יום שני, 25 באוגוסט 2014

ההקלטות מאלעד נחשפות: "אנחנו בנות העילית והאיכות"

הקלטות שהגיעו לידי "כל הזמן" חושפות את הלך הרוח בסמינר באלעד, שהוכרח על ידי משרד החינוך לבצע רישום חוזר. במהלך המבחן שאלה תלמידה: "חייבים לדעת הכל?.המורה: "לא חייבים לדעת שום דבר…"
יעקב אמסלם


מוסדות חינוך באלעד. צילום: ארכיון

הסאגה נמשכת: לאחר הוראת משרד החינוך, והחלטת הסמינר לקבל את הבנות הספרדיות, וטענתו של יואב ללום כי הבעיה לא נפתרה וכי בכוונת הסמינר להמשיך באפלייה. נחשפים פרטים נוספים על הליך הרישום של סמינר זלזניק באלעד.

לפני מספר חודשים התקיים כנס פתיחה ומבחן לקבוצת הבנות האשכנזיות, אשר כונו לצרכי רישום, מסלול המיועד לבנות הרמ"א. בסמינר "זלזניק" באלעד. הכנס התקיים בבית כנסת ברחוב אבן גבירול בעיר. בתחילת הכנס הרצתה הגב' טובי ברון צייטלין מבני ברק ולאחר מכן התקיים מבחן.

קבוצת הבנות שהשתתפה בכנס, הייתה הקבוצה שנפסלה על ידי משרד החינוך בשל אפליית בנות ספרדיות ובעקבות כך התבצע רישום מחודש לסמינר, ההקלטות הנחשפות כאן לראשונה, מלמדות על הלך הרוח בהנהגת הסמינר.

ההקלטות שהגיעו לידי "כל הזמן" הושמעו לגורמים במשרד החינוך, שהחליטו על פי כך למנות מפקחים שיפקחו על תהליך הרישום.

האזינו לחלק מההקלטה
את הכנס פתחה המרצה בשבחים על הקבוצה הנבחרת כדבריה, שפותחת את הסמינר האיכותי בעיר: "התלבטתי הרבה מאד עם פרומן היקרה, שהתייעצה עם המנהלת איזה תכנית אנחנו נעשה היום. אני רוצה להגיד לכם שחשבתי בדרך, שהיה לי כזאת עוגמת נפש מהעיכוב והכל… שיש איזה קבוצה נורא איכותית ואתן אלו שפותחות את המסגרת האיכותית של אלעד… ואני מאד מעריצה את זה.."

"לפני כמה שנים כשאת נולדת, הקב"ה כתב לנשמה שלך שאת תהיי זאת שפותחת את הסמינר היום… אתן יודעות טוב מאד שאתן פותחות כאן קבוצה מאד איכותית, ואותי זה מאד מרגש… זאת שליחות, אם הבת שלי תזכה לגור באלעד, אז יש סמינר איכותי. וזה אתן פתחתן.. ובזכותכן…"

"כל אחת שיושבת בכנס הקדוש הזה… אנחנו העילית, אנחנו בנות האיכות, אנחנו הסולת של האזור הזה, עלינו אמר רבי אהרן לייב שטיינמן, תפתחו פה משהו שראוי לבנות האלו…"

"בנות זה לא כל כך פשוט… תדעי, כשאת הולכת מחר לרבי עקיבא או לא יודעת לגאולה ואת קונה חצאית. תזכרי שיש עליך זכוכית מגדלת מלמעלה ולמטה, את מייצגת את הקבוצה הפותחת של המקום הכי איכותי בעיר הזאת…."

המרצה פונה למורה ואומרת: "דוגרי, אני מקוה שלא תרביצי לי כי אין לי מושג אם אני…. אולי אסור לי להגיד את זה…"

המרצה: "בינינו, יותר מזה, אני בשנה האחרונה נמצאת כאן בכל התיכונים ואני באמת חברה של כולם…."


המורה: "המנהלת אחרי שראיינה כאן את הבנות, אמרה, יש פה להורים טעם טוב…"

"אתן לא יודעות איזו מתנה זו לפתוח מקום שהוא קטן, שהוא חם, וכולם משפחה… אני אלופה בזה… אני מסתובבת בסמינרים בכל העולם, ואני רואה, כל מקום שהוא קטן, יש בו בנות איכותיות, בנות עם שאיפות.."

"יש לי שכנה, אני שואלת אותה: איך בסמינר? היא עונה לי בסדר! אני שואלת: מה זה בסדר? היא אומרת לי: יעבור! פה, אף אחת לא תגיד בסדר.. פה, אף אחת לא תגיד יעבור.."

"אני מברכת אתכן, שהקב"ה יכוון אתכן לשאוף אל הדברים הכי טובים… וכל הדורות שאחרי השנתון הזה שמולי, יסתכלו עליכן ויאמרו, כאן התחיל האור של הדור של נשות בני תורה האיכותיים בעיר אלעד.. תודה למחזור ההוא.. יאמרו את זה עליכם.. בהצלחה רבה".

עם סיום ההרצאה, החל המבחן שנמשך מספר שעות, ואף בו נחשפו ליקויים.

תלמידה: חייבים לדעת הכל?.

המורה: "לא חייבים לדעת שום דבר… אם יש שאלה ולא למדת אותה תוכלי להיזכר איך את עושה בבית".

לאחר כל זאת, ולאור העובדה שבנוסף לכך, הייתה אפליה קשה בתהליך הקבלה, החליט משרד החינוך לבטל את הרישום ולערוך רישום חדש תחת פיקוח. בהחלטתו נכתב: "נגלה אפס סובלנות כלפי אפלייה. בכל מקום בו היא תתקיים, אנחנו נהיה שם להיאבק בה, תוך קיום דיאלוג עם נציגי הקהילות המקומיות".

תגובה 1:

  1. כיהודי שהופלא לרעה מצד אנשים רעים, עדיין לא הבנתי מה הבעיה בהרצאה הזו?!
    היא דיברה יפה מאוד בלי לפגוע בשם אוכלוסיה או מגזר

    השבמחק