יום רביעי, 9 ביולי 2014

התינוקת שהנאצים תארו כמראה "הארי המושלם" - הייתה יהודייה

'אני, הסי לווינסון, הייתי תינוקת התעמולה הנאצית'
בכתבה שפורסמה בעיתון הגרמני 'בילד', חשפה הסי לווינסון-טאפט את סיפורה של תמונתה, שהוצגה על מגזין בגרמניה לפני השואה. התינוקת היהודייה נבחרה על ידי בכירי השלטון הנאצי כמציגה את "המראה הארי המושלם"המבוכה הגדולה של התעמולה הנאצית נחשפת - כמעט 80 שנה אחרי: התינוקת שתמונתה נחשבה על ידי השלטון הנאצי כבעלת "המראה הארי המושלם" - הייתה בכלל יהודייה. את הסיפור המדהים חשפה הסי לווינסון, כיום טאפט, שמשפחתה ברחה מגרמניה לפני השואה, ומתגוררת כיום בארה"ב, שתמונתה כתינוקת הפכה לחלק מתעמולת הגזע הנאצית. לווינסון תיארה את סיפורה לעיתון הגרמני 'בילד', בכתבה שפורסמה השבוע תחת הכותרת "הייתי תינוקת התעמולה של היטלר".

עותק של תמונתה, שהופיע על שער של מגזין נאצי בשנת 1935 הועבר על ידה לאחרונה למוזיאון 'יד ושם'. לפני מספר חודשים פורסמה גם עדות אישית של טאפט שתיעדה את סיפורה לארכיון מוזיאון השואה בארה"ב. כיום טאפט בת ה-80, היא פרופסור לכימיה באוניברסיטה בניו יורק.


צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של קרן השואה USC

סיפורה של התמונה החל כשהוריה של טאפט, יעקב ופאולין לווינסון, הגיעו מלטביה לברלין מספר שנים לפני עליית הנאצים לשלטון, כדי לנסות ולמצוא עבודה כזמרי מוזיקה קלאסית. טאפט נולדה בזמן שבו אביה פוטר ממשרתו כזמר אופרה, בשל היותו יהודי. כשהיתה בת חצי שנה, לקחה אותה אמה להאנס באלין - צלם ידוע בברלין באותה תקופה, וכך נולדה התמונה שהפכה לאחר מכן לסמל הנאצי.

לפי עדותה של טאפט, לאחר זמן מה, סיפרה העוזרת בביתם של הוריה לאמה כי ראתה את תמונתה של בתם, שהיתה מוצבת בסלון הבית, על שערו של מגזין "השמש בבית" – מגזין נאצי בנושאי משפחה ובית, שערך אחד ממקורביו של הרמן גרינג - מבכירי השלטון הנאצי ומפקד חיל האוויר של הצבא הגרמני.

האם, שבתחילה לא האמינה לסיפורה של העוזרת, נבהלה כשהבינה שלא מדובר בטעות, וחששה שהדבר יביא לחשיפת מוצא המשפחה, ולצעדים שלא ניתן לחזות אותם מצד השלטון הנאצי, שלא ימחל על טעות מביכה שכזו. ביאושה, מהירה האם אל הצלם ושאלה אותו מדוע העביר את התמונה לידי אנשי המגזין, כשידע שמדובר בתינוקת יהודייה.

הצלם סיפר לאם המבועתת כי אנשי המגזין ערכו מעין "תחרות יופי", וביקשו מעשרה צלמים נחשבים בכל רחבי גרמניה לשלוח אליהם את התמונה הטובה ביותר עבור שער המגזין. התמונה הייתה אמורה להציג תינוק או תינוקת בעלי תווי פנים ו"מראה ארי מושלם". טאפט סיפרה בכתבה ל'בילד' כי הצלם אמר לאמה שהוא עשה זאת בכוונה, כדי ללעוג לנאצים ו"להפוך אותם למגוחכים". בעדותה האישית הוסיפה טאפט שהוריה חזרו על משפט שאמר הצלם: "רציתי שיהיה לי קצת סיפוק בעבודה הזו".

"ניצחתי בתחרות היופי הנאצית". עדותה של טאפט. מוזיאון השואה של ארה"ב

המשימה הושלמה בהצלחה, כשהתמונה אכן נבחרה לשער המגזין, והצלם באלין אף העריך כי שר התעמולה הנאצי, יוזף גבלס, היה זה שבחר בעצמו את התמונה הזוכה. בעקבות זאת הפכה התמונה ללהיט בגרמניה, והפכה לכרטיס ברכה מקובל להולדת תינוק חדש ולפוסטרים שהופיעו בחלונות ראווה לבגדי תינוקות.

טאפט סיפרה בעדותה כי אמה המפוחדת החליטה להימנע מלהסתובב עימה בגנים ציבוריים, מחשש שאנשים יזהו את התינוקת המפורסמת, ויחשפו את העובדה שמדובר במשפחה יהודית. "היום אני יכולה לצחוק על זה, אבל אז - אם היו יודעים מי אני, לא היו משאירים אותי בחיים", אמרה טאפט ל'בילד'.

עם גבור הפעולות של השלטון הנאצי נגד יהודים ולאחר שאב המשפחה נעצר לזמן קצר, ברחו הוריה של טאפט בחזרה ללטביה, ומשם לצרפת. לאחר כיבושה, נמלטה המשפחה בסיוע ידידים לקובה, ובשנת 1949 הגיעה לארה"ב, שם בחרה להשתקע. על מסירת עותק תמונתה ליד ושם אמרה: "אני חשה בזה מעין נקמה".
מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה