יום ראשון, 10 באוגוסט 2014

סגן איתן שנכנס למנהרה אחרי הדר גולדין: אמרתי שברגע שמזהים - לירות



בראיון לחדשות ערוץ 2 אמר הקצין שנכנס למנהרה אחרי שעלה החשד לחטיפת חייל: "ידעתי שגם אם נהרוג את הדר, עם כל הכאב - זה עדיף"

"אני יורד למטה, חשוך שם לגמרי, שקט של מוות. אני רואה את המנהרה ואני מבין שאני צריך איתי עוד אנשים, כי אני לא אלך לבד. אם אלך לבד - יחטפו אותי. חזרתי אחורה וצעקתי שיבואו איתי" – כך אמר סגן איתן, סגן מפקד הפלוגה שנכנס למנהרה לאחר החשש לחטיפת סגן הדר גולדין, בראיון לחדשות ערוץ 2 ששודר הערב (שבת).

הוא סיפר כי התקדם ביחד עם אחד ממפקדי הצוות שלו וחייל נוסף "כדי להביא את הדר" והיה מודע לסכנה. "בשביל זה התגייסתי, בשביל זה אני קצין. אני מתדרך את הבחור שלידי. אנחנו מתקדמים ואני נותן לו הנחייה שהוא יכול לירות בלי לקבל ממני אישור".

כשנשאל על האפשרות שהירי יפגע בהדר, ענה סגן איתן כי "זה יכול להיות, אבל אנחנו לא מתלבטים. אני לא נתתי שום פקודה לירי, אמרתי לו אתה מזהה אתה יורה. גם אם זה להרוג את הדר, אפילו אם זה לפצוע את הדר – זה מה שעושים. עם כל הכאב, זה עדיף".

האירוע אליו מתייחס סגן איתן התרחש ביום שישי, הראשון באוגוסט, הפסקת האש אמורה היתה להיכנס לתוקף בשעה 08:00. ישראל פירשה את ההבנות שהושגו כהיתר להמשיך ולפעול נגד המנהרות בתוך השטח שעליו השתלטה, עד להשגת הפסקת אש נרחבת יותר שבמסגרתה תפנה את השטח. לילה קודם לכן התברר שנותרה עדיין מנהרה התקפית שלא טופלה בפאתי צפון־מזרח רפיח.

תחקיר "הארץ" העלה כי כוח של סיירת גבעתי, בפיקודו של מפקד פלוגת הסיירת רב-סרן בניה שראל, קיבל אישור להתקדם למרחק של כמה מאות מטרים כדי לנסות ולאתר את פיר המנהרה.

החיילים פתחו בסריקות. לאחר השעה 08:00 הבחין רב-סרן שראל בתנועה חשודה באחד המבנים באזור. שראל חשד כנראה שמדובר באיש חמאס העורך תצפית על הכוחות. הוא ניגש לבדוק את המקום בראש חוליה קטנה - הוא, מפקד הצוות סגן הדר גולדין והקשר האישי של המ"פ סמל־ראשון ליאל גדעוני. יתר הכוח, בפיקודו של סגן מפקד הפלוגה סגן איתן, נותר במרחק כמה עשרות מטרים משם, מאחורי בניין בפינת רחוב. חוליית החוד נפגעה מירי של אנשי חמאס שארבו לה ושראל, גולדין וגדעוני נהרגו במקום. בקרב נהרג גם אחד החמושים הפלסטינים, שהיה לבוש מדים (לפי אחת הגרסאות, מדי צה"ל).

הדר גולדין. צילום: ללא קרדיט

בשל הירי, עבר זמן עד שהחיילים והמפקדים מאחור הגיעו לזירת התקרית ומצאו בה שלושה הרוגים, וחלפו דקות נוספות בטרם התברר כי אחד מהם הוא איש חמאס וכי יתר אנשי החוליה גררו עמם את סגן גולדין. באותה עת לא היה ברור אם גולדין נחטף כשהוא פצוע או הרוג. החיילים במקום זיהו גם את פיר המנהרה, שדרכה נחטף גולדין.

בריאיון ל"ידיעות אחרונות", שפורסם בסוף השבוע, סיפר סגן איתן כי החליט לרדת לפיר המנהרה כדי לאתר את חברו גולדין, אך תחילה לא קיבל אישור ממפקדיו. מי שאישר את הכניסה היה מפקד חטיבת גבעתי, אלוף־משנה עופר וינטר, שאמר לאיתן לזרוק רימון יד לפני שהוא נכנס לפיר. לדברי איתן, החלטתו - בניגוד לנהלים המבצעיים שגובשו בצה"ל על רקע החשש ממלכודות במנהרות - לא היתה תוצאה של פזיזות. "קיבלתי החלטה מושכלת. ידעתי שמנהרה זה דבר שלא נכנסים אליו, ידעתי מה הסיכון והבנתי אותו - אבל החלטתי לפעול".

סגן גולדין לא אותר, אך איתן מצא במנהרה פריט צבאי שלו שסייע מאוחר יותר להכריז על הנעדר כחלל, משום שניתן היה ללמוד ממנו על חומרת פציעתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה