרח התיכון. "זו היתה ההשערה שלנו על סמך מידע בהיקף קטן יותר שנבדק בעבר, כך שאותנו זה פחות הפתיע", סיפר פרופ' פאר בשיחה עם "הארץ".

לדבריו, לפני כ–20 אלף שנה לערך נדדה חלק מאוכלוסיית המזרח התיכון ליבשת אירופה. "הם הגיעו והחליפו את אוכלוסיית הציידים־לקטים שישבה שם לפני כן. זו היתה ההתיישבות המאוחרת של אירופה שהפכה לשלטת מבחינה גנטית, וזה המקור האירופי של האשכנזים של היום. בהמשך, הקבוצה התמזגה עם אוכלוסייה מהמזרח התיכון שהגיעה מאוחר יותר לאירופה, וזה המקור המזרח תיכוני", הסביר פאר.

חקר מוצאם של היהודים, שכורך איתו גם נרטיב היסטורי, מספק כר פורה וייצרי לוויכוחים מדעיים. הנרטיב המקובל טוען שהיהודים בני ימינו הם צאצאי תושביה של ממלכת יהודה, שהוגלו ממנה ושבו אליה רק לאחר אלפיים שנות גלות. לעומת זאת, תיאוריית הכוזרים, שעוררה זעם בקרב רבים, טוענת כי מקורם של היהודים הוא בעמים שונים מאזור אגן הים התיכון שהתגיירו. "המאמר הזה סתם את הגולל על תיאוריות שטוענות שמקורם של האשכנזים הוא אירופי בלבד. הנרטיב הזה תואם את הסיפור ההיסטורי המקובל, לפיו היהודים האשכנזים לא הומצאו באירופה אלא ישבו במקור במזרח התיכון", אמר לבנון.

על אף העניין הרב במוצא היהודי, המחקר יצא לדרך מטעמים רפואיים גרידא: המטען הגנטי ההומוגני יחסית של היהודים האשכנזים הפך אותם במהלך השנים לקבוצת ניסוי אידיאלית בחקר מחלות. לדברי פאר, לשותפים הרבים במחקר היו אוספים גדולים של דגימות דנ"א מהמחקרים העצמאיים שלהם, ויחד הם יצרו מאגר מידע רחב ומעמיק על הגנטיקה של היהודים האשכנזים. "המחקר שלנו תורם כבר עכשיו לשותפים בו שעוסקים במחקר מחלות כמו פרקינסון, סכיזופרניה וסרטן - כולם משתמשים באינפורמציה כדי לחקור את הגנטיקה של המחלות הללו", הסביר.
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה