יום שני, 14 ביולי 2014

אושר "חוק שקיות הניילון": 40 אגורות ייגבו בעבור כל שקית

הממשלה אישרה את "חוק שקיות הניילון": 40 אגורות ייגבו בעבור כל שקית
ועדת השרים לחקיקה אישרה: שקיות ניילון לא יינתנו בחינם במרכולים ■ המטרה: שמירה על הסביבה ■ הנפגעים העיקריים: יצרני שקיות הניילון ■ השר בנט צפוי לערער על ההחלטה

מאת: אורה קורן, אבי בר-אלי
ועדת השרים לענייני חקיקה, הקובעת את עמדת הממשלה בנוגע להצעות חוק שונות, אישרה הבוקר (ב') את הצעת החוק של השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, ולפיה תיאסר חלוקה בחינם של שקיות פלסטיק חד פעמיות (שקיות גופייה). הוועדה אישרה כי יבואני שקיות או יצרנים מקומיים יחויבו בהיטל בסך 40 אגורות לשקית - במקום היטל בסך 60 אגורות שאותו ביקש תחילה המשרד להגנת הסביבה. תקבולי ההיטל יועברו לקרן ניקיון סביבתית ולמנגנון סיוע ליצרני השקיות המקומיים שייפגעו מההחלטה. סכום ההיטל שאושר לא כולל מע"מ – וכן לא כולל עלויות שיבקשו רשתות השיווק להעמיס על מחיר השקית לפי שיקוליהן. על פי ההערכות, שיקלול אלה עשוי להביא את סכום ההיטל לצרכן הקצה ל-60 אגורות לשקית.

שר הכלכלה נפתלי בנט התנגד להצעה וצפוי להגיש ערר לממשלה על ההחלטה. הנפגעים המרכזיים מההחלטה צפויים להיות יצרני שקיות הניילון, המספקים שקיות בכ-80 מיליון שקל בשנה, כך על פי הערכות בתעשייה. הצרכן יישא בנזק כספי נמוך יחסית. על פי סקר שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומך בהפסקת חלוקת שקיות הניילון בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה ובסך הכל נצרכות בישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. רבע מכלל השקיות הללו מושלך לאשפה מיד בתום השימוש.

על פי ההצעה שאושרה, לפני שתיאסר החלוקה בחינם של השקיות החד פעמיות, יקבלו האזרחים סלים רב פעמיים ללא תשלום. הכסף שייגבה בגין ההיטל על השקיות ישמש, בין היתר, למימון התוכנית ולהקמת מנגנון סיוע ליצרני שקיות הניילון החד פעמיות. מבנה התמיכה של התוכנית מתגבש בימים אלה עם משרד הכלכלה.

שקיות שבאות במגע ישיר עם מזון שבתפזורת, כגון ירקות וגרעינים יינתנו ללא כל תשלום ויוחרגו מהחוק, כפי שנהוג במדינות אירופה. מחיר השקית נקבע לאחר ביצוע מחקרים וקבוצות מיקוד שבהם נמצא כי זהו המחיר המינימלי לצרכן שאמור לאפשר את שינוי ההתנהגות הנדרש. בגין הפרת החוק יוטלו קנסות בגובה עשרות אלפי שקלים. את המהלך ילווה קמפיין פרסומי למניעת השימוש בשקיות הניילון.

השימוש הרב בשקיות הנשיאה החד פעמיות הפך בישראל להרגל בלתי נפרד מתהליך הרכישה. שקיות חד פעמיות אלה הופכות לפסולת, שאינה מתפרקת לאורך מאות שנים, ומזהמת את הסביבה ובמיוחד את השטחים הפתוחים ואת הסביבה הימית העולמית. לצורך התמודדות ומניעה של הנזקים הסביבתיים, מבקש המשרד להגנת הסביבה לערוך שינוי בדפוס השימוש בשקיות החד פעמיות. מטרת החוק, שיעבור כעת לאישור הכנסת, היא הפחתת השימוש בשקיות נשיאה חד פעמיות והגברת המודעות הציבורית להשפעה הסביבתית השלילית של הרגלי צריכת היתר הבלתי מבוקרת והשימוש במוצרים חד-פעמיים.

"קניות ללא שקיות, הן הקניות הכי נקיות", אמר הבוקר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. :בקרוב לאף אחד כבר לא יהיו תירוצים. הגיע הזמן להיות חלק מהמדינות המתקדמות שאזרחיהן הבינו שמעט הנוחות שהם קיבלו משקיות חינם בעבר, יצרה פגיעה קשה בסביבה ונזק גדול לעתיד ילדיהם".

במשרד הכלכלה מתנגדים

מנגד, במשרד הכלכלה מתנגדים להצעה, בין היתר, בנימוק שניתן למצוא פתרון מידתי יותר בראייה כוללת של עלות מול תועלת - לצרכן, ליצרן ולסביבה. הטענה המרכזית היא שהצרכן איננו רואה את העלויות החיצוניות הכרוכות בטיפול בשקיות ניילון, ולכן משתמש בהן באופן לא יעיל. על מנת לפתור בעיה זו, הפתרון המידתי אשר יביא את השוק ליעילות הוא לגבות מהצרכן את מחיר הטיפול בשקית כניקוי והטמנה. אולם בהצעת החוק לא הוצג שום תחשיב של עלות הטיפול בשקיות. המשמעות היא כי קיים קושי מבחינת דיני המס לתמרץ התנהגות מבלי לדעת את המחיר האמיתי לעלות, דבר שעלול להוביל למיסוי בלתי סביר נוכח הפער בין העלות לבין ההיטל, כאשר ההיטל ילבש במהותו אופי של קנס.

בדיונים בנושא טענו נציגי משרד הכלכלה כי לא ברור מדוע הסכום שנקבע הוא דווקא זה שיוביל לשינוי בדפוסי התנהגות הצרכנית ולא סכום נמוך יותר. נוסף על כך, הצעת החוק קובעת מחיר מינימום לגבייה עבור שקית ניילון ואין כל מניעה שבית העסק יגבה בעבור השקית מחיר גבוה יותר, זאת מאחר והצרכן כבר נמצא בבית העסק והופך ל"צרכן שבוי" לעניין זה. בנוסף לזה, הטלת הסכום האמור במצב של רכישת כמה שקיות, עלולה לפגוע בעיקר במיעוטי יכולת ואיננה מתיישבת בקנה אחד עם מדיניות הממשלה להיאבק ביוקר המחיה.

מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה