יום שלישי, 12 באוגוסט 2014

הפתרון של צה”ל לאיום המנהרות




גורם צבאי אמר היום (ב’) כי צה”ל מכין תכנית הגנה סביב עוטף עזה שתגן על היישובים מפני האיום. לדברי הגורם, עלות התכנית היא 2-3 מיליארדי שקלים, והיא תכלול טכנולוגיה מתקדמת לאיתור מנהרות לאורך כל 68 הקילומטרים של גבול רצועת עזה, בשילוב עם מכשולים פיזיים. המערכת צפויה להיות מבצעית בתוך כשנה, לאחר שיאושר התקציב להפעלתה.

הגורם ציין כי תכנית ההגנה תורכב מרשת של חיישנים, שנמצאת בימים אלה בסדרת ניסויים מבצעיים בדרום. החיישנים ייפרשו לאורך כל הגבול עם הרצועה, ויידעו לאתר חפירת מנהרות וקיומן. במקביל, ייבנה מכשול פיזי סביב מקומות רגשים הסמוכים לגבול או יישובים הקרובים לגדר, על מנת מנת למנוע מעבר.

על הפרויקט עובד בימים אלה משרד הביטחון יחד עם פיקוד דרום. אם יימשכו הניסויים בצורה מוצלחת, הגורם הבכיר מעריך כי בתוך כשנה או שנה וחצי תהיה לישראל תשובה טובה לבעיית המנהרות.

בהמשך דבריו התייחס הגורם גם לצורך בתוספת תקציב על מנת לשפר את המיגון של צבא היבשה, שספג פגיעות מצד לוחמי חמאס במהלך המבצע. לדבריו, יש צורך לתת עדיפות לצבא היבשה על מנת לממן הגנות וטילי נ”ט: “המערכת המובילה היא מעיל רוח, אך לא ניתן מבחינה תקציבית לממן את הכל”, הוסיף הגורם. כמו כן הביע הגורם תקווה הגורם כי אם תהיה תכנית רב שנתית בשנת 2015, “נוכל למגן את כל צבא היבשה – אנחנו צריכים עוד נמ”רים ומעילי רוח כדי להביא את התוצאה, וכדאי שתהיה תכנית רב שנתית לאחר שלוש שנים בה לא נוסחה תכנית שכזו”.

לדבריו, יש צורך בסכום נוסף של 2-3 מיליארדי שקלים לצורך מימון נמ”רים, מעילי רוח ו”קטלנית”: “אז תהיה קפיצה מדהימה ביכולות היבשה שתביא את המדינה למקום אחר מבחינה אסטרטגית”. הגורם הצבאי התייחס גם להישגי מבצע “צוק איתן” עד כה ולאמצעים בהם השתמש צה”ל: “אני חושב שהתמרון השיג את כל מטרותיו, ואין ספק שה’נמר’ והמרכבה סימן 3 ו-4 מביאים יכולת אחרת לשדה הקרב”. עוד שיבח הגורם את המפקדים בצה”ל, שלדבריו “הוכיחו שיש להם חוסן אישי. האתגר למפקד הזוטר גדול היום מבעבר”.

עוד התייחס הגורם לקרבות הישירים בשטח ברצועת עזה: “אימנו את הכוחות בשטח בצורה מתאימה לכוחות שהם פגשו. יש שדברים שאתה לומד רק כשאתה פוגש את שדה הקרב, אבל הכוחות ידעו על הפירים בצורה טובה וידעו לזהות אם הם התקפיים או הגנתיים. ברגע שמצאנו את הפירים ידענו מה לעשות”.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה