יום רביעי, 3 בספטמבר 2014

השקרים מאחורי "בדיקות המחירים" לחגים

השקרים מאחורי בדיקות המחירים לקראת החגים: כך עובדות עליכם רשתות השיווק
בכל שנה לקראת החגים מתפרסמות בתקשורת השוואות מחירים של מוצרים ברשתות השיווק ■ ואולם, ברשתות מתכוננים היטב לרגע הזה - ונוקטים לא מעט מניפולציות שמטות את התוצאות

מאת: עדי דברת-מזריץ
בעוד כשבועיים יפורסמו בתקשורת בדיקות מחירים שיכתירו את רשת המזון הזולה או היקרה ביותר לרכישת סל המוצרים לראש השנה, וצרכנים רבים יחליטו היכן לערוך את הקניות לחג - בעלות מוערכת ממוצעת של 1,250 שקל - בהתאם לאותם ממצאים. ואולם מאחורי הכותרות הצרכניות פועל לעתים מארג משומן ומשופשף של מנהלי רשתות השיווק, שמוכנים לעשות הרבה מאוד כדי לצאת טוב בבדיקות המחירים - גם אם מדובר פעמים רבות בביצוע מהלכים שהם אמנם חוקיים, אך אינם הגונים במיוחד כלפי הצרכנים.

"כל הבדיקות האלה הן בולשיט. השיטה פשוטה - לוקחים 200–300 מוצרים מתוך יותר מ-10,000 המוצרים שבחנות ומורידים את המחיר שלהם הכי נמוך שאפשר - גם אם זה נמכר במחיר הפסד. מדובר בכל אותם מוצרים שאנו יודעים שבודקים אותנו לגביהם בשגרה, ולהם מוסיפים את המוצרים רלוונטיים לאותו חג - אם זה דבש בראש השנה, או גפילטע פיש בפסח. כלומר לוקחים את הסל הקבוע של קפה טסטר צ'ויס, שוקולד השחר, פסטה אסם וכדומה, ומוסיפים לזה גם מרק עוף, יין ענבים, שמנים, דבש וכדומה. אחרי שהבדיקה הסתיימה והתוצאות פורסמו, היינו מעלים את המחירים של כל המוצרים שלא הופיעו בסוף בבדיקה", חושף בכיר לשעבר ברשת שיווק גדולה.

לדבריו, הכל ידוע ומתוכנן. "ידענו כבר לזהות את הבודקים של עיתונים מסוימים, ושבגלל הצעקות שהיו בעבר על זה שבודקים אותנו תמיד רק באזור בתל אביב, שם גרים רוב העיתונאים, אז עכשיו בודקים אותנו בכמה מקומות מרכזיים במקום אחד - אנו יודעים שבודקים אותנו בקריות, בנתניה, בגוש דן, בפתח תקוה, בירושלים, באשדוד ובבאר שבע. המתחמים הנבדקים ברורים. לכן מורידים מחירים רק לאותם 300 מוצרים ורק בפורמטים המוזלים באזורים מרכזיים. לא תראו הוזלות בפורמטים השכונתיים. בנוסף, ברור שהבדיקה תיעשה רק במתחמים שבהם נמצאות כמה רשתות מתחרות ברדיוס קטן, כדי שהם יוכלו לבדוק כמה רשתות בבת אחת, כך שבמקומות שאנו נמצאים לבד אין סיבה להוריד מחירים", מסביר הבכיר.

בכיר ברשת שיווק בינונית מספר כי "עד פסח האחרון היינו לוקחים את הסלים שנבדקו בשלוש השנים האחרונות ומורידים את מחירי המוצרים האלה, בסניפים שבדרך כלל בדקו. אחרי הבדיקה, אם יכולתי להרשות לעצמי להעלות את מחיר המוצר הייתי מעלה אותו, אלא אם מתחרה בסניף ליד היה משאיר מחיר נמוך. השנה לראשונה החלטנו לוותר על המשחקים האלה ובנינו סל מוצרים שלא מוצאים בבדיקות כמעט כי המטרה היא לא לצאת הכי זולים בבדיקות".

לדברי בכיר באחת הרשתות, המוצרים שנמכרים במחירים נמוכים עבור הבדיקות, נמכרים במחירי הפסד. "להחזיק את המחירים נמוכים עשרה ימים עד שבועיים עשוי לעלות 15 מיליון שקל לרשת כמו שופרסל, וכ–10 מיליון שקלים בערך לרשת בגודל של מגה".

בכיר אחר בענף טוען כי "אם המשטרה היתה בוחנת את בדיקות המחירים, רבים ברשתות השיווק היו יושבים מאחורי סורג ובריח. מה שהרשתות עושות לאורך השנים, שהן מורידות מחירים ולאחר שלושה ימים מעלות אותם, זה לא פחות מרמיית הציבור. הבדיקות האלה הן פארסה ממדרגה ראשונה. לצערי אפילו רשתות הנסחרות בבורסה מרשות לעצמן את הדברים האלה".

"אפשר לעבוד בקלות על המועצה לצרכנות"

לפני כשנתיים נדמה היה שלרשתות יהיה קשה יותר להמשיך באותם בלופים, אז החלה המועצה לצרכנות לקיים מדי שבוע בדיקות מחירים של סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל), כשהחיסרון לרשתות היה שהסיירת בדקה מדי שבוע עשרות סניפים במיקומים שונים, בניגוד לבדיקות של התקשורת שבדקו את המחירים במספר מצומצם יותר של סניפים. ואולם מהר מאוד רשתות השיווק הצליחו להדביק ולעקוף גם את הבדיקות של סמ"ל. לא לקח להן הרבה זמן לגלות ששבוע אחר שבוע בודקת הסיירת את מחיריהם של אותם 41 מוצרים. הפתרון היה פשוט - להוריד מדי שבוע את המחירים של אותם 41 מוצרים ולייקר מוצרים אחרים.

"המועצה לצרכנות בודקת כל הזמן את אותם המוצרים. אפשר בקלות לעבוד עליה", אומר אייל רביד, מבעלי רשת ויקטורי. הוא טוען כי לא מן הנמנע שמסיבה זו, כשלפני כשבועיים פירסמה המועצה 'סל צללים', שהתבסס על מוצרים שלא נבדקו קודם לכן, נהפכה רשת YOU מקבוצת מגה מהרשת שמופיעה בקביעות כזו שמציעה את הסל הזול ביותר למקום השלישי בדירוג, ואת המקום הראשון תפסה רמי לוי שיווק השקמה (ההפרש בין המקום הראשון לשלישי היה של 15 שקל בלבד, ובסל הצללים שבדקה המועצה לצרכנות במאי דורגה YOU במקום השני).

גם לקראת ראש השנה הרשתות יוכלו לעקוף את בדיקת המועצה לצרכנות ללא בעיה, שכן נמסר ממנה ל–TheMarker כי הבדיקה צפויה לכלול את אותם 41 מוצרים קבועים, בתוספת של עשרה מוצרים ייחודיים לחג, כמו דבש, תפוחים ויין. מטעם המועצה לצרכנות מסרו כי "לכל רשת יש את המוצרים הזולים שלה, וברור שעם מתח הרווחים הנמוך של הרשתות אם הן מוזילות מוצר אחד הן מייקרות מוצר אחר, ואנחנו לא יכולים לבדוק את כל המוצרים בסניף. אנו נותנים אינדיקציה לגבי סל מוצרים ממוצע וזה כמובן לא מתאים לרוב האנשים. חשוב לציין שאנחנו לא מכריזים על הרשת הכי זולה או יקרה, אלא נותנים תמונת מצב שבועית מקרב הסניפים שאנחנו בודקים".

"מי שנפגע זה הצרכנים"

רביד מחכה ליום שבו הבדיקות ייעלמו. לדבריו, "הכל אחיזת עיניים. שבועיים לפני הבדיקה מתכוננים ומורידים את המחירים, ואחרי שהבדיקות מתפרסמים המחירים ממריאים בחזרה למעלה. מה שהכי גרוע זה הנזק שזה גורם לצרכנים. הרשתות לוקחות בחשבון שבאותם עשרה ימים עד שבועיים, כשהמחירים באמת נמוכים לקראת הבדיקות, הצרכנים ממילא כמעט שלא נמצאים בחנויות, כי הם מחכים לפרסום הבדיקות בסמיכות גדולה יותר לחג. אך כשהבדיקות מתפרסמות, יום אחרי זה חלק מהמחירים כבר עולים בחזרה. לדוגמה, ב–19 בספטמבר מתפרסמת הבדיקות שאומרים שפלוני הכי זול בישראל וכל העולם הולך אליו, אבל בינתיים פלוני כבר העלה את המחירים".

הוא טוען שלרוב הוא לא לוקח חלק בחגיגה. "אנחנו בדרך כלל לא מורידים מחירים לטובת בדיקות. אותי לא מעניינות הבדיקות כי אני חושב שזה בלוף להוריד מחיר של מוצר מ–15 ל–7 שקלים, ולמחרת לעלות ל–17 שקל, ובאותו פרק הזמן שהמוצר נמכר במחיר נמוך יותר להפסיד עליו כסף", מסביר רביד.

לדברי בכיר ברשת שיווק גדולה, "הבדיקות האלה לא באמת מועילות לצרכן. הן גורמות לכך שהרשתות נכנסות למלחמות מטורפות על מספר מוצרים קטן, ומעלות מחירים מיד לאחר מכן. הרי המוצרים האלה הם קצה הקרחון, כי בכל סל יש עוד הרבה מוצרים ובכל רשת יש עוד הרבה מאוד סניפים שלא נבדקים. ברור שגם אנחנו משתפים עם זה פעולה כי אין לנו ברירה, אבל הבדיקות בסופו של דבר מועילות לחלק קטן מאוד של הצרכנים בישראל ורובם לא נהנים מזה, והתמונה שנוצרת בתקשורת היא מעוותת. רשתות ארציות לא יכולות לאפשר לעצמן להוריד מחירים בכל הסניפים, אז כמובן שיש בלוף וחלק מהצרכנים נפגעים".

בענף המזון צופים כי התחרות בין רשתות המזון על התואר הרשת הזולה ביותר תהיה חריפה במיוחד בחג הקרוב, עקב מהלכים משמעותיים שבהם יצאו שתי רשתות שיווק הגדולות - שופרסל נמצאת במהלך שיווקי גדול שבו היא מנסה לשכנע את הצרכנים שהורידה את מחיריה בכל הפורמטים, ואילו YOU של מגה קמעונאות נמצאת זה החג הראשון עם פרישה גבוהה של 25 סניפים. "תארו לעצמכם מצב שמתוך שישה המתחמים המובילים שנבדקים, YOU לא תצא הכי זולה לפחות בשלושה מתחמים, או ששופרסל יוצאת יקרה יותר מ–YOU אחרי שהשקיעה עשרות מיליוני שקלים בקמפיין תחת הסיסמא 'הורדת המחירים הגדולה'", אומר בכיר בענף.

הרשתות יעדכנו מחירים כל שעה

בעוד כשבעה חודשים, צפויה להיכנס לתוקפה תקנה שתחייב את רשתות המזון לפרסם את מחיריהן ולעדכנם מדי שעה, ובענף לא יודעים עדיין כיצד הדבר ישפיע על נראות הבדיקות בעתיד. לדברי הרשות להגנת הצרכן, שאמונה על הנושא, התקנה נמצאת כעת בשלבים האחרונים של אישור, ובתוך פרק זמן צפוי של כשבועיים תאושר. חצי שנה לאחר מכן יחולו התקנות על הרשתות והן יצטרכו להתחיל לפרסם את מחיריהן. בתור התחלה יהיה מדובר ברשימה ארוכה מאוד של עשרות אלפי מוצרים שיפורסמו בקובץ מחשב, ולא יהיה מדובר בקובץ ידידותי לשימוש הצרכן. רק לאחר מכן צפויים להשיק אתרים מסחריים, כמו זאפ ומיי סופרמרקט, אפשרות להשוואת מחירים לפי חתכים שונים. בכל מקרה, מכיוון שערב פסח יחול ב–3 באפריל 2015, גם אם חובת פרסום המחירים תחול על הרשתות - הדבר יהיה ממש בחיתוליו וסביר שלא יהיה בשל לעריכת בדיקות או לשימוש עצמאי של צרכנים.

"הבדיקות של התקשורת לא יתייתרו כי רק חלק קטן מהאוכלוסייה יישב בבית ויכניס את המוצרים וישווה מחירים בעצמו, ומי שיעשה זאת הוא בעיקר התקשורת. מכיוון שיהיה קל יותר לעשות את הבדיקות והבודקים לא ייצטרכו לנסוע מסניף לסניף, ייבדקו יותר מוצרים ויותר סניפים ביותר אזורים. תהיה הרבה יותר שקיפות, אבל בכל מקרה לפני חג יורידו מחירים ויום אחרי יעלו", מעריך הבכיר ברשת השיווק הגדולה. "צריך לבחון את הרשתות לאורך כל השנה ועל מאגר מוצרים גדול יותר, וסביר להניח שהמאגר שיתפרסם ישנה את התנהגות הרשתות, כך שלא יוכלו להמשיך עם הטריקים הקבועים שלהן".

רמי לוי, בעלי רמי לוי שיווק השקמה, מסר: "הדרך שמתוארת בכתבה היא לא הדרך שלנו ואנחנו לא עושים כאלה דברים. במשך כל השנה אנו שולחים שלוש פעמים ביום סוקרים שיבדקו את המחירים של המתחרים ומורידים את המחירים שלנו בהתאם. אנחנו עושים זאת כדי לחסוך זמן ללקוחותינו כדי שלא יצטרכו לפצל את הקניות. אפילו במנקי אוזניים או מוצרים אחרים שלא בודקים אנחנו דואגים שהמחיר אצלנו יהיה הכי נמוך. ולראיה, אנחנו יוצאים הכי זולים בבדיקות במשך כל השנה ולא רק לפני חגים".

משופרסל נמסר: "שופרסל הכריזה בתחילת יולי על מהלך עמוק להורדת מחירים רוחבית בכל סניפיה ברחבי המדינה, מתוך מטרה להוזיל את סל המוצרים לצרכן ולהשאירו מוזל לאורך זמן. לקראת החג יצרה שופרסל סל מוצרים משפחתי מוזל לראש השנה הכולל מאות מוצרים במחירים נמוכים במיוחד. אכן בשנים האחרונות התפתחה תרבות של מלחמות בדיקות שיוצרות תמונת מצב מעוותת, שאינה משקפת מציאות בשל התמקדות הבדיקה במספר מועט של מוצרים, במספר מצומצם של סניפים ובפרק זמן נקודתי בלבד. מהלך הורדת המחירים שביצענו נועד לתת מענה לצרכן על אלפי מוצרים לאורך כל השנה וגם בחג תוך הימנעות מטריקים שיווקיים ותדמיתיים נקודתיים״.

מרשת מגה נמסר: "רשת מגה מציעה סל קניות זול ומשתלם בכל הפורמטים שלה, ללא קשר לבדיקה כזו או אחרת. לכל אורך השנה נערכות עשרות בדיקות על ידי גופים שונים, כך שלרשת אין יכולת לצפות או לחזות מראש את הבדיקות. העובדה שברוב הבדיקות רשת YOU זוכה במקומות ראשונים רק מוכיחה שאנו באמת זולים בכל נקודת זמן, ועל כך גם מעידים עשרות אלפי הלקוחות שלנו שבודקים ומשווים אותנו מידי יום".

מרשת יינות ביתן נמסר: "הרשת יוצאת בפעילות מכוונת ללקוחותיה ושואפת להציג את הסל האטרקטיבי ביותר עבורם בכל מקום שבו אנו נמצאים".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה