יום רביעי, 8 באוקטובר 2014

קרב רב: התרגיל החרדי שהפתיע את הרב עמאר

18 רבנים מתמודדים לרבנות ירושלים, אך רק בודדים מהם הצליחו לייצר עניין ודרמה • ישי כהן משרטט את משמעות המועמדות של הרב שמואל אליהו וסיבת ההתמודדות של הרב יעקב שפירא • וגם: משמעות מכתבו של הרב דוד יוסף ועמדת מועצת חכמי התורה • המרוויחים, התומכים ואלו שחוששים • טור מיוחד (חרדים)

ישי כהן

הרב שמואל אליהו והרב שלמה עמאר (צילומים: יונתן סינדל - פלאש 90, שלומי כהן - כיכר השבת)

הקרב על רבנות ירושלים: יום דרמטי במיוחד, עתיר מועמדים ועמוס בהפתעות, עבר אמש (שלישי) על כל המעורבים בבחירות לרבנות ירושלים, שאמורים להתקיים מיד לאחר חג הסוכות. 18 רבנים, לא פחות, הגישו את מועמדותם לתפקיד הנחשק, מתוכם ייבחרו רק שניים, אחד אשכנזי ואחד ספרדי.

אמש, סמוך לשעה 23:30, הגיע שליחו של הגאון הרב שמואל אליהו, רבה של העיר צפת, אל משרד הדתות והגיש את המועמדות לתפקיד, וברגע אחד חולל מהפכה של ממש בחיזוי תוצאות הבחירות.

הראשונים להתחלחל מהגשת המועמדות היו החבר'ה מגבעת המבתר מירושלים, אנשיו של הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר, שעד לשעה זו היה נראה כמי שלוקח את הבחירות באופן ודאי.

הגשת המועמדות של הרב אליהו הכתה בהם, לראשונה הם הבינו כי נעשה להם פה תרגיל שיצר אפשרות משמעותית שהרב עמאר יפסיד את הבחירות בירושלים. הביזיון במצב כזה יהיה לא פשוט בכלל.

הצוות האסטרטגי שמלווה את הרב עמאר הבין כי מועמדותו של הרב אליהו לא באה יש מאין אלא מדובר בתרגיל שנתפר זה מספר ימים. הצגת המועמדות הגיעה לאחר הבטחות ברורות ומפורשות שקיבל הרב אליהו מאנשים ב'בית היהודי', ב'יהדות התורה' זאת לצד הבטחה שקטה מגורמים לא רשמיים בש"ס ורמזים חיוביים מכיוונו של ראש העיר ניר ברקת שלא יוותר על הכרת טובה למשפחת אליהו.

הלחץ הרב בקרב אנשיו של הרב עמאר ניכר היטב אמש, כאשר הללו צווחו על "צביעות" וניסו לטעון כי הרב אליהו הוא המועמד הרשמי של ש"ס, למרות שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל היה נגדו, זאת כאשר ברור לכל כי ש"ס לא מריצה את הרב אליהו והוא גם לא יזכה לתמיכה רשמית של הסיעה או של מועצת חכמי התורה, כך שהניסיון של אנשי הרב עמאר נכשל.

לאחר סגירת הרשימות התברר כי הרב שמואל אליהו הוא המועמד היחיד שמסכן משמעותית את בחירתו של הרב שלמה עמאר לתפקיד הרב הספרדי, לאור העובדה שגם ללא נציגי ש"ס הבודדים בגוף הבוחר, יש שם, בגוף, לא מעט כאלה שהם תלמידיו של אביו הראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל.

ניצחון של הרב שמואל אליהו בבחירות יעשה רק טוב גם ליו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט, שיוכל לנפנף בניצחונו, לצד ניצחון רב אשכנזי ציוני דתי, כפיצוי להשפלה והכישלון שחווה בבחירות לרבנות הראשית.

מנגד, ניצחון של הרב שמואל אליהו יעשה טוב גם לציבור החרדי, שיוכיח את כוחו מחד ואת העובדה שהוא הועדף על-פני בחירת הרב שלמה עמאר, שאת שמו ב'יהדות התורה' מסרבים לשמוע, בין השאר לאור פרשיית הגיור בה היה מעורב עד צוואר שכמעט והביאה לפילוג נוראי בציבור החרדי.

לא יזכה לתמיכת החרדים. הרב אריה שטרן (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת)

נכון לעכשיו, הרב שמואל אליהו מחזיק ב-19 קולות ודאיים בגוף הבוחר, 17 נציגים חרדים שיתמכו בו לאחר שאין מועמד חרדי אחר מתאים ושני נציגים הנחשבים כנציגים שלו. כעת הוא זקוק לכחמישה קולות נוספים שיכתירו אותו לרבה הספרדי של ירושלים. לשם כך יש לפניו שבועיים ימים של עבודה אינטנסיבית.

לאור זאת, אנשיו של הרב עמאר שנכנסו אל הבחירות רק לאחר שהיו ודאיים בניצחונם, חוששים יותר מכל להפסיד את הבחירות הללו ולחטוף את הביזיון הנוראי הזה, כעת, לאחר השינויים הדרמטיים מאמש, גוברת הערכה כי במידה ולאחר החג יתברר כי סיכויי הרב עמאר לנצח אינם ודאיים, הרי שהוא עשוי לפרוש מהמירוץ, למנוע השפלה אפשרית.


עם זאת חשוב להדגיש כי בשלב זה מקורבי הרב עמאר טוענים בתוקף כי הניצחון עדיין בידיים שלהם אך מודים כי "התמונה השתנתה", כלשונם.

לא ברור מדוע הרב שלמה עמאר מיהר להגיש מועמדות יממה וחצי לפני מועד סגירת הרשימה, ואנשיו לא המתינו עד הרגע האחרון בכדי למנוע את המצב הבעייתי בו הם נמצאים עם מועמדותו של הרב אליהו, זאת למרות שסיכויי הרב עמאר לנצח עדיין לא מעטים.

יש לזכור כי במידה והרב עמאר יפרוש מהמירוץ בעקבות התרגיל שנעשה לו עם התמודדותו של הרב אליהו, הרי שהמחלוקת שלו עם הציבור הספרדי והנהגת ש"ס תתרחב והנקמה בהקמת מפלגה מתחרה תהפוך לאפשרית.

מנגד, אולי הרב עמאר יבין כי האפשרות שלו לנצח את הבחירות טמונה בהגעה לשלום עם ההנהגה הרוחנית של הציבור הספרדי ותנועת ש"ס, כך שלמרות שהודיע מראש כי נושא הבחירות בירושלים לא כלול במשא ומתן לשלום, הרי שהוא יבוא בגישה חיובית ופייסנית יותר ואולי הדבר יסייע בהשכנת השלום.
מי שחרדי - לא מתמודד

להתמודדותו של הרב שמואל אליהו קדמה הודעה חריפה מאוד של הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה, שהסתמן בשנים האחרונות כאחד המובילים לתפקיד רבה הספרדי של ירושלים, אך בסופו של דבר שילם את המחיר של התהפוכות שחלו בשנה וחצי האחרונות הן במישור הפוליטי והן במישור הספרדי-חרדי.

"אני לא מתמודד לתפקיד רבה של ירושלים", הודיע הגר"ד יוסף, אך עשה זאת בדרכו שלו, במכתב תקיף וחריף נגד 'הבית היהודי' והגוף הבוחר שבושל כך שרק מועמדים ספציפיים יצליחו להיבחר, תוך שהוא משגר מסרים ברורים אל יתר המועמדים, בראשם הרב עמאר, לאמור, מי שרואה עצמו יהודי חרדי וכבוד שמיים חשוב לו - אינו יכול להתמודד.


דבריו החריפים של הגר"ד יוסף למעשה הביאו לידי ביטוי את עמדתה של מועצת חכמי התורה של תנועת ש"ס, הסבורה כי מדובר בחילול השם ובביזיון כבוד התורה, שיהודי חרדי יתמודד לתפקיד עם גוף בוחר שכזה. הדברים פורסמו מיד לאחר צאתו של הרב דוד יוסף ממעונו של נשיא המועצת הגר"ש כהן.

לפי ההערכות, העמדה הברורה והנחרצת תאלץ את הגאון רבי מרדכי טולדנו להסיר את מועמדותו לתפקיד, כאשר על פניו הוא צפוי לקבל מסר ברור שכזה מלשכת נשיא המועצת.

המסר של הציבור החרדי החל מאמש הוא חד-משמעי: חרדי לא מתמודד, מי שייבחר אינו חרדי מאחר והגוף הבוחר מורכב ברובו מכאלו שאינם מעוניינים לראות רב חרדי בתפקיד.

רגעים לפני סגירת רשימת המועמדים במשרד לשרותי דת, הגיע ההודעה הכמעט קבועה בכל מערכת בחירות - הגאון רבי יהודה דרעי, רבה של באר שבע ואח של יו"ר ש"ס אריה דרעי, הגיש מועמדות.

"לבנט לא יהיה ניצחון טוב מזה" (צילום: פלאש 90)

לא ברור מדוע הגר"י דרעי הגיש מועמדות למרות שכבר ידע את דעתם של מועצת חכמי התורה והובהר לו בצורה חד משמעית כי לא יקבל את תמיכת ש"ס. מתברר כי הרב דרעי עשה זאת על דעתו בלבד ואף הודיע שהוא מגיש רק כדי להיות בטוח במידה והתמודדותו תתאפשר. הרב דרעי אף מצהיר כי במידה והרבנים יורו לו לפרוש, הוא יעשה זאת מיד.

למרות זאת, אחיו, לא מצליח להבין את הצעד ומדוע אחיו עושה לו זאת. אפשר לומר כי המועמדות השפיעה לרעה על היחסים בין האחים.


למרות רשימת המועמדים הארוכה, אף אחד מהם, אולי לראשונה במערכת בחירות לרבנות, אינו מועמדה של תנועת ש"ס. דרעי לא הגיש אף מועמד לאחר שהבין כי במצב הנוכחי עם הגוף הבוחר שהורכב, אין לו כל סיכוי, בשום דרך, לנצח את הבחירות עם מועמד שלו.

במאמר המוסגר יש להזכיר את מועמדותו של הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת 'עם שלם' וחבר-כנסת לשעבר בתנועת ש"ס - עד להדחתו בידי מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ומועצת חכמי התורה, שפועל בנחרצות כדי לגייס תמיכה. סיכוייו, כך נראה, פחתו אמש משמעותית עם מועמדותו של הרב שמואל אליהו.
מועמדים על תנאי

בצל הדרמה סביב רבה הספרדי העתידי של ירושלים, המצב בגזרה האשכנזית לא מתנהל על מי מנוחות. ה"כושר" של הרב אריה שטרן, שנתפס כמועמד המוביל לתפקיד, טרם סודר. ההערכות הן כי מועצת הרבנות הראשית תאריך לו את ה"כושר" והתמודדותו תתאפשר, אך למרות זאת יש מי שנערך שברגע האחרון הרב שטרן לא יצליח להתמודד.

כזה הוא הגאון רבי יעקב שפירא, ראש ישיבת "מרכז הרב", שהגיש אמש את מועמדותו, למקרה שהרב שטרן ייפסל, בתקווה כי אז יהיה מועמד מוסכם הן על הציונות הדתית והן על הציבור החרדי.

הבהירו לו כי לא יקבל את תמיכת ש"ס, האחים הרב יהודה ואריה דרעי (פלאש 90 ומאיר אלפסי)

במידה והרב שטרן לא ייפסל וימשיך בהתמודדות, הרב שפירא ככל הנראה צפוי להסיר את מועמדותו.


מנגד, למרות מועמדות הרב שפירא, בשלב זה המפלגות החרדיות תומכות בגאון רבי משה חיים לאו, בנו של הגאון רבי ישראל מאיר לאו - רבה של תל אביב יפו ואחיו של הגאון רבי דוד לאו - הרב הראשי לישראל.

ש"ס ויהדות התורה צפויים לתמוך בו ואולי אף לפעול עבור, אך נכון לעכשיו הם יודעים כי הסיכויים שלו להיבחר לא גבוהים במיוחד, לאור התמיכה המסיבית לה זוכה הרב שטרן הן מראש העיר ניר ברקת והן מיו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט, להם כוח והשפעה בגוף הבוחר.

כך או כך, מערכת הבחירות לרבנות ירושלים, הפכה לסוערת ומותחת במיוחד, במה שנראה כקרב צמוד מאוד, על כל קול, על כל תפקיד.

מערכת בחירות משמעותית לרבנות משמעותית, ללא מעורבותו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, והמועמדים הבולטים הם הרב שלמה משה עמאר, הרב שמואל אליהו והרב חיים אמסלם. מי שירצה, זו העובדה המשמעותית שיש בה כדי ללמד יותר מכל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה