יום שני, 2 ביוני 2014

רבנים דתיים בעד תורת האבוליציה

הרב שלמה אבינר מבכירי רבני הציונות הדתית
לימודי אבולוציה? הרבנים הדתיים לא נבהלים, אפילו תומכים רבני הציונות הדתית מביעים תמיכה בהחלטת משרד החינוך על שילוב לימודי אבולוציה במערכת החינוך. מבחינתם, לא מדובר בסיכון לתפיסת העולם הדתית - ההפך הוא הנכון
מה הם ילמדו ?


בשורת משרד החינוך על הטמעת לימודי אבולוציה במערכת החינוך הישראלית, זוכה לתמיכה בקרב רבנים בכירים בציונות הדתית. שורה של רבנים מביעים תמיכה בתוכנית החדשה - ולא מוצאים פסול בהתייחסות לתוכנית הלימודים גם בבתי הספר הדתיים.


הרב רונן נויברט, מנכ“ל ארגון הרבנים ”בית הלל“, אמר כי ”תורת האבולוציה לא סותרת בהכרח את סיפור הבריאה בו מתואר כל יום כשלב בבריאה. גם חז“ל לימדונו שהעולם נברא בעשרה מאמרות, כלאמר בתהליך אבוציולני של עשרה שלבים“. לכן, מסביר הרב נויברט, הוא אינו מוצא בעיה בלימוד תורת האבולוציה בבתי הספר, אך יחד עם זאת הוא מציע ”לכלול בתכנית הלימודים את ההסברים מדוע אין סתירה בין תורה למדע ולהדגיש כי התורה משלימה את הפרט החסר בתורת האבולוציה, מה הגרום במעבר משלב לשלב בתהליך האבולוציה - אלוקים“.

גם הרב אמנון בזק מישיבת ”הר עציון“ סבור כי ”יש חשיבות רבה בהחלטה שנושא האבולוציה יילמד גם בחינוך הדתי. אם יש נזק חינוכי הכרוך בצורה כלשהי במילה 'אבולוציה' הרי שהוא קיים דווקא במציאות הנוכחית: אין ילד בכיתה ח' שלא שמע בצורה זו או אחרת על תיאוריה זו, אך ההתעלמות ממנה בחינוך הדתי, כפי שהיה נהוג עד כה, יצרה את הרושם שמדובר במשהו מאיים שיותר טוב לא להתייחס אליו, או לחילופין לדחות אותו באופן שטחי כשטות מוחלטת“.

”חשוב עד מאוד לחנך תלמידים כיצד להתמודד באופן רציני עם שאלות תורה ומדע בכלל, ועם האבולוציה בפרט“, טוען הרב בזק, ”הרב קוק כבר עמד על כך שאין שום סתירה בין התיאור הספרותי-רעיוני של התורה על ימי הבריאה, ובין התיאור המדעי של האבולוציה, ואדרבה, המשותף בין שני התיאורים הוא העיקר: תיאור התפתחותי של הבריאה ושל העולם כולו. ניתן להציע גם כיוונים אחרים, אולם עצם ההתמודדות היא אתגר הכרחי הרובץ לפתחו של החינוך הדתי, ויפה שעה אחת קודם“.

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אמי“ת ”אורות שאול“ ברעננה, סבור אמנם כי ”מבין הנושאים החשובים הקיימים ללמד את ילדי ישראל, גם בביולוגיה – איני חושב שהאבולוציה עומדת בחשיבות הראויה להכנסה לתוכנית הלימודים בחטיבת הביניים“, אך לטענתו ”האמונה שלי אינה בנויה על עצימת עיניים מפני תיאוריות מדעיות או מפני מדע של ממש, להפך. המדע, או תיאוריות מדעיות, מסעירות אותי מאוד, ואת זה הייתי רוצה שתלמידנו יפגשו. העימות הזה יאפשר לפתוח להם דרכים מגוונות להתמודדות עימו – למן בוז לתיאוריות מדעיות, דרך קריאה עמוקה יותר של פרשת הבריאה ומציאת תיאוריית האבולוציה בתוכה, ועד להבנה כי התורה והתיאוריה המדעית מדברים בשתי שפות שונות, וממילא לא ייתכן עימות ביניהן“.
בתשובה שפרסם באתר האינטרנט ”כיפה“, הציע הרב שרלו ”במקום לראות את ילדי ישראל יוצאים לשמד אנו יכולים להפוך את ההחלטה הזו לבעלת עוצמה רוחנית ואמונית גדולה, ולהצמיח תלמידים מאמינים בעיניים פקוחות ובידיעה מרווחת“.

הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת ”עטרת כהנים“ בירושלים, מבהיר כי תורת האבולוציה אינה מטרידה אותו. ”מה שמטריד אותנו אינו אם האדם בא מן החיה אלא אם כבר הגיע - ולצערנו התשובה היא שלילית. רבות אנו נפגשים בחיה שבאדם, ובמיוחד אנו עם ישראל הרבה על בשרנו חזינו“, הוא אינו סבור כי לימודי התוכנית יובילו לפגיעה בעולמם הרוחני של הילדים הדתיים וטוען כי ”כולם יודעים שהסיפור של מעשה בראשית אינו כפשוטו אלא רמז, משל וסוד. לא רק שמרן הרב קוק לא ראה סתירה בין האבולוציה לבין התורה, אלא הוא ראה בה את התיאוריה המדעית הכי קרובה לסודות הקבלה, בגלל תהליך ההתפתחות העמוק שגם קיים ברזי תורה, זה השתלשלות העולמות“.

”כמובן“, הוסיף הרב אבינר, ”תורת ההתפתחות אינה וודאית אלא תיאוריה ככל תיאוריה מדעית, כלומר השערה במצב עכשווי של ידיעותינו שיכולה ביום מן הימים גם להיות נסתרת על ידי עובדות חדשות שתתגלנה. נותר לנו לקוות שלא תהיה לנו בארץ מהדורה חדשה של ’משפט הקופים‘ שהתנהל בארצות הברית בתרפ"ה נגד מורה למדעים שהפר את החוק של טנסי אשר אסר ללמד תיאוריה האבולוציה בבתי ספר ציבוריים“.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה