יום רביעי, 2 ביולי 2014

ליל החטיפה: דקה בדקה, שיחה אחר שיחה, 10 שעות עד שהתחילו הסריקות


על רקע מסע ההלוויות של שלושת הנערים ולאחר 18 ימים של חיפושים אחר הנערים, נחשפות שיחות הטלפון של אותו לילה בין אופיר שער למוקדי הביטחון האזרחיים והצה"לי. עד השעה 05:00 בבוקר לא עורב צה"ל וגם אז המוקדנית לא ייחסה לעניין יותר מדי חשיבות. דובר צה"ל: "למרות המידע הדל, נשלחו כוחות כעבור חצי שעה מהדיווח"

חמש שעות לאחר החטיפה, בשעה 03:18 לפנות בוקר, התקשר אופיר שער, אביב של גיל-עד, למוקד הביטחון של מועצת בנימין ודיווח כי בנו נעדר. "זה חריג בצורה מאוד קיצונית", הוא אמר למוקדנית במוקד.

המוקדנית התקשרה מידית למוקד הביטחון האזרחי שביישוב אפרת והתריעה לגבי דאגתו של האב בניסיון לראות האם גיל-עד הגיע לאחד הצמתים בגזרה, אולם בשלב זה אופיר שער מתחיל להיות מודאג מאוד והוא מתקשר שנית למוקד הביטחון של מועצת בנימין.

"אני רוצה לדעת אם חוץ מהמשטרה גם הצבא מעורב", שאל אופיר וציין כי בנו עלול להיות חטוף. המוקדנית הזעיקה את המשטרה ובשעה 04:58 מתקשרת גם למוקד צה"ל בגזרה. "אין לנו מה לעשות עם זה, הורדנו את זה לכל המחסומים, יותר מזה אין מה לעשות", אמרה מוקדנית צה"ל.


מוקד הביטחון של מועצת בנימין. האב התקשר מודאג חמש שעות לאחר החטיפה צילום: חדשות 10

"אם מדובר בתלמיד מהישיבה או שניים הם בטח עצרו אצל חבר לישון", המשיכה החיילת במוקד הצה"לי. "אני מניחה שבבוקר זה ייפתר", היא אמרה לאחר שהבינה שהאב מאוד לחוץ.

54 שיחות טלפון מתקיימות במוקד הביטחון של היישוב אפרת באותו לילה, אך רק בשעה 05:06 דקות מחברת המוקדנית את אופיר שער עם המוקד הצה"לי, כשבע שעות אחרי החטיפה.

"הצבא מבין שמדובר במשהו חריג? שמדובר בנערים שמשעה 22:00 לא עונים לניידים שלהם?", שאל אופיר את המוקדנית שענתה לו ש"עד הבוקר זה ייפתר. האב המודאג הקשה ושאל "למה הצבא לא בתמונה?", כשהוא חוזה בדיוק שבנו כנראה עלה על טרמפ ונחטף לדרום הר חברון.


הסריקות החלו רק בשעה 08:00 בבוקר, 10 שעות אחרי השיחה צילום: רויטרס

סריקות כוחות צה"ל החלו רק בשעה 08:00 בבוקר, 10 שעות אחרי אותה שיחה טלפון קריטית שהגיעה מגיל-עד למוקד המשטרתי, שם התייחסו בזלזול לשיחה. כחמש דקות אחרי ביצוע השיחה נורו שלושת הנערים ברכב היונדאי הגנוב שנשרף על ידי החוטפים סמוך לכפר דורא, והם נלקחו ברכב מילוט לחלחול, שם כאמור נקברו ורוצחיהם נמלטו.

בתוך הרכב שהוצת נמצאו שמונה תרמילים של אקדח, עקבות דם, שאריות חולצה, וציוד של החוטפים כמו כיפה שחורה ודיסק מוזיקה חסידי ששימשו אותם להתחפש ולא לעורר חשד כי מדובר בחטיפה.

יחד עם זאת, היה זה מפקד חטיבת עציון, אלוף-משנה עמית ימין, שבהחלטה לא שגרתית ובחשיבה מחוץ לקופסה הביא ל"ידיעת הזהב" שהובילה למציאת גופות הנערים. ימין החליט לצרף לכוחות צה"ל את בית ספר השדה והסורקים האזרחיים שסייעו לצה"ל והוכיחו שהחשיבה של מפקד החטיבה הייתה מכריעה.

צה"ל: "הגבנו בתוך חצי שעה"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״מרגע היוודע לצהל אודות האירוע, הוקפצו כוחות הגזרה על ידי חמל החטיבה, בפיקודו של מח"ט עציון, אלמ עמית ימין, שהגיע לישיבה תוך כמחצית השעה. מרגע היוודע האירוע פעלו כוחות צהל ימים ולילות לאיתור החטופים, מאמץ שהגיע לסיומו אמש.״

"מתחקיר ראשוני עולה כי כבר בשיחה המתקיימת בסמוך לשעה חמש בבוקר בין המוקד לצה"ל ולמרות המידע הדל שמתקבל, מעבירה החיילת דיווח ראשוני לכוחות ומקפיצה את הסמג״ד לשטח. בעוד נשמעת חיילת חטיבת עציון בשיחה עם אביו של גיל-עד, הוקפצו כלל הכוחות הרלוונטיים לשטח האירוע. מספר ההודעות בממוצע בשבוע על נעדרים ברחבי יהודה ושומרון מונה עשרות רבות של שיחות."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה