יום ראשון, 15 ביוני 2014

עדכון בפרשת החטופים

בתדרוך שהעביר בצהריים, הסביר קצין בכיר בצה"ל כי על פי הערכות המצב שקוימו, שלושת החטופים עדיין מוחזקים בשטחי הגדה המערבית: "אנחנו מכירים היטב את תשתית חמאס בחברון, היא מורכבת מאנשים שנכנסו לכלא הישראלי ויצאו ממנו". הוא הוסיף כי התיאום עם הרשות הפלסטינית מתבצע "בכל מיני רמות, אבל רוב הפעילות היא כחול לבן"

קצין בכיר בצה"ל, שתדרך כתבים צבאיים היום (ראשון) בצהריים על המאמצים לאיתור שלושת הנערים החטופים, מעריך כי הנעדרים עדיין מוחזקים בשטחי הגדה, וכי הם עדיין בחיים. "אנחנו לא פועלים באפילה ולא בחלל ריק", אמר הקצין על הפעילות המאומצת בחברון, "צה"ל מכיר היטב את תשתית חמאס בחברון - מדובר באנשים שנכנסו לכלא הישראלי ויצאו ממנו".

בשיחה שנערכה בחטיבה המרחבית יהודה, אמר הקצין כי צה"ל פועל מבחינה ארגונית נגד חמאס, ומנסה "למנוע תנועה חופשית של החוטפים בשטח, בהתאם להערכות המצב המודיעיניות. אנחנו זוכים לסיוע מטכ"לי של יחידות מיוחדות".

חלק מהסיוע לצה"ל מגיע מהרשות הפלסטינית, הרואה את האירוע כ"פוגע באינטרסים שלה" לדבריו, אבל הקצין מבקש "לקחת את זה בפרופורציה". לדבריו, "במקום בו הסיוע הפלסטיני נדרש, הם מסייעים, והתיאום איתם מתבצע בכל מיני רמות, אבל עיקר המאמץ הוא כחול לבן".

מהלילה, סיפר הקצין, מוטל סגר על נפת חברון. "פועל מבית לחם שמגיע עם פועל מחברון למחסום תרקומיא - הפועל מחברון לא יעבור והפועל מבית לחם כן. יש פגיעה באוכלוסיה הפלסטינית, אבל זו לא פגיעה סתמית אלא רק מתוך צורך שאמור לשרת את המבצע ולפגוע בגורמי הטרור. אנחנו לא רוצים לפגוע בכלכלה הפלסטינית ובמרקם החיים". מעבר אלנבי לירדן נסגר ליציאת פלסטינים בגילאי 20 עד 50.

"חוטף תומר חזן היה ברמה נמוכה, הפעם חוטפים ברמה גבוהה"
על פי הקצין, ציבור המתנחלים בגדה מגלה גישה ממלכתית ואינו מפריע לכוחות הביטחון. סוגיית הטרמפים, לדבריו, הנה בעייתית: בעוד לחיילים יש פקודות ברורות שלא לעלות על טרמפים בעקבות התראות לחטיפות, וחייל העולה לניידת משטרה צבאית במבצע נגד טרמפים נלקח ישירות למשפט מול תת אלוף ונשלח לשלושה שבועות בכלא - אין לצה"ל אפשרות לשפוט אזרח המתנייד כך בשטחים. צה"ל, עם זאת, דיבר עם המתנחלים והפיץ סרטוני אזהרה אך הדבר.

הקצין הבכיר סיפר כי בחודשים האחרונים נערכו בגדה תרגילים שעסקו בתרחיש החטיפה, ותרגלו את שיתוף הפעולה בין ארגוני הביטחון השונים הן באזור חברון והן באזור אריאל תוך הפקת לקחים מהחטיפה והרצח של תומר חזן בספטמבר 2013. עם זאת, קיים הבדל בין המקרים - "אם חטיפתו של חזן נעשתה בידי חוטף ברמה נמוכה, החטיפה הפעם בוצעה על ידי חוליה ברמה גבוהה, שנהנתה מאהדה ומלגיטימציה לחטיפות. חמאס בגדה נמצא במצב קשה ומנגנוני הביטחון הפלסטינים אינם גוררים רגליים מול חמאס ועובדים עבור האינטרס שלהם".

בצה"ל הסבירו כי בכל שנה מתקבלות מאות שיחות הנוגעות לחטיפות כביכול, ורובן המכריע מתברר כהתראות שווא או כהסחות דעת. לכן, לפי קו זה, הועבר הפעם המידע באיחור לכוחות שבשטח - וכך לאלוף פיקוד המרכז ניצן אלון נודע על החטיפה רק ביום שישי בבוקר, כמעט חצי יממה אחרי שהתבצעה, וכך גם למפקד חטיבת עציון, אל"מ עמית ימין. ברגע שנודע לבכירי הפיקוד על המעשר, שונעו כוחות לחברון ונפתח חדר פיקוד ייעודי למבצע.

אור הלר. ערוץ 10.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה