יום שני, 23 ביוני 2014

האסירים גילו בכלא: אנו נשואים לאותה אישה

אישה המגדירה עצמה חרדית, נישאה בנישואים "פיראטיים" לגבר שממנו התגרשה. לאחר שנכלא, נישאה שוב לגבר אחר, אסיר אף הוא. העבריינים התיידדו, וגילו לתדהמתם כי הם נשואים לאותה הגברת. בית הדין הרבני ניהל מצוד אחר האישה, שהתגלתה כסרבנית גט. ומה יעלה בגורל הבן המשותף?

קובי נחשוני

בבית הדין הרבני האזורי בירושלים חשבו שראו כבר הכל - אבל את הסיפור הבא מגדירים שם כ"הזוי ביותר". שני גברים המרצים עונשי מאסר באותו בית כלא, התיידדו ביניהם וגילו לתדהמתם כי הם נשואים לאותה האישה. הדיינים פתחו במרדף אחרי עבריינית החוק וההלכה, שבתחילה הכחישה את דבר הביגמיה - אך בשבוע שעבר, לאחר כמה חודשי התחמקות, התרצתה להתגרש מבן-הזוג הראשון.

האישה המגדירה את עצמה חרדית, התחתנה והתגרשה פעמיים: בשנים 2003-1994, באמצעות הרבנות ובתי הדין, והוכרה כפנויה גם ברישומי משרד הפנים. אלא שלאחר זמן-מה שבה לחיות לצד הבעל השני, והחליטה להינשא לו שוב על פי ההלכה - אך הפעם בטקס פרטי ולא חוקי, שאינו מדווח לרשויות. בינתיים הספיק בן הזוג החדש-ישן להסתבך בפלילים בעקבות פגיעה באשתו – וריצה עונש מאסר.

בבית הכלא פגש הגבר אסיר נוסף, והשניים הפכו חברים – עד שבאחת השיחות ביניהם נדהמו לגלות כי שניהם "חולקים" בת-זוג אחת. התברר כי לאחר מאסר בעלה, התפתח קשר בין האישה הבודדה לבין הגבר השני. הם עברו למגורים משותפים והתחתנו – גם הם בנישואים "פיראטיים" (ללא רישום ברבנות). לרב עורך החופה הציגו את אחד משני הגטין הרשמיים שקיבלה בחייה, כהוכחה לכך שהיא כבר אינה "אשת איש".

כשהבעל הראשון (מבין השניים) הבין כי האישה התחתנה עם גבר אחר, הוא פנה לבית הדין הרבני האזורי בירושלים בבקשה להשתחרר מנישואיו. בצעד זה חשף האיש את דבר הנישואים החוזרים שלו ושלה - ואת נישואיה עם חברו מהכלא, שעד עתה לא דווחו.

האישה נעלמה

משמעות "הפללה" זו, מעבר להיבט החוקי, היא ששני הגברים צריכים לפרוש מהאישה לאלתר ולצמיתות, שהרי על פי
נייעס:

ההלכה, "אשת איש" שקיימה יחסים עם אדם נוסף – אסורה לעולם עליו ועל בעלה. השלכה נוספת, גורלית יותר, היא על מעמד בנם הבכור של האישה והגבר השני, שנולד להם ב-2013, מחשש כי הוא ממזר ולא יוכל להינשא כל חייו.

בית הדין הרבני זימן את האישה לדיון בבקשה, כדי לשמוע את גירסתה, אך זו סירבה להתייצב. בשיחת טלפון הסבירה כי היא גרושה מהבעל הקודם, ולכן אינה מעוניינת להתעסק עוד בנושא. גם צו הבאה שניתן על ידי הדיינים לא הועיל, מאחר שהיא החליפה בעבר פעמים רבות את שם משפחתה, כתובת מגוריה ומספר הטלפון שלה, והמשטרה לא הצליחה לאתרה.

בדיון שהתקיים בעניינה הופיעה הבעל האחרון, אמר כי הוא מעוניין להמשיך לחיות עמה, וצידד בגרסתה. לדבריו, נישואיה החוזרים לחברו מהכלא נעשו בלא כתובה ולכן אינם תקפים, והאשים אותו כי בטענות כאילו התחתן איתה שוב משום שהוא רק מבקש לערער על מעמדם האישי שלה, של בן-זוגה ושל בנם – המשך להצקות ולרדיפות שנהג בה ובילדיה כל השנים.

הוגדרה כסרבנית גט

נוכח סירוב האישה להתייצב לדיון, ובמידת הצורך גם להסכים לקבל לידיה גט - הועבר הטיפול בנושא לידי אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים, הפועל בדרך כלל למציאת גברים סרבני גט שברחו מנשותיהם ונעלמו. בגלל מומחיותו באיתור נעדרים ובעבודה עם חוקרים פרטיים, החל האגף בצעד נדיר לחפש הפעם אחר האישה על מנת להביא למעצרה.

לפני כשבועיים, לאחר ארבעה חודשים של דיונים בתיק, התקבל מידע "מודיעיני" ולפיו האישה המבוקשת עובדת כקופאית באחד המרכולים

באזור הדרום – והיא נתפסה. לילה אחד בתא המעצר הספיק לה, ולמחרת התרצתה להתייצב בבית הדין בירושלים ולהתגרש.

כדי שלפרשה לא תהיה השפעה גורלית על עתיד המשפחה, נמנעו הדיינים ממיצוי החקירה בשאלה האם האישה אכן הייתה "אשת איש" כאשר נישאה לבן-זוגה הנוכחי והרתה ממנו – והשאירו זאת בספק. מחד גיסא, הזהירו את הגבר כי ייתכן שההלכה אוסרת עליו להמשיך לחיות לצדו, ומאידך גיסא לא קבעו כי בנם ממזר.

"זה הסיפור הכי הזוי שנתקלתי בו", אמר מנהל אגף העגונות בבתי הדין הרבניים, הרב אליהו מימון. "מקרה זה ומקרים נוספים שאנו נתקלים בהם, לצערי, לא מעט - ממחיש את הסכנה הגלומה בנישואים פרטיים שאינם נרשמים כחוק בשום מקום, ולא פעם גורמים לכישלונות הלכתיים חמורים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה