יום חמישי, 30 באוקטובר 2014

ערבי אסיר משוחרר ■ מחזיק באקדח ■ במסעדה עם רה"מ

האקדח והעבודה במסעדה: השאלות הפתוחות

האם אחרי ששוחרר מהכלא היה מועתז חיג'אזי תחת פיקוח ראוי? האם היה צורך למנוע ממנו לעבוד במרכז למורשת בגין, שאליו הגיע גם ראש הממשלה? והאם המשטרה התרשלה כשהתעלמה מהאיומים התכופים כלפי יהודה גליק? הבוקר נעצר חשוד בסיוע למחבל שחוסל, עכשיו החקירה מתחילה

נועם (דבול) דביר ועומרי אפרים פורסם: 30.10.14 , 14:45

המתנקש מועתז חיג'אזי אמנם חוסל, אבל עצם העובדה שירה בפעיל הימין יהודה גליק מטווח אפס ועבד במשך שנה במסעדה הממוקמת במרכז שאליו מגיעים בכירי המדינה - לאחר שריצה 12 שנות מאסר על עבירות ביטחוניות - מעלה לא מעט שאלות קשות. הנה רק חלק מהן.

אסיר משוחרר, מחזיק באקדח

המשטרה תצטרך בחקירתה לבדוק כיצד חיג'אזי, אסיר ביטחוני שהוחזק בבידוד ותקף סוהרים, השיג אקדח. בדיקות המז"פ כבר הראו כי האקדח שנמצא בביתו באבו טור, הבית שבו חיסלו אותו אנשי ימ"מ בתום חילופי אש, הוא האקדח שבו ירה ביהודה גליק בכניסה למרכז מורשת בגין, ופצע אותו קשה. לאחר הירי עצרה המשטרה חשוד בסיוע למחבל שחוסל.

איך התקבל לעבודה במסעדה במרכז למורשת בגין?

שאלה נוספת שעולה בעקבות ניסיון ההתנקשות בכנס למען הר הבית היא סוגיית עבודתו במסעדת "טרסה", השוכנת במרכז למורשת בגין שאירח יותר מפעם אחת את בכירי המדינה. לפני יותר מחודש ביקרו במקום ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ובכירים אחרים. עדיין לא ברור אם המחבל עבד גם באותו יום במסעדה.

בכנס שאחריו בוצע ניסיון ההתנקשות נכחו בין השאר סגן השר אלי בן דהן וחברי הכנסת משה פייגלין ומירי רגב, אבל חיג'אזי בחר לחכות ליעד שלו.


"אנחנו מזועזעים מניסיון ההתנקשות. ביקרתי הבוקר אצל יהודה גליק וחיזקתי את משפחתו", אמר סמנכ"ל המרכז למורשת בגין, משה פוקסמן. "הפיגוע נעשה על ידי עובד במסעדה שהיא זכיין חיצוני במרכז. אנחנו משתפים פעולה עם כוחות הביטחון והעברנו להם הרבה חומרים".

האם האקדח היה עליו בזמן המשמרת?

מנהל המשמרת במסעדת "טרסה" במרכז מורשת בגין סיפר ששחרר את חיג'אזי מהעבודה ב-21:40, כחצי שעה לפני הירי. מהחקירה עלה שבמקום לשוב לביתו הוא חיכה ליציאתו של גליק - ואז ירה בו ארבעה כדורים. עדיין לא ברור היכן החזיק את האקדח בכל אותן שעות. במרכז למורשת בגין טענו בתגובה: "אנחנו בודקים את העובדים שנכנסים. יש פה שומרים ואבטחה כמו בכל מוסד ציבורי אחר".

בעלי המסעדה טל רוזנצוייג: "אנחנו המומים כמו כולם. עובדים פה יהודים לצד ערבים והמציאות ידועה. פעלנו על פי הנהלים".


ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" האשים היום את משרד המשפטים ומשטרת ישראל על כך שאינם מספקים מידע יזום למעסיקים על מחבלים משוחררים, בנימוק שהדבר פוגע בצנעת הפרט.


האם הייתה התרעה לפני ניסיון ההתנקשות?

עד כה למשטרה ולשב"כ לא ידוע על התרעה ממוקדת לפני האירוע. ההערכה היא כי ניסיון ההתנקשות שביצע חיג'אזי נעשה במתווה של מפגע בודד ולא כחלק מהתארגנות של אחד מארגוני הטרור. עם זאת, כוחות הביטחון מחפשים גורמים שייתכן שסייעו לו לבצע את זממו.

האם המשטרה התעלמה מאיומים על גליק?

אביו של יהודה גליק, פרופ' שמעון גליק, אמר בבית החולים שבנו אוים. "לא היה צריך להתלונן כי זה כתוב, הפלסטינים אמרו את זה, היה בתקשורת שלהם, היו קריקטורות עליו, איימו בפירוש על חייו",

אמר. "אני אף פעם לא שאלתי אותו אם הוא התלונן אבל היום התברר לי שהוא התלונן לפחות חמש פעמים במשטרה ולא עשו שום דבר. לצערנו הרב במקום להגן עליו המשטרה התעללה בו".

אחיו, ד"ר יצחק גליק, הוסיף: "לא היו איומים אישיים, אבל נון סטופ מופעלת נגדו אלימות מאוד קשה בעלייתו בהר הבית. הוא חש שמשטרת ישראל לא הרחיקה ולא הגנה עליו אישית. הוא כל הזמן חש שמשטרת ישראל לא עושה מספיק ואפילו ההיפך. היה לו בהחלט טענות נגד המשטרה, הוא ניסה להיות זהיר ופוליטיקלי קורקט כדי לא לפגוע באנשי משטרה".


במחוז ירושלים אומרים שלא אותרה כל תלונה של יהודה גליק המתייחסת לאיומים כלפיו. ברמה הארצית הדברים עדיין נבדקים.
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה