יום רביעי, 9 ביולי 2014

האם הרב שטיינמן מצליח לחולל שינויים בגילו?


הודעה שתפסה את עיניי, כמו שאני מאמין שתפסה את עיניהם של קוראים אחרים מדברת על דרמה ברשת הכוללים עטרת שלמה שהובלה על ידי הרב שטיינמן.

דרמה ר’ יחזקאל אתרוג פורש מ’עטרת שלמה’ ופותח רשת כוללים חדשה

לדעתי הדרמה אינה הפילוג, אלא דווקא ההודעה הערכית שיש אברכים ששווים ויש ששווים יותר (רק תחשבו מי כעת יתרום לאברכים סוג ב')..

למעשה זה קוד להודיע לאלו שאינם "מיוחדים מאד", שידאגו לעצמם לפרנסה. אולם הרב שטיינמן שמודע למגבלות בהן הוא פועל, יוצר למעשה מצב בו יש כולל שהוא "מסלול" לכל חרדי, כי כך חינכו אותו, והוא גם לא עשה צבא ואין לו השכלה, ויש לו אישה מבית יעקב שלמדה שצריך בעל ת"ח ואז היא הורסת לו את השנים בהם הוא יכול ללמוד מקצוע ולהתקדם.

הוא יצר מסלול לבני עליה, שהכולל נועד שיתעלו ויקבלו משרות תורניות בעתיד ויעלו עמם את שאר הציבור.

ממילא מי שאינו מתקבל למסלול זה, מבין לבד (ומקווים שגם אשתו וחמותו), את הרמז שהוא צריך לדאוג לעצמו לפרנסה, מיד לאחר החתונה וכל עוד כוחו במותניו.

כעת ישאל השואל, מדוע הרב שטיינמן לא מסוגל לקום ולקרוא לאנשים לעשות חשבון נפש לבד, ואם צריך לצאת אז יוצאים (כמו שקיים בדרך כלל בחסידויות).

לדעתי יש מספר תשובות בדבר:
1. החשש שאנשים לא ידעו להעריך את עצמם נכון. לעומת זאת הערכה של צד שלישי אובייקטיבי יותר (כי אני עדיין מניח שבכוללים אלו יהיו פרוטקציות ואפליות, אבל עדיין), תאפשר לטובים להתקדם.
2. אמירה ישירה כזו למעשה סותרת 50 שנה של חינוך חרדי, והיא תהא סטירת לחי לשתי דורות של אנשים שנשאו על גבם את הדור החרדי הזה, מתוך עוני. החשש הוא שהצעקה שהמלך הוא ערום (ודווקא מפי המלך), תפגע ברבים וטובים ותרחיק אותם מהציבור החרדי.
3. היריבים מבית ימצאו הזדמנות לפגוע בו. כרגיל הם ילכו עם אנשי "ראש בקיר", להילחם מלחמות שאפילו הם לא מבינים מה מטרתן כי הן נועדו ללכד את הציבור תחת הדגל בשעת מלחמה, ולכן צריך לעשות מלחמה.

אם הניתוח נכון, הרי שמדובר בפלא פלאות. יושב יהודי זקן בבני ברק, מוקף בסוהרים המכונים עסקנים, ומצליח להזיז בכוחו דרך התנהלות של היהדות החרדית.

אני תקווה שאינני תולה ברב שטיינמן סגולות שאין בו, ואם כן, אבקש סליחתו וסליחת הנפגעים מכאן ומכאן מראש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה