יום שני, 14 ביולי 2014

"טרנד חדש - ישן": חיתולי הבד חוזרים

הטרנד החדש: חיתולי הבד כובשים את המדפים
אחרי שכבר קטלגנו אותו כ"פרימיטיבי" ושכחנו ממנו, יותר ויותר הורים נלהבים מעדיפים את הסביבה והחיסכון הכלכלי ומחתלים את ילדיהם בחיתולים רב פעמיים. עבודה קשה שגוזלת זמן רב? תחשבו שוב

בזמן שישבתם ואגרתם קופוני הנחות לחיתולים חד-פעמיים מתוצרתן של הממלכות הבלתי מעורערות בתחום, הולכת ומשתכללת מציאות חלופית שונה במובהק מכל מה שהכרנו בעשוריםהאחרונים. אחרי השלטון המוחלט של החיתולים החד־פעמיים, חיתולי הבד שבים לכבוש את מדפי שידות ההחתלה.

תשכחו מחיתולי הטטרה הלבנים המוכתמים, זכר ליצירות הפאר. כאן מדובר בחיתולי בד מצוירים, עשויים מבדים איכותיים, עם כיסוי שמונע מעבר של רטיבות, רפידות ספיגה חד-פעמיות מתכלות, גומי ברגליים כדי למנוע נזילות וסגירה באמצעות לחצניות המתאימות את החיתול לגודלו של התינוק.

פייסבוק, והרשת בכלל, מעולם לא היו אקולוגיים יותר. בקבוצות "חיתולי בד בכיף" ו"הורים מחתלים בבד", למשל, מתקיימים דיונים ערים סביב ההחתלה בבד. בעיקר אמהות, אגב. ההוצאה גדולה אבל חד-פעמית, כך שריבוי אתרי האינטרנט, שרק מחכים להורים שיהיו מוכנים להשקיע כמה מאות שקלים בשש יחידות, לא באמת מפתיע. חוץ מזה, יש גם שוק ער לחיתולי בד רב-פעמיים יד שנייה - וגם שלישית, הזמנות מרוכזות מחו"ל והיצע מגוון באי-ביי. בקצב הזה, זה רק עניין של זמן עד שחיתולי הבד יזכו לתמחור במחירון של לוי יצחק.


יש גם חיתולי בד יד שנייה ושלישית. צילום: לין ממרן
מתרפקים על העבר

מיהם ההורים שמוכנים לחזור אל העבודה הקשה? האם מדובר באופנה חולפת, שמעריצה את הקדמה אבל מתרפקת על הקדום? למה בכלל צריך את זה? אם נשתיק לרגע את בלוטות העצלות, כנראה שמכל הסיבות הנכונות: כדי לחתל ילד אחד עם חיתולים חד-פעמיים דרושים כ-400 ק"ג של עיסת נייר וכ-140 ק"ג פלסטיק. עוד: לחיתול חד-פעמי נדרשות כ-500 שנה להתפרק בטבע, כך שכל חיתול שמושלך היום לפח, יהיה קיים בעוד 20 דורות.

מסקר המשרד לאיכות הסביבה בנושא הרכב הפסולת הארצית לשנים 2013-2012 עולה כי 6% מהפסולת הביתית הנזרקת לאשפה הם חיתולים חד-פעמיים. בממוצע, כל ילד מייצר בשלוש השנים הראשונות לחייו כטון אשפה מחיתולים חד-פעמיים, וכמות הפסולת כתוצאה מחיתולים חד-פעמיים היא השלישית בגודלה אחרי עיתונים ומכלי שתייה.

לין ממרן (36), צלמת מכרכור, אם למיאה בת החצי שנה, משתמשת בחיתולים הרב-פעמיים זה ארבעה חודשים. מדובר בחיתולי כיס, בעלי כיסוי חיצוני העשוי ניילון ורפידה שנכנסת פנימה ועשויה מבד סופג. כל החלקים כביסים, תודה על ההתעניינות. כאן מדובר בתעריפים הנעים בין 65 שקל ליחידה יוקרתית וכמחצית הסכום לחיתולים תוצרת סין. "אני מוכרחה לומר שבפעמים שאני שמה לה חיתול רגיל, אני ממש מתבאסת. נכנסים לזה ומתרגלים לזה בתוך זמן קצר. בתוך שבוע הייתי בתוך זה לגמרי".


חיתולים חד פעמיים מהווים 6% מהפסולת. צילום: ingimage/asap

לחיתולי הבד התוודעה ממרן דרך קבוצת הריוניות בפייסבוק. "הגעתי לזה, בין היתר, מתוך המחשבה שלחיתולים החד־פעמיים יש ריח נוראי של כימיקלים", היא אומרת. "המחשבה שלתינוקת החמודה שלי צריך להיות ניילון חונק על הגוף וכמויות הזבל שראיתי שאנחנו מייצרים - הייתה השיקול הראשוני. זה גם הרבה יותר זול: קניתי פעמיים שני סוגים של חיתולים. בשביל לחתל יום יום צריך 30-20 חיתולים כאלה בארון, וצריך מקום. ברגע שמתרגלים לזה, אין יותר מדי בלגן".

כלומר זה לא ממש אידיאולוגי, אלא כלכלי.
"אצל כל אחת זה ממניע שונה. אצלי דבר ראשון זה בא מהעובדה שלא יכולתי לשאת את המחשבה שיש לה ניילון על הטוסיק. אחר כך באו הכימיקלים והריח שלהם, שממש הטריף אותי. בהמשך ראיתי את כמות הזבל שאני זורקת מחיתולים רגילים. זה מגעיל ומסריח. בתוך חצי יום את אוספת שק מסריח וכבד. גועל נפש. אחר כך היה השיקול הכלכלי".

עינב מורגנשטרן (28), מתמחה במשרד המשפטים, שמגדלת עם בת זוגה תמר את רות בת השבעה חודשים, סבורה שלא מדובר בגל חולף של קבוצה של משוגעים לדבר. "אני נורא אוהבת שיש אלטרנטיבות - באופן כללי בחיים ובפרט כשמדובר באלטרנטיבות צרכניות. לכאורה, יש בעידן שלנו הרבה יותר אפשרויות, אבל בפועל המציאות מראה אחרת: נולד ילד, את קונה חיתולים של החברות המוכרות ונידונה עכשיו לשנתיים שבהן תשלמי סכומי עתק כל חודש. הגעתי לרעיון של החיתולים הרב-פעמיים כשמה שהכי מגניב אותי בזה הוא שגם אותי חיתלו כך. הרבה מהדברים שההורים שלי היו עושים וסבתות שלי היו עושות הם לא בהכרח יותר פרימיטיביים. להפך. ברור לנו שפעם היו מוצרים איכותיים יותר שהחזיקו לאורך זמן".

מורגנשטרן צפתה באינספור סרטוני הדרכה ביוטיוב בנושא חיתולים רב-פעמיים, ושם נגלה לפניה עולם שלם: "החל מדברים שדומים למה שחיתלו אותנו, שהם ההארד קור, ועד לחיתולים מעוצבים ויפים. זה בהחלט מוציא אותך מהמסלול הרגיל - של להיות כפופה למבצעים של רשתות השיווק. יש לזה המון יתרונות אחרים: היתרון הכלכלי הוא עצום, היתרון הסביבתי משמעותי מאוד, זה יפה ויש גם מי שטוען שזה עוזר לגמול ילדים יותר מהר מחיתולים".

היא מוסיפה כי בניגוד להרבה טרנדים בריאותיים וסביבתיים, חיתולים רב-פעמיים הם לא פריווילגיה של מי שיש להם זמן וכסף. "מבחינה כלכלית, חשיבה לטווח רחוק מראה שמדובר דווקא באפשרות המשתלמת יותר, ומבחינת זמן והשקעה מדובר כמעט בשינוי תודעתי בלבד - במקום לפח, החיתולים נאספים בסל ומשם לכביסה. חוץ מזה החיתולים נוחים מאוד לשימוש ותפעול, והבונוס - כמעט כל האמהות של הדור שלנו, שחלקן עוד חיתלו בבד - מתלהבות בטירוף מהשדרוג של הבדים הלבנים והמשעממים של פעם".


האפשרות המשתלמת כלכלית. חיתולי בד. צילום: לין ממרן
נעימים אבל מגבילים

בארון הבגדים של רות, לצד השמלות, הגופיות והמכנסיים - מסודרים החיתולים. כל חבר קנה ללידה מארז במתנה, ובו 30 חיתולים. העניין הטכני פשוט: אל הקנייה החד-פעמית של החיתולים הרב-פעמיים מצטרפת קניית גליל נייר שנזרק עם היצירה לאסלה. "יש לנו מתחת לכיור שק אטום לריחות, וככה זה נכנס לכביסה כל יומיים-שלושה. זו ממש לא התעסקות כמו שנוטים לחשוב".

מה ההבדל ביציאה מהבית עם הפעוט?
"ההבדל היחיד הוא שאת חוזרת הביתה עם חיתולים מלוכלכים במקום להיפטר מזה בפח הקרוב. זה לא יותר מסובך".

על פי סקרים, חיתולי בד מוסיפים בממוצע שתיים עד שלוש כביסות בשבוע. בתהליך הייצור של חיתולים חד-פעמיים משתמשים ב-37% יותר מים ביחס לכביסה של חיתולי הבד. בנוסף, הם מכילים שאריות שנוצרות בתהליכי הייצור, והשאריות האלה כוללות בין היתר עיסת נייר, כלורין, דיוקסינים ומתכות כבדות, שמצריכות השקעה אנרגטית נוספת בטיהורן.

מיה ניסן ורון (35) מכרכור, אם במשרה מלאה לשירה (3) ולתאומות תהל ואילאיל (שנה), חיתלה את שלוש בנותיה בחיתולי בד ופרשה בשיא. "המוטיבציה לא הייתה אקולוגיה, אלא העובדה שבדי הכותנה הם רכים ונעימים. השתמשנו בהם עד שהאוכל המוצק הפך להיות מרכז התזונה של שירה. בגיל שנה עברנו לחד-פעמיים, אבל במקביל התחילה הגמילה מהחיתולים".

ועם התאומות?
"זה הרבה יותר כביסות, אבל מלכתחילה הבית הוא עם הרבה יותר כביסות. הן התחילו הרבה יותר מוקדם אוכל מוצק ורצו להתנועע על השטיח. הרב-פעמיים מגבילים בתנועה, כך שבגיל חצי שנה עזבנו אותם ועברנו לחד־פעמיים. זה היה לי טו מאץ' עם התאומות בגלל הכביסות, בגלל ההחלפות התכופות, והכי הטריד אותי שזה הפריע להן בתנועה. לא נלחמתי על זה. יש מי שהולכים עם זה עד הסוף. אני לצערי לא הצלחתי".
לא רק לירוקים

בחזית אחרת עולה כפורח שוק החיתולים האקולוגיים. הכוונה לחיתולים חד-פעמיים, אבל כאלה שמתכלים בתוך שנה בערך (אל מול 500 שנה, כזכור). היצרנים מבטיחים כי בתהליך הייצור של החיתול לא נעשה שימוש בכימיקלים וחומרים דומים הקיימים בחיתולים רגילים רבים, כמו כלור, לטקס, חומרי בישום כימיים וחומרים משמרים. בחלקם אפשר למצוא שמנים טבעיים ומרגיעים (קמומיל, ילנג ילנג, לבנדר וגרניום), והם מצוידים במעטפת חיצונית העשויה מעמילן תירס אוורירי ונושם. המחיר: כ-45 שקל ל-40 יחידות.

"הורים נחשפים לראשונה לפתרון החיתולים האקולוגיים החד-פעמיים דרך חברים, אינטרנט, רופאים או מטפלים אלטרנטיביים", מסבירה מיכל דנקר מחיתולי Bio Baby מבית "לחתל בטבעיות". "הם מחליטים לנסות ומבינים שמדובר במוצר איכותי המשמש אלטרנטיבה ידידותית יותר לסביבה ובריאה יותר לתינוק ואלטרנטיבה נוחה יותר ופחות מסורבלת מפתרון חיתולי הבד הרב-פעמיים. הורים כאלה נכנסים למעגל הלקוחות הקבועים, וחלק מהם אף הופכים בעצמם למפיצים ומשווקים הממשיכים להעביר את הבשורה למשפחות נוספות באזורם, וכך מעגל הנחשפים והמתעניינים הולך וגדל כל הזמן".


חיתולים אקולוגיים. צילום: VALOR

המאפיינים של הצרכנים, אומרת דנקר, לא מובהקים. "אם בעבר נעשה שימוש בחיתולים אקולוגיים אך ורק בקרב משפחות מסוימות, הרי שהיום אנו ערים לתופעה הולכת ומתפתחת שבמסגרתה יותר ויותר אנשים נרתמים בצורה כזו או אחרת לשמירה על הסביבה. בנוסף לכך, גם ההתייחסות לפן הבריאותי בצריכת מוצרים שאינם מוצרי מזון מצויה על סדר יומם של בתים רבים יותר בישראל - הצרכנים בודקים מה הם אוכלים, מה הם מורחים על גופם ובמה הם עוטפים את תינוקם למשך שנתיים ימים לפחות. בין הלקוחות שלנו ניתן למצוא באופן טבעי משפחות הדוגלות באורח חיים אקולוגי ומתחשב בסביבה, אבל גם שאורח החיים שלהם אינו סובב סביב האג'נדה הירוקה".

מקור

תגובה 1:

  1. האם אתה מחפש חיתולים אקולוגיים? אנו מספקים חיתולים אקולוגיים בכל רחבי הארץ. ניתן גם לבקר אותנו באינטרנט ולשלוח את השאילתה שלך. מוצרים אקולוגיים זמינים באופן מקוון באתר האינטרנט שלנו. תודה על הפרסום נחמד שלך ......

    השבמחק