יום רביעי, 4 ביוני 2014

מהמייל: השולחן העגול בבית שמש

גוונים של שחור

לכבוד חג שבועות, ראיון חגיגי עם שמואל פפנהיים, האיש החרדי מזרם "תולדות אהרון" לאתר החילוני שמשנט.

מאת: אתי בן עמי - סויסה

שמואל פפנהיים נחשב לעוף מוזר. בהגדרה הוא איש חרדי מזרם 'תולדות אהרון', קהילה מסוגרת ומוגדרת שהצליחה "להמציא" מקרבה אדם חופשי בדעותיו, אמיץ ושאינו חושש להעצים את פתיחותו בכל נושאי הקדמה. הוא שילם מחיר במכות רצח וצלעות שבורות, מזה 10 שנים הוא מוחרם מעלייה לתורה, יש לו פייסבוק, בנו יחידו יצא מקהילת 'תולדות אהרון', והוא חושש שיחסים בין חילונים-חרדים רק ילך ויקצין.

ביקשתי לערוך עמו ראיון מהרבה סיבות, שתוכלו לקרוא בהמשך. התקשרתי לבדוק אם הוא מסכים להתראיין והוא ענה לי בקלילות למה לא? שאלתי בעדינות אם אפשר לקיים את הריאיון בקפה גו' והוא ענה נתראה שם. הוא איחר משמעותית. מחלתי על זמני המבוזבז לאחר 7 דקות שהתיישב מולי הסלולרי שלו צלצל הוא ביקש סליחה וענה. הוא דיבר ביידיש הבנתי מבליל השיחה רק את קפה גו'. אחרי שניתק צחק בקול רם ובהה (לא בי), ואמר: "זה מצחיק איך שהדברים קורים מהר". הסתבר כי חבר צלצל אליו ואמר שהתקשרו אליו וסיפרו שהוא יושב בבית קפה עם אישה!! עניין של 7 דקות כבר ציינתי..

פפנהיים 44, נשוי ואב ל-5 וסב ל-6 נכדים, גר בקריה החרדית, הגיע לעיר לפני 16 שנה, והיה אחד היוזמים של הגעת אנשי 'הישוב הישן' לבית שמש, ציבור אותנטי ירושלמי אנטי ציוני שמורכב מחסידיות שונות. ביחד עם סבו הרב ד"ר שלמה פפנהיים היו בין המייסדים של הקהילה בעיר הם חשבו כי נכון שהם כקהילה יחיו זה לצד זה. סבו שלמה פפנהיים בן 88, עוסק עד היום בעשייה ציבורית הוא הקים את 'בית לפליטות' , את קריית בנות, ואת בית החלמה ליולדות בטלזסטון והןא נמנה על ראשי העדה החרדית. פפנהיים אמר כי סבו איש מאוד פתוח "וממנו זה מגיע אליו."





במה אתה עוסק?

"אני עובד 'בגשר' מנהל המחלקה החרדית, והתקבלתי כעמית ללימודים 'במכון מנדל' (=פיתוח מנהיגות חינוכית מצריך שילוב של חשיבה חדשנית ועשייה מכוונת. לכן, תכניות ההכשרה במנדל מציבות את חזון המחנך במרכז ההתפתחות המקצועית. סגל ההוראה מורכב מאנשי אקדמיה בולטים מישראל והעולם, מלווה את העמיתים בעבודת ניסוח חזונם הפרטי. הניסיון מלמד שהשילוב של סגל מצוין, תכנית לימודים מאתגרת וסביבת לימוד נוחה ומתקדמת מבחינה טכנולוגית - מהסוג המצוי במכון מנדל למנהיגות - ממלאים תפקיד מכריע בהכשרת אנשי מקצוע המוכנים להנהיג מוסדות חינוך ראשונים במעלה בישראל ובקהילות יהודיות ברחבי העולם.) בכל שנה נבחרים 24 אנשים מכלל האוכלוסיות בארץ במסלול של לימודים אינטנסיביים למשך שנתיים, מתוך 1500 איש שניגשו נבחרתי גם אני מתוך 24 שהתקבלו. ממכון מנדל יצאו מנהיגים רבים מתחומים שונים שנושקים לחינוך כמו: ד"ר רות קלדון ועוד. אני עכשיו מסיים תואר בתקשורת, מדעי המדינה ויחב"ל. הקמתי יחד עם אברמי גרינברג את מרכז 'מפת"ח'- מרכז פיתוח תעסוקת חרדים ושילובם בשוק העבודה, מרכז שמתנהל בהצלחה. אני חבר 'בשולחן עגול' בבית שמש ובפורומים שונים של הידברות בין חרדים – חילונים כמו: במכללת אונו (עמית לצד שרת הבריאות ו-5 ח"כ נוספים מסיעת 'יש עתיד' שחברים בפורום זה טרם שנבחרו לכנסת). הקמתי פורום באוניברסיטה העברית לצד ד"ר רנט השלמת פערים לסטודנטים חרדים לצד חילונים, ועוד."


אתה חבר בפורום בעיר שנקרא 'שולחן עגול' כפי שציינת ספר מעט על הנעשה?

"'שולחן עגול' היא יוזמה שהחלה לאחר פרשת אורות בנות, היה רצון וצורך משני הצדדים להידברות, מתוך מגמה למנוע פרשיות ומאבקים. יוזם ויו"ר הפורום הוא אילן גאל דור, חברים בפורום ד"ר צבי צמרת, הרב אליעזר שונקולובסקי מנופי אביב, אבי כהן, עליזה בלוך, ניצן ברוך מקיבוץ תמוז, ד"ר אבישי מלכיאל - רופא נשים מטרם, ואביבה חלבי דתי"ל. מצד החרדים: הרב שמואל אידלסון – יו"ר קופה של צדקה, אברמי קאפ - מעזרת אחים, אברהם ברגר – חבר מועצת העיר לשעבר, יהודה מדיזאדה – יו"ר המועצה הדתית והרב יעקוב קופשיץ – הבן של הרב נתן קופשיץ. אנחנו נפגשים אחת לשלושה שבועות בביתו של אילן ודנים במשותף על הבעיות ומה מציק לציבורים השונים."


תן דוגמא לבעיה ופתרונה בשולחן העגול?

"לפני יום העצמאות השגנו פרסום מאמרים בעיתונות החרדית בדבר כיבוד יום זה מבחינת לא ללכת בשעת צפירה, נגד תלישת דגלים, וכל זאת בכדי שיבינו שהם לא מלכי העולם ויש לגלות הבנה כלפי האחר והשונה. לפני הבחירות ניסינו להפגיש את שני המועמדים, הם הגיעו למפגש (אמנם כל אחד בנפרד) והצהירו הצהרות שיחייבו לשמור על השונה והאחר והיו נגד הסתה. היו דיבורים יפים אבל, בפועל זה לא קרה. ערכנו מפגש עם כל חברי מועצת העיר מפגש מאוד יפה ומכובד כי חשבנו שבאמצעותם נוכל להוריד את המתח בין האוכלוסיות. לא ברור שזה הצליח כנראה שהפוליטיקה גדולה יותר מתפיסות הגיוניות. ישנם שיחות לא פורמאליות כמו עליזה בלוך ואבי כהן בניסיון לעקוף את הפוליטיקה ולהשפיע דרך הרבנים, ימים יגידו אם נצליח מאחר וישנה אווירה ציבורית קשה שלא תורמת לעניין."





מה אתה חושב על כל מה שקורה בבית שמש מבחינת הקרע בין האוכלוסיות?

"האמת בקרב הציבור של רוב תושבי העיר ישנה אדישות ואין התגייסות למען הצדדים, גם בציבור הכללי שאומר נראה מה יהיה ונזרום. הציבור החרדי מבטל את זה. בפועל, ישנם פוליטיקאים, העיתונות הכללית והתקשורת הרחבה כנושאי הדגל שמלבים את האווירה ונותנים לכך ביטוי ומציבים זאת בכל פעם מחדש כסוגיה שעומדת על הפרק שיוצרת אווירה מתוחה. החרדים מרגישים במתח כל הזמן לא נעים להם שמתייחסים אליהם באופן מזלזל ובוטה ומאשימים אותם כגנבים, והם פוגשים בזה במקומות שלא צריך לפגוש (פפנהיים סיפר כדוגמה על אברך בן 18 שביקר אצל רופא שיניים וביקש שיטפל בו גבר ולא אישה שמתחככת בו, והרופא צעק והלבין פניו ואת המגזר החרדי בכללותו). ישנה אווירה קשה מאוד ברחוב מי יודע לאן זה יכול להתדרדר? האמת שברחוב החרדי מציינים לשבח את אלי כהן שבכל פורום אומר כי הוא לא ייתן יד להסתה, גם במסיבת העיתונאים שהוא ערך לפני כמה ימים הוא הדגיש זאת, ברחוב החרדי זה מקבל ביטוי והערכה ברורה וכל הכבוד לו."


היכן זה התחיל להערכתך?

"אני בוחן זאת כל הזמן, זה דיי מורכב. בוא לא נתכחש לזן של תושבי בית שמש הוותיקה לאורך כל ההיסטוריה של העיר שמתבכיינים "לקחו לי, אכלו לי, שתו לי.." כהתמרמרות ממושכת, וכעובדה ישנו ציבור שלא התפתח והתקדם בחייו הפרטיים. לצד זה, ישנם אנשים שרוצים לבנות עצמם ומתמודדים הלאה בחייהם. זה קצה אחד של הסקאלה. מצד שני, יש קבוצה של קיצונים חרדיים שאומרים "אנחנו נכבוש את העיר מאחר ואנחנו על הסוס וניצחנו וננקום את מה שדני וקנין עשה לנו בימי שלטונו", דבר שיוצר מתח מתמיד. ובאמצע רוב תושבי העיר שלא בדיוק מגלים דעתם ויושבים על הגדר. המאבק בעיר הוא בין קבוצות קיצוניות. אם היה מתמודד לראשות העיר איש חרדי ומוצלח חצי מהזעם היה מתפוגג, אך עדיין הייתה תמיד נשארת קבוצה שלא הייתה משלימה עם זה."


מה תפקידו של ראש העיר בטיפול בשסע הקיים?

"לא רק לדבר אלא לתרגם למעשה את הרצון שלו ולהוכיח כי הוא פועל באופן נקי למען כולם. צריך לכבד את מייסדי העיר ושתהא לו אוזן רגישה – זה הבסיס. אם זה היה קורה המצב לא היה כפי שהוא. אם ראש העיר היה באמת מקשיב לתחושה ולרצון כלל התושבים ולא היה מקים קואליציה רק לחרדים, ובשיקול דעת היה מחבר את האופוזיציה תוך שיתוף ונותן להם לטפל בתיקים משמעותיים אז כל זה לא היה קורה ואף מקטין את הקרע. אני לא חשוב שאפשר להצדיק את אמירות הפוליטיקאים החרדים שאומרים "אם זה היה ההיפך הם לא היו מתנהגים כך כלפינו". כפי שאני מכיר את אלי כהן (ולא את שותפיו האחרים) הוא היה מחבר וכמו שנראה עכשיו לא היה קורה. דבר נוסף סוקרטס אמר: "אין מתקנים עוול בעשיית עוול". אם אתה חושב שזה עוול לקפח צבורים אחרים אתה לא יכול לעשות אותו דבר לצבורים אחרים לתיקון עוול..".





הקרע בר תיקון?

"כן. אני מצפה מראש העיר שייקח אנשים בעלי הבנה רחבה ומגוונת כיועצים שלו, אז הוא יבין שלתקן עוולות דרך הקמת קואליציה רק חרדית עם כל הטיעונים הצודקים וגלגולי עיניים לשמיים זה מה שגורם לתחושות הכעס והפגיעה ותוצאה בהתאם."


כשמזכירים רבנים קיצוניים למה הכוונה?

"מדברים על רבנים ראויים מאוד בתוך הקהילות אבל, אין להם הסתכלות רחבה של מורכבות וראיה כוללת. מדובר על אנשים שההשכלה שלהם היא תורנית טהורה ואפילו לא פילוסופיה תורנית ובוודאי שאין להם שום נגישות להבנת המציאות של העם היהודי בתקופה המודרנית שאגב, יש לכך מענה גם הלכתי וגם פילוסופי אצל גדולי ישראל למשל: החזון איש גדול מנהיגי היהדות החרדית שלאחר השואה, עם כל הקיצוניות שאנו יודעים עליו הוא השתית את הבסיס להבנה הלכתית על יהודים שהם לא שומרי תורה ומצוות, מתוך ההבנה שהם יהודים, וכיצד אנחנו מתמודדים עם זה מול העבריין של השטעטל של פעם..."


אתה עוף מוזר בנוף החרדי שילמת מחיר על כך?

"אני עוף מוזר. אני חרדי יקי שבא ממקום בטוח, אנחנו לא הצלחנו לתייג עצמנו בעולם החרדי. יש יקים ויש את כל השאר. היקים פועלים בשיטה של הכלת התורה ודרך ארץ. שילוב של קודש וחול זה דבר שבעולם החרדי מתווכחים עליו ולא ברורה עדיין מה הדרך. החרדים משקיעים בלימוד גמרא כל היום ולא בהשקפה, אצל היקים משקיעים בהשקפה ובלימוד הבסיסי. השקפת העולם היא להתמודד עם המודרני, על בנושאי השקפה שנדרש עבורם עומק. ביהדות אשכנז התמודדו עם השאלות כל השנים. אני גדלתי אצל סבא שלי הרב שלמה פפנהיים ואלו הם האתגרים שעמדו ועומדים לפניו בכל יום מימות השנה. גדלתי בחסידות 'תולדות אהרון' ותמיד הייתה לי הסתכלות פנימית וערכית שהשתדלתי לא לטשטש, השתמשתי בכלים אלו לצד אלו. בחיי האישיים לא השתניתי בקרב הקהילה שלי אבל בהסתכלות הקהילתית והאחריות של כלל הציבור תמיד אני מסתכל בעיניים יותר סובלניות. ברור שיש אנשים שלא מקבלים את זה ובעיניהם או שאני מתבלבל או מתקלקל, ולכן הם משתוללים עליי."


ובכל זאת איזה מחיר שילמת?

"בבית יש לי אוסף של פשקווילים שהוציאו נגדי משך השנים. מזה כ- 10 שנים שלא נותנים לי לעלות לתורה ולא נותנים לי להיות שליח ציבור מעל התיבה. סילקו אותי באמצע תפילה ואמרו שאם אני לא הולך לא ממשיכים להתפלל, כמובן שלא הסכמתי קיבלתי מכות רצח שברו לי צלעות ואת המשקפיים ושכבתי בבית חולים עד שהחלמתי. ובכל זאת, הילדים שלי קיבלו חינוך של 'תולדות אהרון' תוך הסתכלות מפוכחת. הבן שלי החליט שלא להיות חלק מ'תולדות אהרון' הוא יהודי כלל חסידי ואני מעריך ומכבד את החלטתו ודרכו הוא מקורב לאד"מור שלו ויש לו עולם מלא, בעיניי זה מגוון את הצבעוניות בבית ויותר מאתגר."

חשוב לציין כי כל ילדיו של פפנהיים, חתניו וכלתו עובדים למחייתם, כולל רעייתו.


אתה חבר שלי בפייסבוק מי הם החברים הנוספים שלך ומה אתה עושה שם?

"אני חצי חשוף בפייסבוק, אני לא מחפש שם חברים או חברויות, שם אני נחשף לדברים שקורים בעולם, לאווירה, לרוח העשייה והיכן הציבור נמצא, לא מעבר לזה."





במה אתה עוסק בגשר?

"גשר הוא ארגון שפועל מזה 40 שנה שמגשר בין דתיים לחילונים. בגשר מנסים תוך הידברות למחוק סטריאוטיפים בין הצדדים, כי לא כל חרדי זורק טיטולים וצועק שיקס'ע, אני מרכז את הפעילות עם הציבור החרדי 'מתחת לרדאר' מאחר ולציבור החרדי באופן רשמי אין צורך בהידברות ואינו מתלהב מכך, לכן אנו עושים זאת בזהירות רק במקומות שיש אפשרות לממשק הזה באופן הכי טוב והכי מקצועי."


יש לך חברים ממגזרים אחרים?

"לא. אני לא מחפש ונזהר מחברויות יתר. ישנם אנשים שחושבים שהם חברים שלי, זו לא חברות במשמעות הרחבה. אני כבר 15 שנה מתנדב במד"א, אני עושה משמרות ומשוחח עם מתנדבים אחרים ומתחבר איתם זה מעניין ללמוד על אנשים אחרים סוג של סוציולוג ואנתרופולוג."


מה משמח אותך?

"עשייה."


מה מעציב אותך?

"מעציב אותי אנשים צרי אופק."


מה לדעתך יקרה כאן בשנים הבאות?

"לא יכול לנבא אבל, התחושה שלי אומרת שזה הולך לקראת פיצוץ. יש שתי אפשרויות או שהממשלה תתערב במה שקורה בעיר או שזה יגיע מהשטח ואני ממש חושש מזה. היום אני לא אוהב את העיר. אני אוהב להיות במקום עם חזון וצמיחה וכאן אני רואה דשדוש באווירה עכורה, סטאטית, משעממת ומתסכלת באופן נורא. אין לי אנרגיות טובות להישאר ולפעול פה."





הזכרת קודם את אלי כהן מה הקשר שלך אתו?

"הפגיש בינינו דניאל גולדמן נשיא גשר, ישבנו כמה פעמים יחד. הוא אדם ראוי יש לו היסטוריה של עשייה ציבורית נקיה ללא משוא פנים. בזמנו כשהיה בסוכנות היהודית ועלתה השאלה לאן מביאים את יהודי תימן, חסידות סאטמר נלחמה מול המדינה שאלי היה נציגה לא להעלות אותם לארץ. אלי היה האיש במתרס השני שניהל את המו"מ מול החסידות. שמעתי מהרבה מאוד חרדים שהוא היה "אויב" הוגן ומוערך וניהל ויכוחים וסוגיות ממקום של כבוד והערכה, הוא מוערך כאיש עם הרבה ניסיון מקצועי. הוא נחשב לעילוי בתפקידים שהוא עשה בסוכנות ובמקורות. וזה מה שצריך בבית שמש, חשיבה וכיוון עם ראייה קדימה ומימוש פרויקטים שיצעידו את העיר. אלי הוא איש ראוי יש לו אהבת ישראל והתורה, הוא מכבד מאוד חרדים מתוך הזדהות עמוקה וכנה, לכן חברתי אליו. אני באמת משוכנע שאם הוא היה נבחר לראשות העיר הוא היה מכניס את החרדים לקואליציה מתוך שותפות, ויותר מכך אין לי ספק שהם היו בוחרים בו גם בקדנציה הבאה מתוך הזדהות אמתית. אבל הכול כבר היסטוריה לצערי הרב."


מה התייחסותך לתורה שניתנה בחג שבועות?

"חג שבועות למרות שאינו מוזכר כחג מתן תורה, אנשי הכנסת התורה קבעו שזה מתן תורה. מה שאומר שהתורה לא ניתנה לפני 3500 שנה זו תורה שחיה, מתחדשת ומתעדכנת יומיום וגדולי ישראל אמורים להנחיל את התורה לעם היהודי תוך הבנה עמוקה למציאות שמכתיבה את חיינו, לצד אדיקות לשמור על התורה כנתינה וכמורשת. המשמעות בעיניי שאנו חייבים לשמור וללכת לאורה לצד וביחד עם השאלות שעומדות על הפרק. אני מאחל לכולנו חג שמח."

מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה