יום חמישי, 3 ביולי 2014

המרצים ילמדו: איך מתמודדים עם סטודנטים חרדים?

מכללת הדסה בירושלים החליטה להעביר את הסגל האקדמי שלה סדנה מיוחדת להכרת האוכלוסייה החרדית. מדובר במהלך תקדימי, מתוך הבנה כי מערכת ההשכלה הגבוהה נדרשת להבנה טובה יותר של החברה החרדית

עד היום בכדי להיות מרצה אקדמי נדרש תואר דוקטור, בעידן הנוכחי בישראל ישנם הנדרשים גם התמחות מיוחדת למגזר החרדי: מכללת הדסה בירושלים, המפעילה גם את קמפוס שטראוס המיועד למגזר החרדי, החלה לקיים לסגל ההוראה שלה סדנה מיוחדת להכרת האוכלוסייה החרדית. היזמה באה מהמשנה לעניינים אקדמיים במכללה, יעל קמחי, והיא מתקיימת בשיתוף עם עמותת 'גשר' העוסקת בהידברות בין-מגזרית זה שלושים שנה. מדובר במהלך תקדימי, שבא לאחר עשור של מהפכת אקדמיה בציבור החרדי, והבנה כי מערכת ההשכלה הגבוהה נדרשת להבין מול מי היא עומדת ולכבד את דרישותיו.


הסגל האקדמי ילמד להכיר מקרוב. צעירים חרדים צילום: דני מרון

"מרצה הוא גם מחנך בסופו של דבר", אומרת קמחי בראיון ל-nrg יהדות. "ההשכלה הגבוהה היא חלק ממערכת החינוך. מרצה נדרש להבין מי התלמידים שלו ומהו הרקע שלהם. המרצה צריכה להבין את המשמעות של צעירה בת 20 שיושבת מולה כעת בשיעור, וכשתחזור הביתה תישאל שאלות על הלימודים האקדמיים שלה. היא צריכה לדעת שמבחינת הסטודנטיות הם עשו כאן צעד ויש גם מחיר".

היוזמה החלה להתבשל אצל קמחי כאשר היא בעצמה השתתפה בקבוצת מיקוד של עמותת 'גשר', שכללה נציגי מגזרים שונים להידברות ושיח במגוון סוגיות העומדות על הפרק. "השתתפתי בתכנית מתוך עניין שלי אך גם במסגרת התפקיד שלי. במסגרת תפקידי אני נותנת את המענה לבעיות בלימודים שמתעוררים אצל הסטודנטים החרדים, וכשהתחלתי להשתתף במפגשים הבנתי שהידע שלי עם החברה הזו חסר. במהלך המפגשים, הבנתי שטוב יהיה אם גם סגל ההוראה יכיר יותר לעומק את האוכלוסייה החרדית, ממנו מגיעים הסטודנטים".

עם ההחלטה הזו הגיעה לנשיא המכללה, שקיבל את הצורך ונרתם לעניין. עד עתה המרצות לבשו חצאית כשהגיעו ללמד בקמפוס שטראוס (השלוחה החרדית של מכללת הדסה), אך עתה הצעדים שהם עושים לקראת קהל התלמידות מעמיקים ומשמעותיים הרבה יותר. המרצים מלמדים את הסטודנטים, אך גם לומדים בעצמם את הסטודנטים, בכדי שיקל עליהם ללמדם. למידה הדדית שתתרום לכל הצדדים.

"הציבור החרדי הולך ומשתלב בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה. בניו ובנותיו רוכשים מקצועות מכובדים שיתרמו רבות לשוק הישראלי. זו יזמה מבורכת, אך יש לה גם צד שני: גם אנו נדרשים לגלות רצון ללמוד ולהכיר. וזה מה שאנו עושים פה".

אילן גאל דור, מנכ"ל גשר, מרוצה מההשלכה המעשית שנוצרה כתוצאה מפעילות הארגון. "החזון של גשר מונחל בשטח", הוא אומר. "ככל שיהיו יותר גופים ומוסדות שיפעלו בדרך הזו כך ייטב לחברה הישראלית. אני מברך על מהלך זה ובטוח שיהיו עוד פעולות גשר כאלו גם בעתיד".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה