יום שני, 14 ביולי 2014

בדרך לרגיעה: מצרים מציעה הפסקת אש מ-9:00

גורמים רשמיים במצרים משרטטים מתווה להפסקת אש שהציגה קהיר לישראל ולפלגים הפלסטינים: הצדדים יפסיקו את הירי, ישראל ומצרים יפתחו את המעברים ובהמשך ידונו בשאר הדרישות. גורמים בישראל: לא דוחים את ההצעה

האם הפסקת האש תגיע כבר מחר בבוקר? מצרים העלתה הערב (ב') את היוזמה שלה להפסקת האש בין ישראל לחמאס בפסגת שרי החוץ של הליגה הערבית שהתכנסה בקהיר. גורמים רשמיים במצרים טענו כי הם משוחחים עם שני הצדדים, אולם ישראל לא השיבה עדיין להצעה. בחמאס אישרו גם את המגעים והדגישו כי "המאמצים להשכנת רגיעה נמשכים, אבל אין עדיין שום הסכמה".

בישראל מתייחסים בשלב זה ברצינות להצעה המצרית שעשויה להביא לסיומו של מבצע "צוק איתן" לאחר שבעה ימים. גורמים מדיניים טוענים כי ההצעה המצרית מחזירה את השטח למצב של לפני המבצע כשארגון הטרור העזתי מוחלש. "ההצעה המצרית לא נותנת לחמאס את מה שהוא רצה", הדגיש היום גורם מדיני בכיר.

מצרים קוראת לישראלים ולפלגים הפלסטינים בעזה לעצור מיד את האש בטענה שנפילת קורבנות נוספים אינה פועלת לטובת אף אחד מהצדדים. "ישראל תפסיק את ההתקפות בעזה, בתמורה להפסקת הירי של הפלגים הפלסטינים מעזה, כולל הפסקת השימוש במנהרות", כך על פי התכנית המצרית.

עוד על פי התכנית: מעברי הגבול בין רצועת עזה לישראל ייפתחו, כולל מעבר רפיח למצרים, שבו תוקל התנועה למעבר של אנשים וסחורות. שאר הסוגיות יידונו לאחר מכן בין הצדדים. על פי היוזמה, ההבנות הללו ייכנסו לתוקף מחר בשעה תשע בבוקר.

המצרים מזמינים משלחות של נציגים ישראלים ונציגים מהפלגים הפלסטינים לפגישה בקהיר שתיערך ב-48 השעות הקרובות, על מנת להשלים את הדיון בשאר הסוגיות שיועלו אחרי הפסקת האש המיידית. עפ"י הדיווח, השיחות בין הצדדים לא ייעשו בפגישה ישירה, אלא בנפרד באמצעות מתווכים.

דיווח: קרי עושה את דרכו למצרים

מוקדם יותר היום דווח במצרים כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי נמצא בדרכו לקהיר. אם הדבר נכון, מדובר במהלך משמעותי נוסף במאמץ לנסות להשיג הסדרה הכוללת הבנות. עוד קודם לכן דווח כי יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן יצא לטורקיה כדי לנסות ולקדם יוזמה דומה.

אמש שוחח קרי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגינה את ירי הרקטות לעבר ישראל, אך גם הביע דאגה מהרחבת המבצע למהלך קרקעי. נתניהו וקרי דיברו על חזרה להבנות שהושגו בתום מבצע "עמוד ענן".


בדרכו לקהיר? קרי
צילום׃ AP

עם זאת, מסרו מקורות ישראלים כי בשלב הזה אין הצעה מספקת להפסקת אש. ועל רקע הניסיונות לתווך להפסקת אש והלחץ מהעולם המערבי, התכנס אמש הקבינט המדיני-ביטחוני שוב. במרכז הדיון עמדו האפשרויות להרחבת מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה.

בשבוע שעבר דיווחה סוכנות הידיעות AP כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה אודות המבצע המתנהל ברצועת עזה. במהלך השיחה, הציע האחרון לנתניהו כי ארצו תסייע לתווך בין ישראל לחמאס במטרה להביא לעצירת הירי.

על פי מתווה ההצעה של אובמה, יחדלו שני הצדדים את הירי, כחלק מההבנות אליהן הגיעו ישראל וחמאס בתום "עמוד ענן". בנוסף, אובמה הביע בפני נתניהו את החשש מפני הסלמת פעולות צה"ל ברצועה וגינה את ירי הרקטות לעבר ישראל. הנשיא האמריקני הדגיש כי לישראל ישנה הזכות המלאה להגן על עצמה.


יצא לטורקיה. אבו מאזן
צילום׃ רויטרס

במסמך שהגיע לידי חדשות 2 Online ממקורות רשמיים במשרד החוץ המצרי נכתב כי:

"הצדדים צריכים לבצע את הדברים הבאים במהלך תקופת הפסקת האש:

א. ישראל תפסיק את כל פעולות התוקפנות נגד רצועת עזה ביבשה, בים ובאוויר, תוך שימת דגש על אי ביצוע פלישות קרקעיות לרצועת עזה או תקיפה של אזרחים.

ב. כל הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה יפסיקו את כל פעולות התוקפנות ברצועת עזה כלפי ישראל באוויר, בים וביבשה, וגם מתחת לפני הקרקע, תוך שימת דגש על הפסקת שיגור הרקטות מסוגיהן השונים והמתקפות על הגבול או תקיפת האזרחים.

ג. פתיחת המעברים בהקלת מעברם של אנשים וסחורות באמצעות מעברי הגבול לאור היציבות הביטחונית בשטח.

ד. אשר לסוגיות הנוספות לרבות נושא הביטחון אלה יידונו בין הצדדים.

מנגנון ביצוע היוזמה:

א. נקבעה השעה 6 בבוקר על פי שעון גריניץ' ליום ה-15 ביולי, כשעת כניסתן לתוקף של הבנות הרגיעה בין הצדדים, כך שהפסקת האש תיכנס לתוקף בתוך 12 שעות מרגע הכרזת היוזמה המצרית בקבלת שני הצדדים את היוזמה ללא תנאים מוקדמים.

ב. משלחות רמות דרג של ממשלת ישראל והפלגים הפלסטינים תגענה למצרים בתוך 48 שעות מאז תחילת ביצוע היוזמה לצורך השלמת השיחות, לייצוב הפסקת האש ולהמשך הצעדים לבניית האמון בין שני הצדדים. השיחות יתקיימו עם כל אחד מהצדדים בנפרד (בהתאם להבנות ייצוב הרגיעה בקהיר משנת 2012).

ג. שני הצדדים מחויבים לא לבצע אף מעשה שעשוי להשפיע לרעה על ביצוע ההבנות. מצרים תקבל ערבויות משני הצדדים למחויבות כלפי מה שיוסכם עליו, היא תעקוב אחר הביצוע ותזמן להתייעצות כל אחד מהצדדים במידה ויתבצעו פעולות שיערערו את יציבות ההסכם".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה