יום רביעי, 3 בספטמבר 2014

ממשלת טורקיה תקים "בנקים ללא ריבית"

ממשלת טורקיה תקים בנקים שיפעלו לפי חוקי האסלאם

במדינה כבר פועלים ארבעה בנקים אסלאמיים פרטיים. החוק האסלאמי אוסר על גביית ריבית, ובנקים אלה מציעים מודל שונה לפיו המלווה והלווה שותפים בסיכון בכל השקעה

הבנק הטורקי הממשלתי הגדול במדינה, בנק זיראת (Ziraat), הגיש בקשה לממונה הטורקי על הבנקים להקים שלוחת הלוואות שתפעל בנוסח אסלאמי, לפי חוקי השריעה — כך דיווח היום היומון הטורקי "הורייט".

בתחילת החודש אמר סגן ראש הממשלה הטורקי עלי בבקן כי הממשלה מתכננת להקים שלושה בנקים אסלאמיים כחברות־בנות של בנקים ממשלתיים עד שנת 2015. הכוונה היא שלשלושת הבנקים שנמצאים בשליטת הממשלה — בנק זיראת, האלקבנק וואקיפבנק — יהיו שלוחות אסלאמיות. קיבלנו החלטה, ואנחנו מקווים שהמגזר הציבורי ישתף פעולה עם המגזר הבנקאי האסלאמי", אמר אז בבקן.

כיום כבר פועלים בטורקיה ארבעה בנקים איסלאמיים, הפועלים על פי חוקי השריעה. ציות לשריעה הוא אתגר לא פשוט עבור בנקים, שכן החוק האסלאמי אוסר על גביית ריבית. בנוסף, השקעה בחברות הקשורות באלכוהול, הימורים, חזיר, טבק, נשק ופורנוגרפיה אסורה על פי חוקי האסלאם. לכן המודל העסקי של בנקים אסלאמיים שונה לחלוטין מהמודל העסקי של בנקים "רגילים" — אף על פי שהם מספקים את אותם שירותים. הפתרון המעשי של הבנקים הוא לרוב שהלווה והמלווה הם שותפים ומתחלקים בסיכון בכל השקעה.
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה