יום שישי, 6 ביוני 2014

מהמייל: מיהו חרדי? הקריטריונים של משרד הכלכלה נחשפים






משרד הכלכלה שלח מסמך לרשויות המקומיות השונות, בכדי לאפשר לציבור החרדי להשתלב בתעסוקה, אלא שבמסמך הגדירו מיהו חרדי. לאחר עיון בו, מתברר כי לא מעט אנשים המקיימים אורח חיים חרדי, מוצאים עצמם בחוץ.
לוי אשכנזי 

ז' סיון תשע"ד 22:07

מיהו חרדי? על השאלה הזו רצו כבר מזמן בכנסת ובמשרדי הממשלה לענות, אלא שבעבר הגיעו למסקנה כי לא ניתן להגדיר מיהו חרדי, ובשל כך נפלו לא מעט פעמים תקציבים ייחודים שהיו מי שחשבו לתת לציבור החרדי, בדומה למה שניתן למגזר הערבי, או כאפליה מתקנת עבור אותו מגזר.

אך לאחרונה נראה כי יש מי שהחליטו מיהו חרדי, כשהפעם הראשונה הייתה בעת שחוק הגיוס עבר בכנסת, והנה אנו חושפים כאן לראשונה כי גם במשרד הכלכלה החליטו להעמיד קריטריונים שונים להגדרת מיהו חרדי, אלא שנראה כי בקריטריונים שמעמידים במשרד הכלכלה, לא בהכרח שנמצאים כל החרדים שמקיימים אורח חיים חרדי.

ממסמך שנשלח ע"י משרד הכלכלה לרשויות המקומיות, ושנוגע לקבלת שירות במרכזי התעסוקה במגזר החרדי, נקבעו הקריטריונים הברורים מיהו חרדי, שעה שמדובר בהנהגה בדרכי החינוך, אופי הקהילה ואורחות החיים המבחינים בינם לבין שאר היהודים שומרי המצוות, ושחייבים להתקיים בהם תנאים שונים, ולפחות אחת מההגדרות שמפורטות.
לגבי זיהוי אישה חרדית, היא צריכה לענות לאחת מההגדרות הבאות: מקומות הלימוד של ילדיה עד גיל 18 הם מוסדות לימוד חרדיים, בדגש על כך שיהיו מוכרים שאינם רשמיים, או מסוג 'פטור' שרישיונותיהם מוסדרים על ידי האגף לחינוך מוכר שאינו רשמי במשרד החינוך. בעלה למד בישיבה קטנה, והיא למדה בסמינר.

בכדי לזהות גבר חרדי, הוא צריך לענות על אחת מההגדרות הבאות: מקומות הלימוד של ילדיו עד גיל 18, צריכים להיות בדומה לאלו שצויינו אצל אישה חרדי, הוא למד בישיבה קטנה, התנדב לשירות אזרחי המופעל מכוח סעיף 6 לחוק דחיית שירות לתלמידי ישיבה שתורתם אומנותם. היה זכאי בחמש השנים האחרונות למשך שנה מלאה אחת לפחות למלגת לימודים ועידוד השתלבות אברכי כוללים בתעסוקה.

הגדרות אלו מוצאים לא מעט חרדים מחוץ לקריטריונים המדוברים. כך למשל חוזרים בתשובה שחזרו בשנים האחרונות, ואין להם ילדים שלומדים במוסדות חינוך, כמו גם שנות לימוד בישיבה קטנה. כמוהם גם דתיים שהפכו עם השנים לחרדים, ושלא עונים על ההגדרות של משרד הכלכלה.

האם אותם אלו שביום-יום נמצאים בקהילה החרדית, אכן יפלטו מהיותם חרדים בכל הנוגע לקריטריונים של משרדי הממשלה? עד למועד פרסום הידיעה טרם קיבלנו מענה ממשרד הכלכלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה